Page 61 - MÜZİK KÜLTÜRÜ |
P. 61

4. ÜNİTE   DÜNYA MÜZİK TÜRLERİ


                                                      farklılık yarattığı bilinmektedir. Çar I. Pyotr’un sanata
                                                      verdiği önem sayesinde halk müziği ezgilerinden yarar-
                                                      lanan ve günümüz klasik müziğine de büyük katkılarda
                                                      bulunan Glinka, Musorgskiy, Borodin, Rimskiy-Korsakov,
                                                      Çaykovski,  Rahmaninov,  Skryabin  ve  Stravinskiy  gibi
                                                      besteciler doğmuştur. Rus müziği bugün töresel ve tö-
                                                      rensel folklor şarkıları, Rus Ortodoks Kilisesi müziği, 19.
                                                      yüzyılın klasik ve romantik bestecilerinin eserleri, 20.
                                                      yüzyıl Sovyet bestecileri ve Rus popüler müziğiyle har-
                                                      manlanmış bir birikimden oluşmaktadır.
             Görsel 4.18: Pyotr İlyiç Çaykovski

                 Hint Müziği: Geleneksel Hint müziği sistemi bu zamana kadar var olan en gelişmiş ve sofis-
            tike müzik sistemlerinden biridir. Melodik raga modelleri, şruti mikro aralıkları ve karmaşık ritmik
            talalardan oluşan bu müzik, dünya kültürü için oldukça değerli bir katkıdır. Bu müziğin kökenleri
            iki bin yıl önce Hindu tapınaklarında seslendirilen vedik ilahilerine kadar gitmektedir. Kutsal metin-
            lerin yazıldığı dört Veda’dan üçüncüsü olan “Samaveda"daki kurban törenleri esnasında söylenen
            ilahiler Hint müziğinin temel kaynağı sayılır. Fakat Hint müziğinde Batı’da olduğu gibi nota yazım
            sistemi olmadığından bu müzik geleneği yüzyıllar boyunca halk arasında ağızdan ağza, kulaktan
            kulağa aktarılmış ve böylece erken müzik mirasının büyük çoğunluğu geri dönüşümsüz olarak
            kaybolmuştur. Yüzyıllar içinde Hindistan’da iki temel müzikal gelenek ortaya çıkmıştır. Bu gelenek-
            ler şunlardır:
                 Hindustani (Kuzey Hindistan): Hindistan’da olduğu kadar Pakistan ve Bangladeş’te de yay-
            gın olan Hindustani geleneğinin oluşum tarihi MÖ 3000 yıllarına uzanır.
            Nota yazımından yoksun, doğaçlama yöntemiyle icra edilen bu müzi-
            ğin temeli raga ve talalardan oluşmaktadır. Hindustani tarzı genelde
            Hint müziğinin sembolü olan ritmik tabla çalgısıyla vurgulanır (Görsel
            4.19). Bu müzikte devamlı kullanılan bir diğer çalgı da arka fonda dem
                                                           tutarak monoton derin
                                                           ses sağlayan tanpuradır
                                                           (Görsel 4.20). İnsan sesi
                                                           için mükemmel bir temel
                                                           oluşturarak ses yüksek-
                                                           liğini tutmaya yardımcı
                                                           olan bu telli çalgı kuzey
                                                           bölgelerde yaygın olarak
                                                           kullanılır. Her bir ragaya
                                                           göre özel akortlanan tan-
                                                           purada geleneksel ola-
                                                           rak üstat solistin öğren-
                                                           cisi çalar. Romantik aşk,
             Görsel 4.19: Tabla                            doğa hayranlığı, Rama ve
             Krishna tanrılarına adanmış dinî ilahiler Hindustani müzik için karakteris-
             tiktir. Melodik bir yapıya sahip olmasına rağmen ritüel karakteri sergile-
             yen karnataka müziğinde daha çok ritme vurgu yapılır.
                                                                                     Görsel 4.20: Tanpura



         60
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66