Page 141 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 141

Erken Dönem Halk Tiyatrosu
            Eğitimsiz seyircinin ilgisini çekebilmek için hazırlanan repertuvarlar, eğitimsiz oyuncular, prova yapılacak yeterli
            alan bulunmaması gibi koşullar bu dönemde tiyatronun gelişimini oldukça etkilemiştir.

            Alman erken dönem halk tiyatrosu oyunlarında komik ve ciddi sahneler birbirine girmiş; abartılı konuşmalar,
            şiddet, entrika ve tesadüfi kurgular yer almıştır. Oyun ne kadar ağırbaşlı olursa olsun başrolde her zaman
            bir soytarı tiplemesi bulunmuştur. XVIII. yüzyıla gelindiğinde bu soytarı tiplemesi, Hanswurst (Hansvuust)
            karakteriyle bütünleştirilmiştir (Görsel 7.13).

            Sahneleme ve Oyunculuk
            Sahneleme ve oyunculuk konusunda ilk önemli tiyatro reformları Johann Christoph Gottsched (Yohan Kğistof
            Gatşet) ve Caroline Neuber (Kağolin Noyba) tarafından yapılmıştır. Gottsched’in en büyük hedefi edebî anla-
            tımda Almanca kullanımını geliştirmektir. Gottsched, sadece eğitimli ve soylu kişilerin değil halktan kişilerin de
            sanat anlayışını değiştirmeyi hedeflemiştir. Bunu tiyatro ile gerçekleştirmek istemiştir. Tiyatroyu okuma bilme-
            yenlere ulaşabilmek için iyi bir eğitici araç olarak görmüştür (Görsel 7.14).























                    š   Görsel 7.13                                š   Görsel 7.14
              Önde Hanswurt rolündeki oyuncu            Caroline Neuber tarafından sahnelenen bir oyun


            Gottsched, 1727’de Neuber çiftiyle kurduğu topluluk Alman tiyatrosuna yenilikler getirmiştir. Caroline Neuber
            oyunculuk kalitesini yükseltmek için oldukça gayret göstermiş, doğaçlama oyunculuğu bir tarafa bırakıp prova
            ağırlıklı oyunculuğa önem vermiştir. Gottsched ve beraberindekiler Fransız neoklasik oyunlarını çevirmeye ve
            taklit etmeye başlayarak oyunlarda yeni reformlar gerçekleştirmişlerdir. Topluluk üyeleri arasında daha sonra
            anlaşmazlıklar çıkmış ve yolları ayrılmıştır. Ancak bu isimler Almanya’da tiyatro yaşamının canlanmasına büyük
            katkı sunmuşlardır.


                                                 =   BİLGİ KUTUSU
               Osmanlı İmparatorluğu’nda Batılılaşma hareketlerinin hız kazandığı XVIII. yüzyılda Batı’dan öğrenilen
               sahne sanatları İmparatorluk bünyesine taşınmıştır. XVIII. yüzyıla gelene kadar köy seyirlik oyunları,
               meddah, ortaoyunu, Karagöz gibi geleneksel tiyatro türleri gelişimini sürdürürken bu yüzyıl itibariyle Batı
               tarzı tiyatro, opera, dans, müzik gibi türler Osmanlı sarayında çalışan bürokratların günlük yaşamında yer
               etmeye başlamıştır.



            Dramatik Türler
            Bu dönemde tragedyalar dışında romantik dram ve melodram adı verilen iki yeni oyun türü ortaya çıkmıştır.
            Romantik dram yaşamın acıklı ve gülünç yanlarının bir arada gösterildiği, gerçeğin olduğu gibi değil olması
            gerektiği gibi aktarıldığı, seyirciyi duygulandırarak düşündüren modern bir oyun metni türüdür. Orta sınıfın
            beğenisine hitap etmiştir.



                                                                                                     139
                                                 XVIII. YÜZYILDA TİYATRO
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146