Page 42 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 42

MERAKLISINA


            Yandaki karekodu kullanarak Anadolu Arkeolojisi adlı içeriğin bir kesitini izleyebilirsiniz.



          Komedya Türleri
          Komedyalar, yazarların komedyanın tarihsel dönem özellikleri ve kendilerine özgü ilkelerini birleştirmesiyle
          ortaya çıkan iki türe ayrılmaktadır.

                                               Komedya Türleri


                              Aristophanes  Komedyası      Menandros Komedyası



          Aristophanes Komedyası
          Aristophanes, Antik  Yunan  tiyatrosunda eski  komedya türüne dâhil olan
          oyunlar kaleme almıştır (Görsel 2.19). Kırk oyun yazdığı tahmin edilmektedir.
          Bugüne ulaşan oyun sayısı on birdir. Bu oyunlar; Acharnialılar, Atlılar, Bulutlar,
          Eşek Arıları, Barış, Kuşlar, Lysistrata, Thesmophoria Şenliğini Kutlayan Kadınlar,
          Kurbağalar, Parlementoda Kadınlar, Zenginlik’tir.

          Aristophanes, toplumun kusurlu gerçekliği ve Peloponez Savaşları’nı konu
          edinmiştir. Peloponez Savaşı dönemi Atina’sını oyunlarında tüm yönleriyle
          işlemiştir. Eski komedya dönemi özellikleri gösteren oyunlar yazmıştır. Bu
          yüzden Aristophanes, oyunlarının tamamında Atina’yı kurtarmayı konu
          edinmiştir. Eğitim, hukuk gibi konuları sürekli tartışmıştır. Bu yönüyle eserleri
          düşünce güldürüsü özelliği de taşımaktadır.
                                                                             š   Görsel 2.19: Aristophanes
          Gelenekçidir ve yeniliklerle alay etmiştir. Oyunlarında toplumsal taşlamanın yanı sıra bireysel taşlamaya
          ve eleştiriye de ağırlıklı olarak yer verilmiştir. Bunu yaparken kaba fars, söz oyunları, küfürlü şakalardan
          faydalanmıştır. Eserlerindeki güldürü ögeleri abartılıdır.

          Oyunlarının yapısal örüntüsü basittir. Aristophanes’in genel ilke olarak belirlediği komedya yapısı şu şekildedir:

          Prologos: Kişilerin tanıtıldığı ve durumun sergilendiği bölümdür.
          Parados: Koronun girdiği bölümdür.
          Agon (Çatışma): Koro tanıklığında bir sorunun iki karşıt görüş bağlamında tartışılması ve görüşlerden birinin
          herkes tarafından benimsenmesidir.
          Parabasis: Koronun oyundan bağımsız olarak yazar adına seyirciye seslenmesidir.
          Episod: Benimsenen yeni düşüncenin uygulamaya konuşu ve sonuçlarını sergileyen, yer yer koro şarkılarıyla
          bölünmüş kısa tablolardır.
          Exodos: Koronun oyun kişileriyle birlikte sahneden çıktığı bölümdür.



                                                C   SIRA SİZDE

            Aristophanes’in  Lysistrata adlı oyun metnini okuyunuz. Oyunundaki komedya döneminin özelliklerini
            belirleyiniz.







         40
                                                     2. ÜNİTE
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47