Page 195 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 195
CEVAP ANAHTARI
1. ÜNİTE Telli çalgılar: lir, monochord, hurdy-gurdy,
1. Müzik org, arp, lute, psaltery, dulcimer.
2. Taklit/ritmik Nefesli çalgılar: klarnet, trompet, oliphant.
3. Eski Krallık Ziller: cymbal.
4. İlkbahar-sonbahar arasının 4’lü aralığa, ilkba- Vurmalı çalgılar: cymbalum, timpani, tam-
har-kış arasının 5’li aralığa, ilkbahar-yaz ara- burin.
sının da 8’li aralığa uygun olduğunu düşün- 9. 7. yüzyıldan sonra org çalgısının kiliseye gir-
müşlerdir. mesiyle birlikte ise insan seslerine çalgı eşliği
5. Nil ovalarında yaşayan boylar, tarlalara zarar başlamıştır. Bunun sonucu olarak 9. yüzyılda
veren hayvanları uzaklaştırmak için çalpara düz şarkıya göre daha dinamik bir müzikal
benzeri vurmalı ve sallamalı çalgılar icat et- dokuya sahip olan organum ortaya çıkmıştır.
mişlerdir. 10. E
6. Söz 11. B
7. İlahi bir uyarı ve insan kişiliğini etkileyen bir 12. B
güç (ethos) olarak nitelemiştir. 13. D
8. E 14. A
9. C 15. C
10. B 16. B
11. C 3. ÜNİTE
12. B 1. Floransa
13. D 2. Kontrpuan
14. A 3. Rönesans gitarı
15. B 4. Yıkılan Bizans İmparatorluğu’nun ardından Bi-
16. A
zanslı aydın ve sanatçıların birçoğu geçmişte
2. ÜNİTE Roma İmparatorluğu’nun kalbi olan İtalya'ya
1. Karanlık Çağ sığınmış ve sahip oldukları kültür birikimini
bu topraklara taşımıştır. Onların kurduğu re-
2. Neuma sim, heykel ve müzik atölyeleri sayesinde İtal-
3. İlk kilise müziği, Antik Yunan müzisyenlerinin ya'da bir kent üslubu oluşmuştur.
Doğu’ya göçleri sırasında etkilendikleri İbrani 5. Bunun nedeni, dönemin el yazması notaları-
sinagoglarından alınmıştır. nın partilerinde eserin hangi ses için (vokal ya
4. Solmileme tekniği ve harflerle isimlendirme da çalgı) yazılmış olduğunun belirtilmemiş ol-
tekniğidir. Orta Çağ’ da ortaya çıkmıştır. masıdır. Rönesans müziğinin icra niteliklerine
5. Bir din adamı olan Aziz Gregorius, 6. yüzyılda (vokal, çalgı ya da hem vokal hem çalgı) dair
Roma Vatikan’da papa olarak görev yaptığı bilgilere ancak bu döneme ait resim ve edebi-
dönemde tüm ilahilerin yapısal özelliklerini yat eserlerinden ulaşılabilmektedir.
incelemiştir. Yaptığı inceleme sonunda bu 6. Rönesans Dönemi müzik icralarında yaygın
ezgilerin bir kısmını elemiş, bir kısmını düzen- olarak doğaçlama yapıldığı görülmektedir.
lemiş ve bazı ilahilere de yeni ezgiler eklemiş- 7. Tiyatro sanatında söz ve müziğin birbirini
tir. Aziz Gregorius’un düzenlediği bu ezgiler, gölgelemeden birbirinin anlatımını güçlen-
chant gregorian olarak isimlendirilmiştir. dirmesi
6. İbrani ezgilerinin etkisinde kalan ve antifon
yöntemiyle söylenen halk ezgilerini incele- Oyunların başına ve sonuna şarkı söyleyen bir
dikten sonra bunları dinî içerikli sözlerle bir- koro yerleştirilmesi
leştirmiştir. Tek sesli modal yapıda olan bu Dönemin aydınlarının, sanatçılarının ve Flo-
ezgilere müzik tarihinde Ambrossius ezgileri ransa Akademisi üyelerinin yaptığı toplantılar
denmiştir. Floransa’nın sanatı ve sanatçıyı destekleyen
7. Avrupa derebeylerinin şatolarında şarkı söy- aileleri
leyip şiir okuyan ozanlar (minstrel) din dışı
müziğin ilk örneklerini vermiştir. Soylu sınıfı 8. E
da müzikle ilgilenmiş ve şarkılar bestelemiştir. 9. C
8. Yaylı çalgılar: fiddle, rebec, yaylı lir, crotta. 10. A
194