Page 55 - MÜZİK KÜLTÜRÜ |
P. 55
4. ÜNİTE DÜNYA MÜZİK TÜRLERİ
Dinî Müzikler: Dinin temelinde inanç olgusu yatar. İnanç, bir ifadenin bir kimse tarafından doğ-
ru olarak kabul edilmesidir. Aynı zamanda inanç yaradana, Allaha, bir dine inanma olarak ifade
edilir. Din konusunda Émile Durkheim'ın (Emil Durkaym) anlayışı, dini toplumsal bir olgu olarak
görmeye dayanır. Ona göre dinsel inançları açıklayabilmek için bireylerden ve onların psikolojile-
rinden çok toplum yapısından hareket etmek daha doğrudur. Sosyoloji insan birlikteliği üzerine
odaklanır. Söz konusu insan birlikteliğine
katkıda bulunan her şey sosyolojiktir. Bu
anlamda hem müzik hem de din, insan
birlikteliğine katkıda bulunan sosyolojik
kurumlardır. Türk müziğinde dinî müzik-
ler önemli bir yer tutmaktadır. Din müziği
icra edildiği yere göre cami müziği, tekke
müziği ve hem camide hem de tekkede
yapılabilen müzik olmak üzere üç ana
başlıkta incelenebilir. Birbirine yakın bu
türlerden tekke müziğinde insan sesleri-
nin yanı sıra enstrümanlara da yer verilir.
Dinî müzik türlerine örnek olarak ezan,
kamet, terdiyye, tekbir, tehlîl, telbiye, sa-
lat, ilahi, kaside, naat, münacat, mahfel
sürmesi, temcit, mersiye, miraciye, mev-
lit, Mevlevi ayini, şuğul ve savt gösterile-
bilir (Görsel 4. 3).
Görsel 4.3: Profesyonel ses kayıt mikrofonu kullanarak Kur'ân-ı
Kerîm okuma
Dinî müzik türlerini şöyle sınıflandırabiliriz:
Cami Müzikleri
1. Kur’ân-ı Kerîm Tilâveti
2. Ezanlar
3. Teşbih (Mahfel Sürmesi)
4. Münacât (Temcîd)
5. Tekbir
6. Salât-ü Selam
Tekke Müzikleri
1. Mi’raciye
2. Mevlevi Âyinleri
3. Na’tler
4. Duraklar
5. İlâhi (Şuğl) Tevşîhler
Hem Cami Hem de Tekke Müzikleri
1. Tekbir
2. Salât-ı Ümmiye
3. İlahi (Şuğl)
4. Tevşîhler
5. İrticâlî
54