Page 216 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 216

C) Kültürel faaliyetlerde bulunmak    D) Yeniçeriye ulufe vermek
                      E) Cami yapmak                     Ǿ
            Öğretim Programı Okuryazarlığı                 EK 3: Tarih 10 (10.7.5. - Anlama) Ders Planı Örneği



                    SORU 5:
                   VakŠflar gördüəü hizmetler açŠsŠndan alt-orta gelir gruplarŠnda bulunan kesime önemli katkŠ saəlardŠ. Korku ve ümitsizlik içine
                   düʏen kimseye sahip çŠkŠldŠəŠnda o kiʏi kendisini tehlikelerden korunmuʏ olarak emniyette hisseder ve ʏefkate kavuʏmuʏ olurdu.
                   ɨhtiyaç sahipleri vakŠflar sayesinde ihtiyaçlarŠnŠ karʏŠlar ve toplum içinde kendilerine yer bulurdu. Bu sayede sosyal düzende
                   doəabilecek karŠʏŠklŠklara karʏŠ daima yatŠʏtŠrŠcŠ ve düzeltici bir politika uygulanmŠʏ olurdu.
                   BuǾbilgilere göre vakŠflarla ilgili aʏaəŠdakilerdenǾhangisine ulaʏŠlamaz?
                      A) Sosyal dengenin kurulmasŠna yardŠmcŠ olmuʏtur.  B) Ticari amaçlŠ faaliyetlerin yapŠlmasŠnŠ saəlamŠʏtŠr.
                      C) Alt-Orta gelir grubuna ekonomik katkŠ saəlamŠʏtŠr.  D) Toplumsal birliktelikte önemli rol oynamŠʏtŠr.
                      E) VakŠf hizmetleriyle muhtaç kiʏiler tehlikelerden korunur,  Ǿ
                      ʏefkat görürdü.



                    SORU 6:
                   Bilgi : Fatih Dönemi'nde vakƒyesi olan hastaneler bulunmaktadŠr. “…hastanede (Dâru'ʏ-ʏifâ) muhtaç kimseler bakŠlŠr ve bedava ilaç
                   verilirdi. ɨçinde iki âlim ve tecrübeli doktor, bir kehhâl (göz doktoru), bir cerrâh (operatör), bir eczacŠ hazŠr bulunurdu. Ecza mahzeni
                   muhafŠzŠ ve idare iʏlerine bakan bir emin ile vekili, iki hastane aʏçŠsŠ, kapŠcŠ ve iki hastabakŠcŠ hastane personelini teʏkil etmekte idi.
                   Vakƒyede hastalara tatlŠ muamele olunmasŠ özellikle iʏaret olunmuʏtur.”
                   Durum : VakŠflar Genel Müdürlüəü'nün gerçekleʏtirdiəi çeʏitli sosyal hizmetlerden birisi de aʏevi hizmetidir. Aʏevi diəer adŠ ile
              5-DEĞERLENDİRME  Eyüp'te hizmet veren bir aʏevimiz bulunmaktadŠr. Eyüp ɨmaretimizde günde iki binǾkiʏiye sŠcak yemek verilmektedir.
                   imaret, yoksullara yiyecek daəŠtŠlmak üzere kurulmuʏ olan hayŠrevi olup bugün VakŠflar Genel Müdürlüəü'nce iʏletilen ɨstanbul
                   YukarŠda verilen bilgi ve duruma göre aʏaəŠdakilerden hangisi söylenebilir?

                                                            B) Günümüzde vakŠflara yeterli önem verilmemektedir.
                      A) “ɨnsanŠ yaʏat ki devlet yaʏasŠn” anlayŠʏŠ devam
                      etmektedir.
                      C) “AsŠl olan devletin bekasŠdŠr” anlayŠʏŠ günümüze  D) Toplumun belli kesimleri vakŠf çalŠʏmalarŠna
                      taʏŠnmaktadŠr.                        katŠlmaktadŠr.
                      E) Günümüzde vakŠf hizmetleri kiʏiler tarafŠndan  Ǿ
                      yürütülmektedir.



