Page 150 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 150

TERİMLER SÖZLÜĞÜ


            Meyan: Klasik Türk müziğinde şarkı, peşrev, nakış semai ve semai formlarındaki eserlerin orta
            bölümüne verilen isim. Meyan kısmı eserin 6,7,8. derecelerinden başlar ve bazen daha dik perde-
            lerde seyreder.
            Miraciye: İslam edebiyat ve sanatlarında Hz. Peygamber’in miracını konu alan eserlerin genel
            adı.
            Miraç: Hz. Muhammed'in göğe yükselmesi.
            Mistik: Mantık ve akıl yürütme yoluyla erişilemeyen ilahi ve doğaüstü durumların derin bir sezi
            ile bulunması.
            Motivasyon: Güdüleme.
            Muamma: Mesaj gizleme ve çözme yöntemleriyle klasik Arap, Fars ve Türk şiirinde içine isim
            gizlenmiş beyit ve kıtaları ifade eden bir terim.
            Muhammes: Divan şiirinde beşer mısralık bentlerden oluşan musammat nazım şeklinde manzu-
            me.
            Mukabele: Tasavvuf müziğinde zikir töreni.
            Murabba: Klasik Türk müziğinde, bent adı verilen dört dizelik kıtalardan oluşan şiirlerin kulla-
            nıldığı form.
            Mutasavvıf: Tasavvuf inançlarını benimseyerek kendini Allah'a adamış kimse; İslam gizemcisi,
            sufi.
            Müfret: Divan edebiyatında uyaksız beyit. Buna Mücerret ve Mühmel de denir.
            Müsebba: Divan şiirinde yedişer mısralık bentlerden oluşan musammat nazım şeklindeki man-
            zume.
            Müseddes: Divan şiirinde altışar mısralık bentlerden oluşan musammat nazım şeklindeki man-
            zume.
            Müsemmen: Divan şiirinde sekizer mısralık bentlerden oluşan musammat şeklindeki manzume.
            Müstezat: Divan edebiyatında her mısra veya beytin sonunda aynı veznin bir cüzüyle yazılmış
            birer kısa mısra bulunan manzume.


            -N-
            Naat: Dinî Türk müziğinde bir tür. Allah'ı ve Hz. Muhammed'i övme amacıyla yazılmış Arapça,
            Farsça ve Türkçe kasideler çeşitli usullerde ve makamlarda bestelenmiş eserlerdir.
            Nakış: Beste ve semai formlarının özel bir şekli. Güftenin dört mısrasından ilk ikisi arka arkaya
            bestelendikten sonra terennüm gelir ve üçüncü mısra oluşur. Hemen arkasından dördüncü mıs-
            raya geçilir ve tekrar terennüm kısmına gelinir. Böylece parçada iki terennüm ve iki hane bulunur.
            Nazire: Başka bir manzume örnek alınarak aynı ölçü ve aynı uyakla yazılan şiir.
            Nedim: Yüksek makamdaki kişileri hoş sözlerle, güzel fıkra ve hikâyelerle eğlendiren kimse.
            Nefes: Bektaşi ozanların tekkelerinde ve meclislerinde özel ezgilerle okunan biçim yönünden
            koşmaya benzeyen konusu tasavvuf ve tarikat kuralları ile ilgili olan ince anlamlı koşuklar.
            Nefis: Öz varlık, kişilik.
            Nesir: Düzyazı. Şiirin dışında kalan söz dizimi kurallarına uygun anlatım biçimi.
            Neveser: Türk musikisinde bir birleşik makam.
            Nim sofyan: Klasik Türk müziğinde 2 süreli küçük ve basit usul. Daha çok sirto ve longa gibi
            oyun havası ve marşlarda, az da olsa bazı şarkı ve ilahilerde kullanılmıştır.






    148
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155