Page 60 - MÜZİK KÜLTÜRÜ
P. 60
TÜRK MÜZİK KÜLTÜRÜ
Halk Müziği Kültürü, kaynağını Orta Asya Türk kültüründen alan halk içinden yetiş-
miş âşıkların elinde gelişimini sürdürmüştür. Türk insanı duygu, düşünce, zevk ve anlayışla-
rını bu müzik sayesinde dile getirmiştir. Geleneksel Türk halk müziğinde kopuzcu-ozanlık
geleneği yerini yavaş yavaş sazcı-âşıklık geleneğine bırakmaya başlamıştır (Görsel 4.14).
Görsel 4.14: Âşık Veysel Şatıroğlu
Tanzimat’la başlayan yenileşme hareketleri sosyal hayatla birlikte sanatta da etkisi-
ni gösterir. Batı müziği bu dönemden itibaren Türk müziğini etkilemiş, çağdaş Türk müziği
içinde yerini almıştır.
Cumhuriyet Dönemi’nde kurulan konservatuvarlar, açılan bale ve opera binaları, ya-
pılan müzikoloji çalışmaları Türk müziği ile Batı müziğini birbirine yakınlaştıran çalışmalar-
dır.
Cumhuriyet Dönemi’nde Batı müziğine olan ilgi artmış, halk müziği alanındaki ça-
lışmalar da hız kazanmıştır. Bu dönemde TRT’nin kurulması ve derleme çalışmaları, türkü,
mani gibi anonim ürünlerin kayıt altına alınması halk müziğine canlılık kazandırmıştır. Gü-
nümüzde müzik piyasasına hareket sağlayan en önemli unsurlar halk müziği ve türkülerdir.
4.1.5. Mevsimlik Törenlerde Yapılan Müzikler
Eski Türkler için baharın gelişi
önemli bir olaydır. Bu dönemde ilk gök
gürlemeleri ve ilk yağmurlarla baharın
geldiği kabul edilirdi. İnsanlar yaşlarını
bahara göre hesaplar, yaşlarını söyler-
ken “30 yeşil gördüm.” gibi ifadeler kul-
lanırlardı. Bu, 30 kez bahar yaşadım, an-
lamına gelirdi.
Baharın gelişi coşku ve mutlu-
lukla karşılanır; gök gürlemesi, yağmur
yağması, yıldırım düşmesi gibi olaylar
bir kutlama sebebi olurdu (Görsel 4.15).
Görsel 4.15: Bahar kutlamaları
58