Page 198 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 198

timi verilmeye başlanmıştır. Devlet radyoları,   18.  E
                    kurulduğu ilk yıllarda Batı müziği eserlerinin   19.  C
                    tanınmasını sağlamak ve halkın Batı müziğine
                    ilgisini artırmak için yayınlarında Batı müziği   12. ÜNİTE
                    eserlerine geniş bir yer vermiştir.            1.  Usta-çırak ilişkisi
                  7.  Dil İnkılabı’nın etkisiyle  Türk sanat müziği   2.  Konservatuvarlar
                    güfteleri sadeleşmiş ve yabancı kelimelerden   3.  Mevlevilik felsefesinde müzik olmadan bire-
                    arınma sürecine girmiştir. Böylelikle Osmanlı     yin eğitimini tamamlayamayacağı ve insanın
                    Dönemi’nde sadece saray ve çevresinde be-         olgunlaşamayacağı  düşünülmüştür.  Müziğin
                    nimsenen bu müzik türü, halkın anlayabile-        insan ruhunu güzelleştiren yegâne tedavi
                    ceği güftelerle bestelenerek geniş kitlelerin     aracı olduğu görüşü benimsenmiştir.
                    sevgisini kazanmıştır.                         4.  C
                  8.  C                                            5.  E
                  9.  A                                            6.  B
                10.  D                                             7.  D
                11.  B
                12.  Farabi-Sultan Veled-Safiyuddin Urmevi-İbn-i
                    Sina
                13.  C
                14.  B
                15.  A
                16.  D
                17.  A

                                                       SÖZLÜK


                                                            A
               ağız               : Aynı dil içinde ses, şekil, söz dizimi ve anlam bakımından farklılıklar gösterebilen; belli yerleşim
                                    bölgelerine veya sınıflara özgü olan konuşma dili.
               ahi                : Ahilik ocağından olan kimse.
               arya               : Operalarda solistlerden birinin orkestra eşliğinde söylediği, genellikle kendi içinde bütünlüğü
                                    olan parça.
               atonalite          : Ton dışı.
               aydınlanma felsefesi : Akılcı düşünceyi ön plana alan 18. yüzyıl felsefesi.
                                                            B

               BWV                : Alm.Bach-Werke-Verzeichnis. Bach eserleri dizini. Johan Sebastian Bach’ın eserlerinin derlenme-
                                    sinde opus yerine kullanılan kelimelerin baş harfleri.
                                                            Ç
               çalgılama          : Çalgıların tını özellikleri, ses sınırları ve bir araya geldiklerinde ne gibi sonuçlar ortaya çıkabilece-
                                    ği ile ilgili bilgilerin tamamı, enstrümantasyon, orkestrasyon.
                                                            D
               darbeyn usul       : Büyük usullerden iki tanesinin belirli kurallara göre düzenlenmesi ile oluşan usul.
               disonans           : Müzikte seslerin uyumsuz bir şekilde bir araya gelmesi.
               dramma per musica  : Müzik için hazırlanmış dramatik bir oyunun reçitatif, arya, ensamble ve koro biçimleri.
                                                            E
               eklektik           : Seçmeci.
               ensamble           : Ses ve çalgı sanatçılarından oluşan sahne sanat topluluğu.
               Etrüsk             : Anadolu'dan (Lidya'dan) İtalya'ya göç etmiş ve İtalya'nın Tiber ile Arno denizleri arasındaki Etru-
                                    ria Bölgesi’nde MÖ 6. yüzyıla kadar yaşamış halk.
               evrensel müzik     : Dünya çapındaki müzik.







                                                                                                              197
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203