Page 197 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 197

ra bağlanmasına gerek görülmemiştir.           6.  a) Türk toplumlarında dini müzik, İslamiyet’in
                4.  B                                                kabulünden sonra değişim göstermiş; ca-
                5.  A                                                milerde, mescitlerde ve farklı mezhep ya da
                6.  C                                                itikatlara ait mekanlarda üretilerek icra edil-
                7.  D                                                miştir.
                8.  Empresyonizm (izlenimcilik), postromantizm           b) Tarihsel sürecte Türk müziğine en fazla etki
                   (romantizm sonrası), minimalizm,  elektronik      eden  tasavvuf  akımı  “Mevlevilik”  olmuştur.
                   müzik, ekspresyonizm (dışavurumculuk), ne-        Günümüzde mevlevihanelerde icra edilmeye
                   oklasisizm.                                       devam eden Mevlevi müziği, Türk müziğinin
                9.  B                                                geleneksel icra özelliklerini taşıyor olması açı-
             9. ÜNİTE                                                sından önemini korumaktadır.
                1.  Mızıka-i Hümayun                              7.  E
                                                                  8.  C
                2.  Mahmudiye Marşı, Mecidiye Marşı               9.  D
                3.  Cumhuriyet ile birlikte ulusalcı bir yaklaşım   10.  B
                   sergilenmiş ve ulusal bir müzik oluşturmak    11.  D
                   hedeflenmiştir. Bu nedenle geleneksel  Türk   12.  A
                   müziği  unsurları,  Batı  müziği  tekniklerinden   13.  C
                   yararlanılarak  değerlendirilmiştir.  Cumhuri-
                   yet’le birlikte gelişen çok seslilik sürecinde   11. ÜNİTE
                   Anadolu’nun yüzlerce yıllık kültür mirasından   1.  Zekai Dede Efendi
                   faydalanmak ilke edinilmiştir. Derleme çalış-  2.  Salih Murat Uzdilek
                   maları ile kayıt altına alınan halk ezgileri bu   3.   İslami bakış açısına göre insan, Allah tara-
                   doğrultuda ele alınmıştır.                        fından  yaratıldığı  için  en  mükemmel  ses  de
                4.  E                                                insan sesidir. Ayrıca İslamiyet’te Kur’an-ı Ke-
                5.  B                                                rim’in güçlü manevi etkisinin ancak insan se-
                6.  E                                                siyle yansıtılabileceği düşüncesi hâkimdir.
                7.  Cemal Reşit Rey, Ahmet Adnan Saygun, Ulvi     4.  Usta-çırak  ilişkisi  üzerine  temellendirilen
                   Cemal Erkin, Necil Kazım Akses, Hasan Ferit       meşk usulü, hafızada tutma ve tekrar etme
                   Alnar                                             esasına dayanan bir öğrenme yöntemi oldu-
                8.  A                                                ğundan bu öğrenme sürecinde nota kullanıl-
                9.  C                                                mamıştır. Bu yöntem, öğrenenin öğreticinin
               10.  B                                                karşısına oturup onun söylediklerini ve yap-
                                                                     tıklarını  önce  izlemesi,  iyice  özümsedikten
             10. ÜNİTE
                                                                     sonra tekrar etmesi şeklinde uygulanmıştır.
                1.  İkonografi                                       Bu tekrarlar esnasında öğretici, uyarılarda bu-
                2.   İlahi                                           lunmuş ve öğrenenin yanlışlarını düzeltmiştir.
                3.  Şarkı                                            Böylelikle öğrenci, bir yandan eserleri defalar-
                4.   Müzik ile tarih arasında sıkı bir bağ vardır. Ta-  ca tekrar ederek öğrenirken diğer taraftan da
                   rih boyunca yaşanan savaş, göç, doğal afet vb.    sanat müziğinin kendine özgü tavır ve yoru-
                   olaylar ve sosyokültürel değişimler hem tarih     munu özümsemiştir.
                   biliminin  araştırma  konusu olmuş  hem  de    5.  Mızıka-i Hümayunun kurumsal temellerini
                   müziğin şekillenmesinde rol oynamıştır. Öte       oluşturan Giuseppe Donizetti, saraydaki gö-
                   yandan geçmişten günümüze kadar kullanı-          revi süresince Türk müziği eserlerinde düzen-
                   lan çalgıların, icra ortamlarının ve eserlerin    lemeler yapmıştır. Donizetti’nin çalışmaları
                   kronolojik  sıralamasının  tespit  edilmesi  gibi   sonucunda  Türk ve  Avrupa  müziği  sentezi
                   konularda da müzik ve tarih bilimleri birlikte    eserler  ortaya  çıkmıştır.  Giuseppe  Donizet-
                   çalışmıştır.                                      ti’nin  ölümünden  sonra yerini  alan Callisto
                5.  Aynı temel özelliklere sahip müzik eserlerinin   Guatelli de bestelediği eserlerde Türk müziği
                   altında toplandığı çatıya tür denir.  Türlerin    makamlarını kullanmış ve bazı Türk şarkılarını
                   altında daha özel niteliklere göre belirlenmiş    çok sesliliğe uyarlama çalışmaları yapmıştır.
                   alt türler bulunmaktadır. Türlerden alt türlere   6.   Batı müziği eğitimi almaları için Avrupa’ya öğ-
                   inildikçe daha fazla alt tür barındırmayan bir    renciler gönderilmiştir. Batılı anlamda müzik
                   zemine ulaşılmaktadır. Türlerin en altında bu-    eğitimi vermek amacıyla yeni müzik okulları
                   lunan bu özel yapıya biçim (form) denmekte-       kurulmuştur. Bazı okulların yapısı değiştirile-
                   dir.                                              rek Türk müziği eğitimi yerine Batı müziği eği-



        196
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202