Page 59 - MÜZİK KÜLTÜRÜ |
P. 59

4. ÜNİTE   DÜNYA MÜZİK TÜRLERİ


                                  4.3. AVRUPA’DA İCRA EDİLEN TÜRLER

                                   Klasik  Müzik:  Avrupa’da ortaya çıkmış ve neredey-
                                se dünyadaki tüm müzikleri derinlemesine etkilemiş bir
                                müzik türüdür. Müziğin dikey yazım tekniği olan armo-
                                ninin müzikal türlere uyarlanması, yeni çağın en önemli
                                müzikal dönüşümü olarak kabul edilir. Özellikle majör ve
                                minör sisteme indirgenmiş yapısıyla kolayca anlaşılabilen
                                bu teknik, günümüzde bir eşlik aracı olarak bizim müziği-
                                miz de dâhil dünyadaki tüm müzikleri etkilemiştir. Dünya
                                çapında eğitimi en sistematik olan müzik türü yine Avru-
                                pa klasik müziğidir. Müzik tarihçilerinin tasnifine göre bu
                                müziği beş ana dönemde inceleyebiliriz:
                                   Bu dönemler sırasıyla;
      Görsel 4.11: Gilles Binchois                                                         Görsel 4.14: Frederic Chopin
                                   Rönesans, Barok, Klasik, Romantik ve Modern dönem-
                                lerdir. Klasik müziğin dünya müziğine en önemli katkısı,
                                dikey yazı tekniği yani armonidir. Armonik müzik, bir tona
                                ve aynı zaman çizgisine bağlı olmasına rağmen birbirin-
                                den belli kurallar gözetilerek ayrılan ve bölünen müzikal
                                seyirlerin eş zamanlı bir araya gelmesiyle oluşur. Eğer bu
                                gelişmeler olmasaydı senfoni orkestraları ve polifonik
                                korolar gibi bugün dünya klasik sanatının zirvesini tem-
                                sil eden büyük organizasyonlarla karşılaşamazdık. Kendi
                                eğitim süreçlerini derinlemesine ve hassas bir biçimde
                                tasarlamış, materyallerini uzun yıllar önce geliştirebilmiş
                                olmasından dolayı bu müzik türünün eğitimi çok daha
                                öngörülebilir ve ölçülebilir durumdadır. Ülkemizdeki
                                eğitimi Osmanlı Döneminde başlayan ve Cumhuriyet’in
                                ilk yıllarında sistematik hâle getirilen bu müziğe, kültü-
             Görsel 4.12: Johann  rel açıdan karşı çıkanlar da olmuştur. Oysa bu müziğin   Görsel 4.15: Béla Bartók
                Sebastian Bach  özellikle armonisinin bir sahibi yoktur. Nasıl ki Batı mate-
                                matiğinden bahsedilemezse Batı armonisinden de bah-
                                sedilemez. Batı müziği okullarında öğretilmeye çalışılan
                                Batı müziğinden ziyade bu armonidir. Bu armonik yapı
                                kullanılarak müzikal eserler üretmek, hatta başka tınıla-
                                rı ekleyerek söz konusu müziği bir adım ileriye taşımak
                                gerekmektedir. İşte Atatürk bu niyetle Cumhuriyet’in ilk
                                yıllarında Batı müziği eğitimi veren okulların kurulmasını
                                istemiştir. Atatürk, müziğimizin geleceğinin bu armonik
                                yapıyla bütünleşmekte olduğuna inanıyordu. Bugün gel-
                                diğimiz noktada geleneksel türkülerimizin bile Batı mü-
                                ziği içerisinde şekillenip ortaya çıkmış armonik enstrü-
                                manlarla bir arada kullanıldığı görülmektedir. O kadar ki
                                bugün içinde gitar olmayan bir türkü icrası yok denecek
                                kadar azdır.
           Görsel 4.13: Wolfgang   Klasik  müziğin  önde  gelen  bestecileri  Gilles  Bincho-  Görsel 4.16: Ahmed Adnan
               Amadeus Mozart                                                              Saygun
                                is, Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart,
                                Frederic Chopin, Béla Bartók, Ahmed Adnan Saygun gibi
                                isimlerdir (Görsel 4.11, 4.12, 4.13, 4.15, 4.16).
         58
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64