Page 196 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 196

11.  D                                             7.  A
                12.  C                                             8.  C
                13.  A
                14.  (3/4/1/2)                                  6. ÜNİTE
                                                                   1.  Programlı senfoni
               4. ÜNİTE                                            2.  Senfonik süit

                  1.  Klavsen                                      3.  Siyasi değişimlerin ve Sanayi Devrimi’nin et-
                  2.  Saray sanatı                                    kisiyle gelişen şehirleşme, sanatçının hayatın
                  3.  Grupetto                                        gerçeklerinden soyutlanmasına ve kendi sa-
                  4.  Barok terimi, 18. yüzyılın ikinci yarısında yani   natına sığınmasına yol açmıştır. Bu durum,
                    müzikte Klasik Dönem'e geçildikten sonra          romantik akımın ortaya çıkmasında ciddi bir
                    kullanılmaya başlanmıştır.  Terimin Portekiz-     faktör olmuştur.
                    cede "biçimsiz, eğri büğrü inciler"  anlamına   4.  Romantik  akım  sanatçısı;  ulaşamayacağının
                    gelen “barocco” sözcüğünden türediği düşü-        peşinden koşan, kendine acıyan, anlaşılama-
                    nülmektedir.                                      maktan şikâyet eden ve iç dünyasındaki iniş
                    Başka bir görüşe göre de Barok terimi, “man-      çıkışları yapıtlarına yansıtan bir ruh hâliyle ha-
                    tıkta karmaşık bir kanıt için anımsatıcı ipucu”   reket etmiştir. Bu ruh hâli, eserlere hüzün ve
                    anlamına gelen “baroco” kelimesinden gelmek-      karamsarlık olarak yansımıştır.
                    tedir.                                         5.  D
                  5.  Modal müziğin karakterini kilise makamları   6.  C
                    oluştururken tonal müzikte majör ve minör      7.  B
                    modaliteler temel alınmıştır. Tonal ve modal   8.  A
                    müzik arasındaki önemli bir farklılık da ses   9.  B
                    aralıklarında kendini göstermiştir. Modal mü-  10.  D
                    zik sisteminde eşit olmayan ses aralıkları yani   11.  (3/4/5/1/2/7/6)
                    komalı sesler de kullanılırken tonal müzikte   7. ÜNİTE
                    komalı seslere yer verilmemiş, tampere sis-    1.  Rus Beşleri
                    tem benimsenmiştir.                            2.  Mihail Glinka
                  6.  E                                            3.  Chopin'in Polanya ezgilerini, Weber'in Alman
                  7.  C                                               dilini ya da Liszt'in Macaristan tınılarını kul-
                  8.  C                                               lanması gibi
                  9.  D                                            4.  C
                10.  B                                             5.  D
                11.  A                                             6.  E
                12.  (3/4/1/5/2)
                                                                   7.  (4/3/1/5/2)
               5. ÜNİTE                                         8. ÜNİTE

                  1.  Hafif güçlü/Piyano                           1.  Realizm (Gerçekçilik)
                  2.  Viyana Okulu, asıl Viyana Klasikleri’nden olan   2.   Uyumsuz  akorlar ve  sesler, uyumlu  akorlara
                    Haydn, Mozart ve Beethoven’dan önceki dö-         dönüştürülmeden serbestçe kullanılmıştır. Bu
                    nemde Viyana’ya özgü sanat ortamını hazırla-      yüzyılda tonal armoninin majör ve minör dizi-
                    yan sanatçıların çalışmalar yaptıkları okuldur.   lerinin yerini sentetik diziler ve kilise modları
                    Bu okul döneminde  Viyana, Avrupa’nın en          almış, kromatik dizinin on iki sesi eşitlenmiş-
                    önemli sanat merkezi hâline gelmiştir.            tir. Uyumsuzluk ekseninde gelişen ritim an-
                  3.  Barok Dönem’de senfoni; koral eserlerin ba-     layışı, yeni renklerin ve tınıların bulunmasını
                    şında veya aralarında çalınan, sadece orkestra    sağlamıştır. Eserlerde asimetrik ve değişikliğe
                    için yazılan parçaları  tanımlamak için  kulla-   uğramış ritimler ile pürüzlü ve karmaşık me-
                    nılmıştır ve üç bölümlüdür. Klasik Dönem’de       lodik çizgiler sık sık kullanılmıştır.
                    orkestra için sonat hâlini alan klasik senfoni,   3.  Klasik armoninin beşli ve yedili akorları işlevi-
                    müzik kuramcıları tarafından “sonat biçimin-      ni yitirmiştir.
                    de yazılmış dört bölümden oluşan eser” ola-       Akorların üst üste konmasıyla on birli ve on
                    rak tanımlanmıştır.                               üçlü gibi yeni akorlar elde edilmiştir.
                  4.  E                                               Çeken, eksen gibi kavramlar kullanılmayarak
                  5.  C                                               armonik bağlantılar özgürleştirilmiştir.
                  6.  B
                                                                      Uyumsuz akorların ve seslerin uyumlu olanla-



                                                                                                              195
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201