Page 253 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 253

II. Meşrutiyet tiyatrosunda ortaya çıkan bir diğer topluluk Heveskâran Cemiyeti olmuştur. Bu topluluk Amatör
            Kumpanyası, Millî Osmanlı adlarıyla da anılmıştır. Heveskâran Cemiyeti; Benliyan Efendi, Rıdvan Bey, Vefik
            Bey gibi isimler tarafından yönetilmiştir. Hüseyin Kamil Bey ise topluluğun edebi işlerinden sorumlu olmuştur.

            1910’da kurulan Darüt-temsil-i Osmanî ise çok kısa sürede dağılan topluluklardan biridir. Bu topluluğu önemli
            kılan özellik; içerisinde Ercüment Ekrem, Baha Tevfik, Celalettin Rıza, Refik Halit, Şehabettin Süleyman gibi
            yazarların bulunmasıdır.
            Recaizade Mahmut Ekrem ve Hamdi Bey öncülüğünde kurulan Sahne-i Osmaniye, millî konuları işleyen tiyatro
            oyunları yazma ve bunları sahneleme amacıyla kurulan ilk topluluktur. Bu topluluk içerisinde Ahmet Hikmet,
            Cenap Şehabettin, Hüseyin Cahit, Hüseyin Rahmi, Mehmet Rauf gibi yazarlar bulunmuştur.

            II. Meşrutiyet Dönemin’de kurulan en önemli tiyatro kurumlarından biri de Darülbedayi-i Osmanî tiyatrosudur
            (Görsel 14.15). Cemal Paşa’nın desteği ile Andre Antoine gibi yönetmenlerin öncülüğünde eğitim amacıyla
            kurulan topluluk dönemin en etkili tiyatro kurumu olmuştur. Bu kurumda eğitilen oyuncular daha sonra
            kurumun tiyatro topluluğu olarak oyunlar sergilemişlerdir. Cumhuriyet ilan edildikten yıllar sonra 1931’de
            İstanbul Belediyesi’ne bağlanan bu topluluk 1934’te Şehir Tiyatroları adını almıştır. Başlangıçta bir tiyatro
            okulu olarak kurulan bu kurum  günümüzde de tiyatro faaliyetlerini devam ettirmektedir.


























                                       š   Görsel 14.15: Darülbedayi’nin eski bir görünümü

            Darülbedayi’de yaşanan birtakım anlaşmazlıklar sonrasında buradan ayrılan oyuncular İsmail Faik Bey öncülü-
            ğünde Yeni Sahne’yi kurmuşlardır. Bu topluluk Şehzadebaşı, Tepebaşı gibi yerlerde oyunlar sahnelemiştir. Yeni
            Sahne topluluğunun en dikkat çeken yönü ise kadın oyuncuların fazlalığıdır.

                                                 =   BİLGİ KUTUSU

               Servetifünun içerisinde oyunlar yazan bazı yazarlar edebiyatta bazı ilklerin yaşanmasına da vesile olmuştur.
               Mehmet Rauf’un yazdığı Eylül romanı ilk psikolojik roman olarak kabul edilirken Cenap Şahabettin Türk
               edebiyatında daha önce kullanılmamış Avrupa şiirine özgü formları ilk kez kullanmış,  parnasizim ve
               sembolizmi edebiyatımıza getirmiştir. Halit Ziya Uşaklıgil’in bu dönem içerisinde yazdığı Aşk-ı Memnu
               romanı ise Batılı anlamda yazılmış ilk Türk romanı olarak kabul edilmektedir.


            Oyun Yazarları
            II. Meşrutiyet Dönemi’nde pek çok yazarın eseri oynanmış ve basılmış olmasına rağmen bu dönem eleştirmen-
            leri iyi oyun yazarlarının eksikliğinden yakınmışlardır. Çünkü bu dönem yazarları daha çok roman, şiir ve öykü
            türünde eserler vermiştir. İçlerinden Musahipzade Celal gibi tiyatronun içinden gelen ve tiyatroyu yakından
            tanıyan yazarlar az da olsa mevcuttur.



                                                                                                     251
                                       TANZİMAT’TAN CUMHURİYET’E TÜRKİYE’DE TİYATRO
   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258