Page 59 - MÜZİK KÜLTÜRÜ
P. 59

TÜRK MÜZİK KÜLTÜRÜ



                      Altayların Orta Asya kültürüne zemin hazırlamış olduğu, tarih araştırmacıları ara-
               sında kabul gören bir varsayımdır.
                      Orta Asya tarihi konusunda uzman tarihçi Prof. Faizullah Karomatli, Altayların kul-
               landığı çalgılarla ilgili olarak kaya resimlerinde def gibi vurmalı çalgılar, Sibirya Bölgesi’nde
               flüt ve ney, Doğu Türkistan’da flüt ve yan flüt, Fergana Bölgesi’nde tambur, dutar, yan flüt,
               balaban, ve dombranın en çok kullanılan enstrümanlar olduğunu beyan etmektedir. Altayla-
               rın müzik alanındaki tecrübeleri, Türk medeniyetlerinin birçok coğrafyada kültürel anlamda
               hüküm sürmesini ve Türk müzik kültürünün gelişmesini sağlamıştır.
                      Kamların yaptıkları dinsel törenler Türk müzik kültürüne etki eden faktörlerdendir.
               Kamlar; Altaylarda olduğu gibi tarihsel süreç içerisinde Hunlar, Göktürkler ve Uygurlarda da
               mevcuttur ve yapılan törenler bütün medeniyetlerde benzerlikler gösterir. Bu törenlerde
               insan sesi ön plandadır. Sözler doğaçlamadır. Melodi ve ritmik ögeler oldukça önemli yer
               tutar. Davul, def, boru, kopuz gibi çalgıların eşlik ettiği törenler müzikle iç içe olmuştur. Bu
               gelişmeler, Türk müziğinin olgunlaşmasında önemli rol oynamıştır.
                      Hunlar Dönemi’nde İpek Yolu’nun kullanılıyor olması, diğer medeniyetler hakkında
               fikir sahibi olunmasını sağlamış, bu fikirler Türk müzik kültürüne yansımıştır. Türk müziğinin
               beş tam sesli aralıklı yapıya kavuşması da bu dönemde gerçekleşmiş en önemli gelişmedir.
                      Göktürkler Dönemi’nde Türk müziğinin pentatonik yapısı içerisindeki birleşmeler ve
               ses perdeleri geniş aralıklarla kullanılıyordu. Uygurlar Dönemi’nde ise modal müzik, gelişi-
               mini sürdürdü ve yeni müzik türlerinin egemenliği Türk müzik kültürünü etkiledi. Uygurlar
               tarafından kullanılan  kadın ve erkeklerin çaldıkları (dombra, koçkar, nay, daire/def, davul,
               yatugan, kemençe vb.) müzik aletleri öylesine çoktur ki bunlar o günden bugüne gelişerek
               yaşatılmıştır.

               4.1.4. Geçiş Dönemlerinde Yapılan Müzikler

                                                                  Türklerin  9  ve  10.  yüzyıllarda  kitleler
                                                             hâlinde  İslamiyet’i  kabul  etmeleri,  kültü-
                                                             rel ve sosyal hayatlarında birçok değişikliği
                                                             beraberinde  getirmiştir.  Toplumsal  hayatta
                                                             görülen bu değişiklikler; başta müzik olmak
                                                             üzere birçok sanat dalını etkilemiş, dönemin
                                                             sanat  eserlerinde  İslami  motifler  kullanıl-
                                                             mıştır.  Bu  dönem  müzik  yapılarında  gele-
                                                             neksel Asyalı tarzın sürdürülmesine rağmen
                                                             şarkı sözlerinde İslamî ögelerin sıkça kulla-
                                                             nıldığı görülür.
                                                                  13. yüzyılda başlayan müziği sistemleş-
                                                             tirme çabaları, bu dönemin en önemli mü-
                                                             zik hareketlerindendir. Safiyüddin Urmevi’ye
                                                             ayak uydurulmuş ve bu alanda şaheser nite-
                                                             liğinde ürünler meydana getirilmiştir.
                                                                  Osmanlı müziği ve müzik sistemleri ile
                                                             ilgili çalışmalar diğer yüzyıllarda da devam
                                                             etmiş; Kırşehirli Yusuf bin Nizameddin, Hızır
                                                             bin Abdullah, Meragalı Abdülkadir bu alan-
                                                             larda etkili olmuşlardır (Görsel 4.13).
                                                                  Enderun’da  yapılan  müzik  çalışmaları
                                                             Osmanlı aydınları tarafından kabul görmüş
                                                             ve makam müziği klasik bir tarz olarak gü-
                     Görsel 4.13: Meragalı Abdülkadir
                                                               nümüze kadar gelmiştir.








                                                                                                           57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64