Page 245 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 245

Sahneler
            Tanzimat Fermanı’nın ilanından sonra İstanbul’da Batı tarzı üç tiyatro binası açılmıştır. Bu tiyatro binalarının
            açılmış olması Batı tarzı tiyatronun Türkiye topraklarında yerleşmesi için önemli bir adım olmuştur.

                                            Tanzimat Dönemi Sahneleri


                    Naum Tiyatrosu       Gedikpaşa Tiyatrosu (Osmanlı Tiyatrosu)   Odeon Tiyatrosu



            İlk tiyatro binasını Naum Efendi açmıştır. Kendi adıyla anılan bu tiyatrodaki ilk temsiller 1860’ta başlamıştır
            (Görsel 14.2). İlk zamanlarda sadece Ermenice sahnelenen oyunlar için Türkçe özetler dağıtılmıştır. Naum Efendi
            daha sonra Türkçe oyunlar da hazırlatmıştır. Böylece Türkiye’de Batı tarzı tiyatro yapma pratiğini başlatan ilk
            isim olmuştur.

            Naum Tiyatrosu’nun yarattığı etkiden sonra Güllü Agop da 1859’da Gedikpaşa Tiyatrosu adlı yapıyı kurmuştur
            (Görsel 14.3). 1868’de ilk Türkçe temsil burada verilmiştir. Sezar Borciya adlı oyun Güllü Agop’un tiyatrosunda
            sahnelenmiştir. Böylelikle Batı tarzı tiyatronun gelişmesini sağlayacak temsillerin de yolu açılmıştır.




























                             š   Görsel 14.2: Naum Tiyatrosu                š   Görsel 14.3: Güllü Agop

            Güllü  Agop,  yöneticiliğini  yaptığı  Gedikpaşa  Tiyatrosu  bünyesinde  Osmanlı Tiyatrosu adıyla  bilinen  bir
            tiyatro topluluğu kurmuştur. Bu topluluk ulusal anlamdaki ilk tiyatro topluluğu olarak kabul edilmektedir. Batı
            tiyatrosunda tanınan kimi oyunların Türkçe tercüme ve uyarlamaları bu topluluk tarafından sahnelemiştir.

            1870’te  dönemin  Osmanlı  sadrazamı  tarafından  Güllü  Agop’a  on  yıllığına  Türkçe  oyun  oynatma  imtiyazı
            verilmiştir. Bu sayede Güllü Agop Osmanlı İmparatorluğu’nda tiyatro yapma hakkını elinde bulunduran tek
            kişi olmuştur. Bu süre zarfında Osmanlı Tiyatrosu topluluğu Batılı oyunlar sahnelemeye devam ederek Türk
            tiyatrosunun gelişimine büyük bir katkı sunmuştur.

            İlk defa Güllü Agop’un tiyatrosunda Müslüman oyuncular da sahneye çıkmaya başlamıştır. Osmanlı Tiyatrosu’nun
            açılışıyla tiyatro yaşantısı oluşmaya başlamıştır. Batı tarzında tiyatro oyunlarının yazılıp sahnelenmesi, Türkçe
            çeviri ve uyarlamaların seyirciyle buluşturulmasına yönelik örnek uygulamaların sayısı giderek artmıştır. Elinde
            bulundurduğu imtiyazla tiyatroda tek söz sahibi olan Güllü Agop, İstanbul’un Avrupa yakasında kalıcı ve sürekli
            olarak temsiller vermeye başlamıştır.






                                                                                                     243
                                       TANZİMAT’TAN CUMHURİYET’E TÜRKİYE’DE TİYATRO
   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250