Page 61 - MÜZİK KÜLTÜRÜ |
P. 61
4. ÜNİTE DÜNYA MÜZİK TÜRLERİ
farklılık yarattığı bilinmektedir. Çar I. Pyotr’un sanata
verdiği önem sayesinde halk müziği ezgilerinden yarar-
lanan ve günümüz klasik müziğine de büyük katkılarda
bulunan Glinka, Musorgskiy, Borodin, Rimskiy-Korsakov,
Çaykovski, Rahmaninov, Skryabin ve Stravinskiy gibi
besteciler doğmuştur. Rus müziği bugün töresel ve tö-
rensel folklor şarkıları, Rus Ortodoks Kilisesi müziği, 19.
yüzyılın klasik ve romantik bestecilerinin eserleri, 20.
yüzyıl Sovyet bestecileri ve Rus popüler müziğiyle har-
manlanmış bir birikimden oluşmaktadır.
Görsel 4.18: Pyotr İlyiç Çaykovski
Hint Müziği: Geleneksel Hint müziği sistemi bu zamana kadar var olan en gelişmiş ve sofis-
tike müzik sistemlerinden biridir. Melodik raga modelleri, şruti mikro aralıkları ve karmaşık ritmik
talalardan oluşan bu müzik, dünya kültürü için oldukça değerli bir katkıdır. Bu müziğin kökenleri
iki bin yıl önce Hindu tapınaklarında seslendirilen vedik ilahilerine kadar gitmektedir. Kutsal metin-
lerin yazıldığı dört Veda’dan üçüncüsü olan “Samaveda"daki kurban törenleri esnasında söylenen
ilahiler Hint müziğinin temel kaynağı sayılır. Fakat Hint müziğinde Batı’da olduğu gibi nota yazım
sistemi olmadığından bu müzik geleneği yüzyıllar boyunca halk arasında ağızdan ağza, kulaktan
kulağa aktarılmış ve böylece erken müzik mirasının büyük çoğunluğu geri dönüşümsüz olarak
kaybolmuştur. Yüzyıllar içinde Hindistan’da iki temel müzikal gelenek ortaya çıkmıştır. Bu gelenek-
ler şunlardır:
Hindustani (Kuzey Hindistan): Hindistan’da olduğu kadar Pakistan ve Bangladeş’te de yay-
gın olan Hindustani geleneğinin oluşum tarihi MÖ 3000 yıllarına uzanır.
Nota yazımından yoksun, doğaçlama yöntemiyle icra edilen bu müzi-
ğin temeli raga ve talalardan oluşmaktadır. Hindustani tarzı genelde
Hint müziğinin sembolü olan ritmik tabla çalgısıyla vurgulanır (Görsel
4.19). Bu müzikte devamlı kullanılan bir diğer çalgı da arka fonda dem
tutarak monoton derin
ses sağlayan tanpuradır
(Görsel 4.20). İnsan sesi
için mükemmel bir temel
oluşturarak ses yüksek-
liğini tutmaya yardımcı
olan bu telli çalgı kuzey
bölgelerde yaygın olarak
kullanılır. Her bir ragaya
göre özel akortlanan tan-
purada geleneksel ola-
rak üstat solistin öğren-
cisi çalar. Romantik aşk,
Görsel 4.19: Tabla doğa hayranlığı, Rama ve
Krishna tanrılarına adanmış dinî ilahiler Hindustani müzik için karakteris-
tiktir. Melodik bir yapıya sahip olmasına rağmen ritüel karakteri sergile-
yen karnataka müziğinde daha çok ritme vurgu yapılır.
Görsel 4.20: Tanpura
60