Page 62 - MÜZİK KÜLTÜRÜ |
P. 62
Karnataka (Güney Hindistan): Kuzey ve Güney Hindistan müziğinin arasındaki temel fark,
Hindustani tarzının çoğunlukla doğaçlama şeklinde, karnatak müziğin ise bestelenmiş olmasıdır.
Karnatak tarzının en önemli kompozisyon şekillerinden biri, dinî şarkı formu kritidir. Ses sanatçısı
kritiye başlamadan önce genellikle alapana denilen kısa bir doğaçlama girişi yapar. Kriti; pallavi,
anupallavi ve charanam adlı üç bölümden ibarettir. Çoğunlukla anupallavinin izlerini taşıyan Cha-
ranam, son satırında kimlik sembolü olarak besteci veya mudraya ait bir işaret gösterir. Melodik bir
yapıya sahip olmasına rağmen ritüel karakteri sergileyen karnarak müziğinde daha çok ritme vurgu
yapılır.
Hint müziğini anlayabilmenin temel koşullarından biri de raganın ne olduğunu bilmektir. Raga,
melodik bir şemadır. Geleneksel kurallara dayalı çekirdek bir ezginin, doğaçlama yoluyla genişletil-
mesi ve süslenmesidir. Ragalar, Orta ve Uzak Doğu müziğindeki makam, melodi ve bestelerle karış-
tırılmamalıdır. Raga, yedi notalı tam oktav içinde arohana ve avarohana denilen beşli-altılı döngüler
ve bunların kombinasyonlarından oluşan; kendine özgü çıkıcı ve inici dizisiyle bilimsel, hassas, zarif
ve estetik bir melodi biçimidir. Bu tıpkı Avrupa müziğindeki gamların önce yukarı, sonra da aşağı
çalınma şekline benzer.
Bollywood Müziği: Bollywood müziği, Hint sinemasının önemli bir parçasıdır ve genellikle
filmlerdeki belirli sahneleri vurgulamak veya hikâyeyi ilerletmek için kullanılır. Bu müzik türü, geniş
bir yelpazedeki duygusal durumları ifade etmek için çeşitli stil ve dillerde şarkı ve müzikler içerir.
Bollywood sineması bu müzik eşliğinde yapılan danslarıyla oldukça ünlüdür.
Bollywood geleneksel Hint müziği, folk müziği ve modern pop müziği gibi bir dizi farklı müzi-
kal geleneğin karışımını içerir. Bu müzik ayrıca Arap, Latin ve Batı pop müziği gibi çeşitli uluslararası
müzik türlerinden etkilenmiştir.
Bollywood şarkıları genellikle
film karakterlerinin duygusal durum-
larını ve ilişkilerini ifade etmek için
kullanılır. Bu şarkılar aşk, ayrılık, zafer
ve yenilgi gibi temaları işler (Görsel
4.21).
Bollywood müziği, Hint toplu-
mu ve kültürü üzerinde büyük etkisi
olan bir fenomendir ve dünya çapın-
da popüler hâle gelmiştir. Bu müzik
çoğunlukla enerjik ritimler, melodik
şarkılar ve etkileyici performanslarla
tanınır. Görsel 4.21: Bollywood
Çin Müziği: Dünyanın en eski medeniyetlerinden olan Çin, zengin kültürel birikimi ve özgün-
lüğüyle bilinir. Çin’de evrenin bir imgesi olarak görülen müziğin, her şeyi kucaklayan dünya görü-
şüyle inanışları etkilediği düşünülmüştür. Rengârenk Çin müziğinin özgünlüğü onun zengin çalgı
yelpazesinde görülmektedir. Bu bağlamda Çin kültüründe çalgıları yapıldıkları doğal malzemeye
göre kategorize eden “ba yin” adlı bir yaklaşım vardır. Ba yin, çalgıları gruplara ayırmakla birlikte
çeşitli çalgı seslerinin bileşimi üzerine kurulan bir düşüncedir. Çinlilerin sesin doğasını, evrendeki
yerini, insan üzerindeki etkisini çok eski zamanlardan beri idrak ettikleri birçok arkeolojik veriyle ka-
nıtlanmıştır. Çin’deki ses anlayışı, temel teorik yaklaşımların yanı sıra müzik pratiğinde çalgı tınısına
ve insan sesi karakteristiğine de yansımıştır.
61