Page 250 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 250

14.1.1.2.   Birinci Meşrutiyet Dönemi Tiyatrosunun Genel Özellikleri
          I. Meşrutiyet Dönemi’nde yazılan oyunlar, Tanzimat Dönemi’nin ikinci yarısında olduğu gibi sahnelemeye uygun
          metinler değildir. Tanzimat Dönemi’ndeki yazar ve oyuncular bu dönemde de tiyatro faaliyetlerine devam
          etmiştir. Bunun yanı sıra II. Abdülhamit döneminde Yıldız Sarayı Tiyatrosu kurulmuş ve burada operetler
          sahnelenmiştir.
          I. Meşrutiyet Dönemi’nde tiyatronunözellikleri ve tiyatroda yaşanan gelişmeler şunlardır:

          •   Oyunlardaki diyaloglar uzun paragraflardan oluşmaktadır.
          •   Konular tarih veya bireysel sorunlardır.
          •   Oyunlarda genel olarak perde sayısı fazladır.
          •   Oyunlarda Arapça ve Farsça sözcükler fazla olmakla birlikte üslup
             bakımından düzensizlik söz konusudur.
          •   Oyunlardaki kişiler ya iyi ya da kötüdür. Bu yönüyle oyunlar romantik
             tiyatroyla benzerlik göstermektedir.
          •   Oyun sonlarında beklenen bir son vardır. İyiler ödüllendirilir kötüler
             cezalandırılır.

          I.  Meşrutiyet  Dönemi  tiyatrosunun  gelişiminde  Tanzimat  ve  Servetifünun
          yazarları etkili olmuştur. Bu dönemde kendisinden sonra gelen birçok yazara   š   Görsel 14.12
          edebi anlamda öncülük eden yazar,  Recaizâde Mahmut Ekrem’dir (Görsel   Recaizade Mahmut Ekrem
          14.12). Recaizâde Mahmut Ekrem, tiyatro yazınında yeniliği ön plana çıkaran
          ve Batılı anlamda eserler veren bir yazardır. Afife Anjelik, Atala yahut Amerika
          Vahşileri, Vuslat yahut Süreksiz Sevinç, Çok Bilen Çok Yanılır olmak üzere dört
          oyun yazmıştır.
          Bu dönemde şiirleriyle ön plana çıkan fakat tiyatro alanında da oldukça
          fazla eser yazan isim Abdülhak Hamit Tarhan‘dır (Görsel 14.13). Eserlerinin
          birçoğunu oynanmak için değil okunmak için yazmıştır. İçli Kız, Macerayı Aşk,
          Sabr ü Sebat, Duhter-i Hindu, Nazife, Eşber, Tarık yahut Endülüs Fethi, İbn-i Musa
          yahut Zatül-Cemal, Finten, Zeyneb yahut Tecrübe-i Kader, Sardanapal, Liberte
          yazdığı oyunlardan bazılarıdır.

          I. Meşrutiyet Dönemi içerisinde Servetifünun topluluğunun hemen hemen   š   Görsel 14.13
          bütün sanatçıları tiyatro ile ilgilenmiştir. Bu dönemde Servetifünun sanatçıları   Abdülhak Hamit Tarhan
          telif, uyarlama ve çeviri tiyatro eserleri yazmıştır.

                                               Q   ARAŞTIRINIZ
            Kanun-i Esasi’nin Osmanlı tarihindeki önemi nedir?



                                               METİN İNCELEME

              Teodor Kasap’ın Pinti Hamit adlı oyun metnini okuyunuz. Aşağıdaki sorular doğrultusunda
              metni inceleyiniz.

              1.  Oyunun konusu nedir?
              2.  Oyunun dramatik örgüsü nasıldır?
              3.  Oyunun başkahramanı kimdir?
              4.  Oyunun başkahramanının oyundaki işlevi nedir?
              5.  Oyundaki çatışma unsurları nelerdir?
              6.  Oyundaki kişiler kimlerdir? Kişilerin fiziksel ve psikolojik özellikleri nelerdir?
              7.  Oyun, Tanzimat ve I. Meşrutiyet tiyatrosunun hangi özelliklerini göstermektedir?
              8.  Oyun, hangi akım türünün özelliklerini göstermektedir?
              9.  Oyun, yazıldığı dönemin hangi sosyal ve kültürel ögelerini yansıtmaktadır?
              10.  Oyundaki geleneksel Türk tiyatrosu unsurları nelerdir?




        248
                                                     14. ÜNİTE
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255