Page 251 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 251

C   SIRA SİZDE
               Ahmet Vefik Paşa’nın Zor Nikâhı, Tabibi Aşk; Teodor Kasap’ın İşkilli Memo adlı oyun metinlerini
               okuyunuz. Oyunlardan hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.

               1.  Oyunların dramatik örgüsü nedir?
               2.  Oyunlardaki komedi unsurları nelerdir?
               3.  Oyunlardaki geleneksel Türk tiyatrosu ögeleri nelerdir?
               4.  Oyunlar hangi akım özelliklerini yansımaktadır?
               5.  Oyunlardaki sosyal, ekonomik, psikolojik ögeler nelerdir?



            14.2.   İKİNCİ MEŞRUTİYET DÖNEMİ’NDE TİYATROYA GENEL BAKIŞ

            23 Temmuz 1908’de ilan edilen II. Meşrutiyet ile 29 Ekim 1923 tarihinde Cumhuriyet’in ilan edilmesi arasında
            kalan dönem Meşrutiyet tiyatrosu olarak kabul edilmektedir. Bu süreç içerisinde yaşanan tarihsel ve toplumsal
            gelişmelerin tamamı, yazılan tiyatro oyunlarına ve diğer edebi eserlere yansımıştır.

            II. Meşrutiyet Dönemi’nde tiyatro, bu dönem öncesi ve sonrasındaki gelişmelere göre birtakım farklı özellikler
            kazanmıştır. İstibdat döneminin bitmesi ile tiyatroya ilgi artmıştır. Tiyatro, hürriyetin ilanı karşısında halkın
            sevincini gösterme araçlarından biri olmuştur. Tanzimat Dönemi’nde daha çok Osmanlı Ermenilerinin çabasıyla
            gelişme gösteren tiyatro oyunculuğu Meşrutiyet Dönemi’nde Müslüman tebaadan kişilerin de sahneye
            çıkmasıyla gelişmeye devam etmiştir.

                                             METİN ANLAMA VE YORUMLAMA


                                            1908’DEN SONRA TİYATROMUZ
                    ...........................................
                    Tiyatro yaşamımızdaki bu karışıklık ve düzensizlik hali, Operatör Cemil Paşa’nın Şehreminiliği
                    (Belediye Başkanlığı) zamanında (1914), Fransa’dan ünlü tiyatro adamı Antoine’ın getirilmesine
                    dek sürecektir. Yalnız bu arada, “Osmanlı Donanma Cemiyeti Tiyatro Trupu” yedi, sekiz ay süren
                    çalışmasıyla tiyatroseverleri mutlu etmiş, ayrıca hem tiyatrocular, hem de Donanma Cemiyeti
                    para kazanmıştır.


                    Donanma Cemiyetinde sanatsever bir müdür olan Ziya Bey, bu oyunculardan Cemiyetin
                    yararlanmasını  fırsat  bilerek,  ünlü  oyuncuların  bir  çoğunu  trupa  toplamıştı.  Kadroya
                    katılanlar, Şadi, Nurettin Şefkati, Muvahhit, Saffet, Hakkı Necip Beyler, Toplayan, Şahinyan,
                    Çobaniyan, Dülgeriyan Efendiler, Şehper (Zabel), Kınar, Aznif, Virjin, Agavni, Eliza Hanımlardı.
                    Bunlara Donanma Cemiyeti ayda altı ile onbeş lira arasında maaş veriyordu. Sanatkârlar
                    yalnız rolleriyle ilgileniyorlar, ne para ne de yönetim işlerine karışıyorlardı.  Tiyatronun
                    repertuarını komediler, vodviller, melodramlar oluşturuyordu. Cemiyetin üyelerinden Salâh
                    Cimcoz, Hüseyin Suat, İbnirrefik Ahmet, Nurettin Beyler repertuarın hazırlanmasına edebi
                    kurul olarak yardımcıydılar.
                    ...........................................
                                                                  Mücap Ofluoğlu, Dünya Bir Sahnedir


                 Aşağıdaki soruları metinden hareketle cevaplayınız.

                 1.  II. Meşrutiyet Dönemi’nde tiyatro topluluklarının tiyatroya katkıları nelerdir?
                 2.  II. Meşrutiyet Dönemi’nde tiyatro yöneticilerinin tutumu tiyatronun gelişmesini hangi yönlerden
                    etkilemiş olabilir?




                                                                                                     249
                                       TANZİMAT’TAN CUMHURİYET’E TÜRKİYE’DE TİYATRO
   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256