Page 62 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 62

2. ÜNİTE



                  Mehter müziği, savaşları kazanmada ve düşmanı psikolojik olarak baskı altına almada etkili bir araç olmuştur.
               Mehter müziği sayesinde birçok fetih hareketi savaşmadan ve hiçbir kayıp verilmeden zaferle sonlanmıştır.
                  Barış zamanlarında tören, kutlama, şenlik, düğün ve çeşitli spor müsabakalarında da mehter müziği icra edil-
               miştir. Mehter toplulukları namaz vakitlerinde dinî müzik icrasında da bulunmuştur.











































               Görsel 2.30: Mehter minyatürü, Levni            Görsel 2.31: Mehter minyatürü, Levni
                  Mehter takımlarında kat sistemi uygulanmıştır. Buna göre mehter takımında her çalgıdan üç, beş, yedi ya da
               dokuz adet bulundurulmuştur. Buna bağlı olarak da üç katlı mehter, beş katlı mehter gibi isimler almıştır. Katların
               büyüklüğü emrinde olduğu kişinin unvanına göre değişiklik göstermiştir. Örneğin sadrazama bağlı olan mehte-
               ran dokuz katlı, beylerbeyine bağlı olan mehteran yedi katlı olarak ifade edilmiştir. Esnaf mehterleri ise genellikle
               üç veya beş katlı olmuştur. (Görsel 2.30, Görsel 2.31).
                  Mehterhanede her çalgının bulunduğu topluluk, bölük olarak adlandırılmıştır (Tablo 6). Mehterhanede bulu-
               nan bölükler şunlardır:

                     Tablo 6: Mehter Çalgı Bölükleri
                                                 Mehterdeki Çalgı Bölükleri

                            Zurna Bölüğü                Boru Bölüğü                Nakkare Bölüğü

                             Zil Bölüğü                 Davul Bölüğü                 Kös Bölüğü

                  Mehter müziğinin icra amacına göre mehter takımının yerleşimi farklılık göstermiştir. Törenlerde kös ortada
               olmak kaydıyla genellikle yarım ay, bazen de daire şeklinde sıralanarak ayakta durulmuştur. Bu esnada yalnızca
               nakkareler oturarak çalmıştır. Savaşlarda büyük çalgılar ve bunları çalan müzisyenler at ya da deve üzerindeyken
               diğer müzisyenler genellikle yürümüştür.
                  Eğlence müziği, yükselen yaşam standartlarıyla yeni bir müzik anlayışı olarak doğmuş, İstanbul gibi büyük
               şehirlerde icra edilmiştir. Eğlence müziği icrası özellikle Lale Devri’nde oldukça yaygınlaşmıştır.




                                                                                        TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER  61
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67