Page 62 - MÜZİK KÜLTÜRÜ |
P. 62

Karnataka (Güney Hindistan): Kuzey ve Güney Hindistan müziğinin arasındaki temel fark,
            Hindustani tarzının çoğunlukla doğaçlama şeklinde, karnatak müziğin ise bestelenmiş olmasıdır.
            Karnatak tarzının en önemli kompozisyon şekillerinden biri, dinî şarkı formu kritidir. Ses sanatçısı
            kritiye başlamadan önce genellikle alapana denilen kısa bir doğaçlama girişi yapar. Kriti; pallavi,
            anupallavi ve charanam adlı üç bölümden ibarettir. Çoğunlukla anupallavinin izlerini taşıyan Cha-
            ranam, son satırında kimlik sembolü olarak  besteci veya mudraya ait bir işaret gösterir. Melodik bir
            yapıya sahip olmasına rağmen ritüel karakteri sergileyen karnarak müziğinde daha çok ritme vurgu
            yapılır.
                 Hint müziğini anlayabilmenin temel koşullarından biri de raganın ne olduğunu bilmektir. Raga,
            melodik bir şemadır. Geleneksel kurallara dayalı çekirdek bir ezginin, doğaçlama yoluyla genişletil-
            mesi ve süslenmesidir. Ragalar, Orta ve Uzak Doğu müziğindeki makam, melodi ve bestelerle karış-
            tırılmamalıdır. Raga, yedi notalı tam oktav içinde arohana ve avarohana denilen beşli-altılı döngüler
            ve bunların kombinasyonlarından oluşan; kendine özgü çıkıcı ve inici dizisiyle bilimsel, hassas, zarif
            ve estetik bir melodi biçimidir. Bu tıpkı Avrupa müziğindeki gamların önce yukarı, sonra da aşağı
            çalınma şekline benzer.
                 Bollywood Müziği: Bollywood müziği, Hint sinemasının önemli bir parçasıdır ve genellikle
            filmlerdeki belirli sahneleri vurgulamak veya hikâyeyi ilerletmek için kullanılır. Bu müzik türü, geniş
            bir yelpazedeki duygusal durumları ifade etmek için çeşitli stil ve dillerde şarkı ve müzikler içerir.
            Bollywood sineması bu müzik eşliğinde yapılan danslarıyla oldukça ünlüdür.
                 Bollywood geleneksel Hint müziği, folk müziği ve modern pop müziği gibi bir dizi farklı müzi-
            kal geleneğin karışımını içerir. Bu müzik ayrıca Arap, Latin ve Batı pop müziği gibi çeşitli uluslararası
            müzik türlerinden etkilenmiştir.
                 Bollywood  şarkıları  genellikle
            film karakterlerinin duygusal durum-
            larını ve ilişkilerini ifade etmek için
            kullanılır. Bu şarkılar aşk, ayrılık, zafer
            ve yenilgi gibi temaları işler (Görsel
            4.21).
                 Bollywood müziği, Hint toplu-
            mu ve kültürü üzerinde büyük etkisi
            olan bir fenomendir ve dünya çapın-
            da popüler hâle gelmiştir. Bu müzik
            çoğunlukla enerjik ritimler, melodik
            şarkılar ve etkileyici performanslarla
            tanınır.                                 Görsel 4.21: Bollywood

                 Çin Müziği: Dünyanın en eski medeniyetlerinden olan Çin, zengin kültürel birikimi ve özgün-
             lüğüyle bilinir. Çin’de evrenin bir imgesi olarak görülen müziğin, her şeyi kucaklayan dünya görü-
             şüyle inanışları etkilediği düşünülmüştür. Rengârenk Çin müziğinin özgünlüğü onun zengin çalgı
             yelpazesinde görülmektedir. Bu bağlamda Çin kültüründe çalgıları yapıldıkları doğal malzemeye
             göre kategorize eden “ba yin” adlı bir yaklaşım vardır. Ba yin, çalgıları gruplara ayırmakla birlikte
             çeşitli çalgı seslerinin bileşimi üzerine kurulan bir düşüncedir. Çinlilerin sesin doğasını, evrendeki
             yerini, insan üzerindeki etkisini çok eski zamanlardan beri idrak ettikleri birçok arkeolojik veriyle ka-
             nıtlanmıştır. Çin’deki ses anlayışı, temel teorik yaklaşımların yanı sıra müzik pratiğinde çalgı tınısına
             ve insan sesi karakteristiğine de yansımıştır.





                                                                                                                 61
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67