Page 19 - MÜZİK KÜLTÜRÜ |
P. 19

1. ÜNİTE   İNSAN, MÜZİK, KÜLTÜR VE MEDENİYET


               1.6. MÜZİK VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ

                 Kültürün önemli özelliklerinden biri, bir taşıyıcıya ihti-
            yaç duymasıdır. Bu taşıyıcı bazen dil, bazen de sanattır. Sa-
            natsal alanlar içerisinde müzik, bu taşıyıcı rolü üstlenebile-
            cek en pratik alandır. Müziğin akılda kalıcı yapısı, içerisinde
            söz barındırabilmesi ve halkın her kesimine doğrudan veya
            basitçe iletilebilme özelliğine sahip olması; onu, kültür açı-
            sından vazgeçilmez bir unsur hâline getirmektedir. Müzik,
            bu özellikleriyle sosyal bilimciler için de kullanışlı bir  araçtır.
            Kültürün başka bir topluma müzik aracılığıyla benimsetil-
            meye çalışılması bir ön yargı oluşturabilir (Görsel 1.15).  An-
            cak bu tür bir çalışma doğru bir yaklaşımla bireyde kültürel   Görsel 1.15: Kültür taşıyıcılığı
            aidiyet hissi yaratabilir ve dahası satın alma kültürünü de etkileyebilir. Bugün birçok pazarlama
            araştırmacısı, satın alma davranışları ve müzik arasında anlamlı ilişkiler kurmaktadır. Bundan dolayı
            bir müzik eserini dinlerken ya da üretirken müziğin bu çerçevedeki özellikleri akıldan çıkarılmama-
            lıdır. Günümüzde dünyanın en baskın kültürleri, kendi kültürlerini yaymada müziği aktif şekilde
            kullanma becerisi gösterenlerdir. Akılda kalıcı ve akışkan bir ritmin içine yerleştirilen kültürel kod-
            ları, diğer kültürlere iletme esnasında müzik en işlevsel mecralardan biridir. Bir kültürel ürünün,
            başka kültürlere ait insanların rızasıyla benimsenmesi ve paylaşılması müzik aracılığıyla olur. Bu
            gerçeklik, genç bir müzisyenin üzerine düşünmesi gereken bir konudur. Farklı coğrafyalarda üreti-
            len müzikal ürünleri ve sanat eserlerini bilmek durumunda olan genç müzisyen, müziğin kültürel
            aktarım noktasındaki işlevini daima gözetmelidir. Kendi değerler sistemini oluşturabilmiş bir birey,
            herhangi bir sanat ürününün yorumlanması sırasında çok daha sağlıklı bir performans sergileye-
            bilecektir.
                                                Müzik ve kültürün güçlü biçimde kesiştiği başka bir yer de
                                            ulusal  simgelerden  biri  kabul  edilen  millî  marşlardır. Toplumlar,
                                            kültürlerinin ve egemenliklerinin simgesi olarak millî marşlar bes-
                                            telemekte ve bu marşları varoluşlarının müzikal ifadesi şeklinde
                                            görmektedirler. Söz konusu toplumlar, bu üretimlere kültürel
                                            varoluşlarının bir temsili olarak büyük saygı duymaktadırlar. Her
                                            ülkenin millî marşını dinlemek ve söylemekle ilgili çeşitli kültürel
                                            kuralları vardır. Ülkemizin millî marşı olan İstiklâl Marşı’na duyulan
                                            saygı da bu çerçevede ele alınabilir. Vatandaşlarımız millî marşı-
                                            mızı  ayakta,  hareketsiz  ve  coşkuyla
                                            söylemektedirler. Millî marşı söyleme
                                            sırasındaki davranış biçimleri, müzi-
                                            kal ve toplumsal ritüellerin kesişmesi
                                            açısından  kayda  değerdir.  Müzik  ve
                                            kültürün kesişiminden birtakım ritü-
                                            el ve davranış kalıpları doğmaktadır.


              Görsel 1.16: Mehmet Âkif Ersoy



                                                                                  Görsel 1.17: Osman Zeki Üngör



         18
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24