Page 247 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 247

Batılı anlamda tiyatroya geçişte seyircinin bazı alışkanlıklarını kırmak başlangıçta
            kolay olmamıştır. Tiyatrolarda seyirciye kuralları öğretmek için el ilanları dağıtılmış,
            adabı muaşerete (görgü kuralları) uyulması için sık sık uyarılarda bulunulmuştur.
            Numaralı yerlere bilet numarası ile oturulması, perde aralarında yeme içmeye ayrılan
            yerler dışında yemek yenilmemesi, oyun esnasında sessiz olunması ve gürültü
            yapılmaması gerektiği bu el ilanlarında yer almıştır (Görsel 14.4).

            Kadınlara  özel  gösterimler  düzenlenmiş  ya  da  tiyatroda  kafesli  bölmeler  varsa
            kadınların bu bölümde oyunları izlemeleri sağlanmıştır. İlk kafesli locayı, Güllü Agop
            1879’da hayata geçirmiştir.


                                                                   š   Görsel 14.4: Naum tiyatrosunun bir oyun afişi
                                                  Q   ARAŞTIRINIZ

               Tanzimat Dönemi’nde tiyatro dışında hangi metin türlerinde ilk örnekler verilmiştir?



            Oyunculuk
            Tanzimat Dönemi’nde Batılı anlamda tiyatroya geçişle her şeyden önce Türkçeyi iyi konuşan profesyonel oyuncu
            bulmak sorun olmuştur. Anadili Türkçe olanlar genelde Müslüman’dır ancak bu dönemin toplumsal koşulları
            sebebiyle Müslüman oyuncuların sahneye çıkması gecikmiştir. Bu nedenle Türkçe konuşulan oyunlarda da
            Osmanlı tebaasında yaşayan ve tiyatro yaparak geçimini sağlayan Ermeni ve Rum vatandaşlar sahne almıştır.
            Bu oyunlarda Türkçe telaffuz sorunu ortaya çıkmıştır.

            Güllü Agop’un Osmanlı Tiyatrosu özellikle Türk oyuncu ve yazarlarına
            kapılarını açmıştır. Zamanla Müslüman oyuncular da tiyatrolarda
            rol almaya başlamıştır ancak tüm bu olumlu gelişmelere rağmen
            Osmanlı Tiyatrosu topluluğunun en büyük açmazı ortak dil oluşturma
            sorunu olmuştur. Müslim ve gayrimüslim oyuncuların birlikte sahne
            aldığı oyunlarda ortak bir dilin oluşturulması oldukça zaman almıştır.

            Batılı anlamda ilk Müslüman profesyonel tiyatro oyuncusu Ahmet
            Necip Efendi’dir. Güllü Agop’un Osmanlı Tiyatrosu’nda oynamıştır.
            Ahmet Necip ilk profesyonel Türk oyuncu olmakla birlikte yönetici,
            yetiştirici, sahne ve dekorcu olarak ilk Türk tiyatro insanıdır.
                                                                         š   Görsel 14.5: Yeranuhi Karakaşyan
            Yokluk ve baskı yıllarında zorlu şartlarda tiyatro yaparak ilkleri başaran
            bu sanatçı kuşağı arasında şu isimler yer almaktadır:

            Kadın Oyuncular: Aruşyak Papazyan, Yeranuhi Karakaşyan, Vergine
            Karakaşyan, Aznif Hratça, Mari Nıvart, Koharik Şirinyan, Bayzar
            Fasulyeciyan, Takuhi Hiranuş Satenik (Görsel 14.5).

            Erkek Oyuncular: Ahmet Fehim, Hüsnü Ethem, İsmail Hakkı, Mehmet
            Edip, Mehmet Vamık, Mustafa Fazıl, İbrahim Efendi, Murat Efendi, M.
            Arif Efendi, Tomas Fasulyeciyan, Mardiros Mınakyan, Bedros Atamyan,
            David Triyans,  Karakin Riştuni,  Manuk  Sisak, Takvor  Nalyan,  Dikran
            Tospatyan (Görsel 14.6).




                                                                         š   Görsel 14.6: Mardinos Mınakyan


                                                                                                     245
                                       TANZİMAT’TAN CUMHURİYET’E TÜRKİYE’DE TİYATRO
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252