Page 195 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 195

CEVAP ANAHTARI


             1. ÜNİTE                                                Telli çalgılar: lir, monochord, hurdy-gurdy,
                1.  Müzik                                            org, arp, lute, psaltery, dulcimer.
                2.  Taklit/ritmik                                    Nefesli çalgılar: klarnet, trompet, oliphant.
                3.  Eski Krallık                                     Ziller: cymbal.
                4.  İlkbahar-sonbahar arasının 4’lü aralığa, ilkba-  Vurmalı çalgılar: cymbalum, timpani, tam-
                   har-kış arasının 5’li aralığa, ilkbahar-yaz ara-  burin.
                   sının da 8’li aralığa uygun olduğunu düşün-    9.   7. yüzyıldan sonra org çalgısının kiliseye gir-
                   müşlerdir.                                        mesiyle birlikte ise insan seslerine çalgı eşliği
                5.  Nil ovalarında yaşayan boylar, tarlalara zarar   başlamıştır. Bunun sonucu olarak 9. yüzyılda
                   veren hayvanları uzaklaştırmak için çalpara       düz şarkıya göre daha dinamik bir müzikal
                   benzeri  vurmalı  ve  sallamalı  çalgılar  icat  et-  dokuya sahip olan organum ortaya çıkmıştır.
                   mişlerdir.                                    10.  E
                6.  Söz                                          11.  B
                7.  İlahi bir uyarı ve insan kişiliğini etkileyen bir   12.   B
                   güç (ethos) olarak nitelemiştir.              13.  D
                8.  E                                            14.  A
                9.  C                                            15.   C
               10.  B                                            16.   B
               11.  C                                          3. ÜNİTE
               12.  B                                             1.  Floransa
               13.  D                                             2.  Kontrpuan
               14.  A                                             3.  Rönesans gitarı
               15.  B                                             4.  Yıkılan Bizans İmparatorluğu’nun ardından Bi-
               16.  A
                                                                     zanslı aydın ve sanatçıların birçoğu geçmişte
             2. ÜNİTE                                                Roma İmparatorluğu’nun kalbi olan İtalya'ya
                1.  Karanlık Çağ                                     sığınmış ve sahip oldukları kültür birikimini
                                                                     bu topraklara taşımıştır. Onların kurduğu re-
                2.  Neuma                                            sim, heykel ve müzik atölyeleri sayesinde İtal-
                3.  İlk kilise müziği, Antik Yunan müzisyenlerinin   ya'da bir kent üslubu oluşmuştur.
                   Doğu’ya göçleri sırasında etkilendikleri İbrani   5.  Bunun nedeni, dönemin el yazması notaları-
                   sinagoglarından alınmıştır.                       nın partilerinde eserin hangi ses için (vokal ya
                4.  Solmileme tekniği ve harflerle isimlendirme      da çalgı) yazılmış olduğunun belirtilmemiş ol-
                   tekniğidir. Orta Çağ’ da ortaya çıkmıştır.        masıdır. Rönesans müziğinin icra niteliklerine
                5.  Bir din adamı olan Aziz Gregorius, 6. yüzyılda   (vokal, çalgı ya da hem vokal hem çalgı) dair
                   Roma  Vatikan’da papa olarak görev yaptığı        bilgilere ancak bu döneme ait resim ve edebi-
                   dönemde  tüm  ilahilerin  yapısal  özelliklerini   yat eserlerinden ulaşılabilmektedir.
                   incelemiştir.  Yaptığı  inceleme  sonunda  bu   6.  Rönesans Dönemi müzik icralarında yaygın
                   ezgilerin bir kısmını elemiş, bir kısmını düzen-  olarak doğaçlama yapıldığı görülmektedir.
                   lemiş ve bazı ilahilere de yeni ezgiler eklemiş-  7.  Tiyatro  sanatında  söz  ve  müziğin  birbirini
                   tir. Aziz Gregorius’un düzenlediği bu ezgiler,    gölgelemeden birbirinin anlatımını güçlen-
                   chant gregorian olarak isimlendirilmiştir.        dirmesi
                6.  İbrani ezgilerinin etkisinde kalan ve antifon
                   yöntemiyle söylenen halk ezgilerini incele-       Oyunların başına ve sonuna şarkı söyleyen bir
                   dikten sonra bunları dinî içerikli sözlerle bir-  koro yerleştirilmesi
                   leştirmiştir.  Tek sesli modal yapıda olan bu     Dönemin aydınlarının, sanatçılarının ve Flo-
                   ezgilere müzik tarihinde Ambrossius ezgileri      ransa Akademisi üyelerinin yaptığı toplantılar
                   denmiştir.                                        Floransa’nın sanatı ve sanatçıyı destekleyen
                7.  Avrupa derebeylerinin şatolarında şarkı söy-     aileleri
                   leyip  şiir  okuyan  ozanlar  (minstrel)  din  dışı
                   müziğin ilk örneklerini vermiştir. Soylu sınıfı   8.  E
                   da müzikle ilgilenmiş ve şarkılar bestelemiştir.  9.  C
                8.  Yaylı çalgılar: fiddle, rebec, yaylı lir, crotta.  10.  A




        194
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200