Page 59 - MÜZİK KÜLTÜRÜ |
P. 59
4. ÜNİTE DÜNYA MÜZİK TÜRLERİ
4.3. AVRUPA’DA İCRA EDİLEN TÜRLER
Klasik Müzik: Avrupa’da ortaya çıkmış ve neredey-
se dünyadaki tüm müzikleri derinlemesine etkilemiş bir
müzik türüdür. Müziğin dikey yazım tekniği olan armo-
ninin müzikal türlere uyarlanması, yeni çağın en önemli
müzikal dönüşümü olarak kabul edilir. Özellikle majör ve
minör sisteme indirgenmiş yapısıyla kolayca anlaşılabilen
bu teknik, günümüzde bir eşlik aracı olarak bizim müziği-
miz de dâhil dünyadaki tüm müzikleri etkilemiştir. Dünya
çapında eğitimi en sistematik olan müzik türü yine Avru-
pa klasik müziğidir. Müzik tarihçilerinin tasnifine göre bu
müziği beş ana dönemde inceleyebiliriz:
Bu dönemler sırasıyla;
Görsel 4.11: Gilles Binchois Görsel 4.14: Frederic Chopin
Rönesans, Barok, Klasik, Romantik ve Modern dönem-
lerdir. Klasik müziğin dünya müziğine en önemli katkısı,
dikey yazı tekniği yani armonidir. Armonik müzik, bir tona
ve aynı zaman çizgisine bağlı olmasına rağmen birbirin-
den belli kurallar gözetilerek ayrılan ve bölünen müzikal
seyirlerin eş zamanlı bir araya gelmesiyle oluşur. Eğer bu
gelişmeler olmasaydı senfoni orkestraları ve polifonik
korolar gibi bugün dünya klasik sanatının zirvesini tem-
sil eden büyük organizasyonlarla karşılaşamazdık. Kendi
eğitim süreçlerini derinlemesine ve hassas bir biçimde
tasarlamış, materyallerini uzun yıllar önce geliştirebilmiş
olmasından dolayı bu müzik türünün eğitimi çok daha
öngörülebilir ve ölçülebilir durumdadır. Ülkemizdeki
eğitimi Osmanlı Döneminde başlayan ve Cumhuriyet’in
ilk yıllarında sistematik hâle getirilen bu müziğe, kültü-
Görsel 4.12: Johann rel açıdan karşı çıkanlar da olmuştur. Oysa bu müziğin Görsel 4.15: Béla Bartók
Sebastian Bach özellikle armonisinin bir sahibi yoktur. Nasıl ki Batı mate-
matiğinden bahsedilemezse Batı armonisinden de bah-
sedilemez. Batı müziği okullarında öğretilmeye çalışılan
Batı müziğinden ziyade bu armonidir. Bu armonik yapı
kullanılarak müzikal eserler üretmek, hatta başka tınıla-
rı ekleyerek söz konusu müziği bir adım ileriye taşımak
gerekmektedir. İşte Atatürk bu niyetle Cumhuriyet’in ilk
yıllarında Batı müziği eğitimi veren okulların kurulmasını
istemiştir. Atatürk, müziğimizin geleceğinin bu armonik
yapıyla bütünleşmekte olduğuna inanıyordu. Bugün gel-
diğimiz noktada geleneksel türkülerimizin bile Batı mü-
ziği içerisinde şekillenip ortaya çıkmış armonik enstrü-
manlarla bir arada kullanıldığı görülmektedir. O kadar ki
bugün içinde gitar olmayan bir türkü icrası yok denecek
kadar azdır.
Görsel 4.13: Wolfgang Klasik müziğin önde gelen bestecileri Gilles Bincho- Görsel 4.16: Ahmed Adnan
Amadeus Mozart Saygun
is, Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart,
Frederic Chopin, Béla Bartók, Ahmed Adnan Saygun gibi
isimlerdir (Görsel 4.11, 4.12, 4.13, 4.15, 4.16).
58