Page 41 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 41

Eski  komedya,  Peloponez  Savaşları  sonrasında  birçok  özelliğini  kaybetmiştir. Toplumsal  eleştiri  ve  taşlama
            ortadan kalkmış, korolar küçültülerek parabasis bölümü işlevini yitirmiştir. Komedyanın ritüel kökeniyle bağları
            kopmuştur. Seyirci, koro, oyuncu ve yazar bütünündeki ortak bilinç yok olmuştur.

            Orta Komedya
            Bu  dönem,  MÖ  V.  yüzyıl  sonlarına  denk  gelmektedir.  Tiyatro  gitgide  yaygınlaşan  bir  eğlence  türü  hâline
            gelmiştir. Atina bir kültür ve tiyatro merkezi olmayı sürdürmüştür. Çok sayıda yazar ve yapıt ortaya çıkmıştır.

            Oyun yazarlarının çoğunun Atinalı olmamasından dolayı Atina sevgisi konusu
            gitgide azalmıştır.  Yazarların çoğu, ozan niteliği olmayan profesyonel tiyatro
            yazarına dönüşmüştür. Seyirci ve yazarı yok sayan, Atinalılık kültürünü ve erdemini
            tiyatroya yansıtmayan, dramatik yanılsamaya yönelen bir tür güldürü üretilmeye
            başlanmıştır.  Orta komedyanın günümüze kalan tek eseri Aristophanes’in Plutos
            (Zenginlik) adlı oyunudur.
            Bu dönemde söz özgürlüğü olan bir ortamdan söz özgürlüğü olmayan bir ortama
            geçilmiştir. Bu durumun orta komedyaya yansıması şu şekildedir:

            •   Toplumu gülme yoluyla iyileştirme, arındırma ve eğitme değil sadece eğlen-
                dirme amacıyla oyunlar yazılmıştır.
            •   Romantik aşka olan ilgi artmıştır.
            •   Diyaloglar gündelik konuşma diline yaklaştırılmıştır.
            •   Koro önemini yitirmiş, daire biçimindeki orkestra zamanla yarım daireye
                dönüşmüştür.
            •   Proskene,  oyuncuların  ön düzeye  çıkmasıyla  orkestraya  doğru  ilerlemiş  ve
                aynı zamanda yükseltilerek seyirciye yaklaştırılmıştır.
            •   Şiirsel biçimi bırakıp retorik anlatıma yönelme gerçekleşmiştir.
            •   İnsan doğasını anlatma ve anlama çabasına yönelinmiş; oyunlarda çiftçi,
                doktor, asalak gibi tiplere yer verilmiştir.
            •   Sahnede  heykelcikler kullanılmış, oyuncuların  jest sayısı arttırılmış, sahne
                giysilerinde abartılı görünüşler ortadan kaldırılmıştır (Görsel 2.18).
                                                                                       š   Görsel 2.18
                                                                                   Komedya oyuncusu heykeli
            Yeni Komedya
            Atina MÖ 336’da kesin olarak Makedonya egemenliğine girmiş ve Yunan dünyasının merkezi olma özelliğini
            kaybetmiştir.  Yurttaşlık sorumluluğu üzerine kurulmuş bir uygarlığın yerini burjuva uygarlığı almıştır. Bu
            döneme ait adları bilinen 64 yazardan en önemlileri Menandros, Flemon ve Difilus’tur. Yeni komedya, diğer
            komedya dönemlerinden birçok unsurla ayrılmaktadır (Tablo2.2).

                                                Tablo 2.2: Yeni Komedya Unsurları
                            Tanrılar yoktur. Prolog dışında soyutlamaya rastlanmaz. Kişiler, orta ve yüksek sınıf ile
                            bunların çevrelerindeki kişilerden oluşur. Bunlar; genç âşık, genç kız, huysuz ya da pinti
                 Kişiler
                            baba, delikanlının arkadaşı, genç kızın hizmetçisi, kurnaz-iyi-kötü köle, doktor, rehinci
                            gibi tiplerdir. Oyuncular gerçek yaşamda olduğu gibi konuşur.
                            Olay dizisi, oyunun bütününe yayılmıştır. Oyunların çoğunda hedef, gençlerin mutlu
                            bir şekilde kavuşmasıdır. Bu mutluluğa sınıfsal ayrımlar, çeyiz sorunu, yoksulluk ya da
                  Olay
                            yasal olmayışları nedeniyle terk edilen çocukların getirdiği sorunlar, anne ve babanın
                            gençlerin evliliğini desteklememesi gibi durumlar engel olur.
                Kostüm      Giysiler günün gerçeklerine uygundur. Maskeler gerçekçi bir anlayışa göre yapılmıştır.

                            Koro, beş bölümden oluşan oyunun bölüm aralarında sadece şarkılar söyler. Söyledikleri
                  Koro
                            şarkılar da oyundan bağımsızdır.




                                                                                                     39
                                               ANTİK YUNAN TİYATROSU
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46