                    SORU 7:
                   Bilgi :ǾVakŠf; kiʏilerin, taʏŠnŠr ya da taʏŠnmaz mallarŠnŠ veya paralarŠnŠ eəitim, din, saəlŠk veǾbayŠndŠrlŠk gibi sosyal ve kültürel
                   alanlardaǾtoplum yararŠna oluʏturulacak kuruluʏlara baəŠʏlamasŠ veya bu kurumlarŠ oluʏturmasŠdŠr.
                   Durum : Hizmet verilen alanlarŠn önemi nedeniyle padiʏahlar, hanedan üyeleri, üst düzey yöneticilerǾve varlŠklŠ kiʏiler vakŠflar
                   kurmuʏlardŠr. Kurulan vakŠflar çok çeʏitli alanlarda hizmet vermektedir.
                   YukarŠda verilen bilgi ve duruma göre OsmanlŠ Devleti’nde vakŠflardan hangi alanlarda yararlanŠlmamŠʏtŠr?

                      A) OsmanlŠ Devleti sŠnŠrlarŠ içinde uygulanan iskân  B) Yerleʏim yerlerinin sosyokültürel ihtiyaçlarŠnŠn
                      faaliyetlerinde                       karʏŠlanmasŠnda
                      C) Han, kervansaray gibi binalarla yollarŠn yapŠm ve  D) VergilerinǾhŠzlŠ bir ʏekilde toplanmasŠnda
                      iʏletiminde
                      E) HalkŠn saəlŠk, eəitim ve öəretim alanlarŠndaki  Ǿ
                      ihtiyaçlarŠnŠn karʏŠlanmasŠnda



                    SORU 8:
                   OsmanlŠ Devleti,Ǿʏehirlerin kuru luʏu, ʏekillenmesi ve geliʏme si, bir kŠsŠm sosyal tesislerin inʏasŠ ile yakŠndan alakalŠdŠr. OsmanlŠ
                   Devleti, ʏehirlerde te sis edilen imaretlere, ihtiyaç sahibi her inanç ve milletten kimselerinǾgelme sini saəlamŠʏtŠr. ɨmaretlerin yanŠ sŠra
                   dinî eserler (cami, mescit, tekke, türbe, zaviye), medrese, han, hamam, has tane, çarʏŠ, fŠrŠn, boyahane, salhane, su yollarŠ ve kanali -
                   zasyon gibi bir ʏehrin ʏekillenmesinde rol oynayacak tesislerin yapŠlmasŠyla bu alanda geliʏme kaydedilmiʏtir.
                   Bu bilgiyeǾgöre;
                   I. OsmanlŠ sosyal bir devlettir,
                   II. OsmanlŠda dinîǾhoʏgörü vardŠr,
       214
      214          III. OsmanlŠ Devletinde ʏehircilik anlayŠʏŠ geliʏmiʏtir,
                   IV. OsmanlŠ Devleti’ndeǾdinîǾmimari geliʏmemiʏtir
                   yargŠlarŠndanǾhangilerine ulaʏŠlabilir?

                      A) I ve II                            B) II ve IV
                      C) III ve IV                          D) I, II ve III
                      E) II, III ve IV                   Ǿ



                    SORU 9:
                   VakŠflar, toplumun kaynaʏmasŠnda, birbirini kabullenmesinde ve dayanŠʏma içerisinde yaʏamasŠnda önemli bir yere sahiptir.
                   OsmanlŠ Devleti’nde ayrŠ bir yere sahip vakŠf kültürü farklŠ alanlarda faaliyet gösterdi. Medreseler üzerinden eəitime katkŠ yapmak,
                   fakir aile kŠzlarŠnŠn çeyizlerini almak, kimsesizlere sahip çŠkmak, bölgesindeki ihtiyacŠ olanlarŠ doyurmak, yolculara ve seyyahlara
                   yiyecek vermek, hacca gidemeyenlerin hacca gitmesini saəlamak, sokaklarŠ düzenlemek, kaldŠrŠmlarŠn yapŠlmasŠna yardŠm etmek
                   gibi birçok alanda hizmet vermiʏti.
                   Bu bilgilere göre vakŠflarla ilgili;
                   I. Birlikte yaʏama kültürünü geliʏtirmiʏtir,
                   II. Birçok alanda faaliyet göstermiʏtir,
                   III. Toplumsal yaʏamŠn temelinde yer almŠʏtŠr
                   yargŠlarŠndan hangilerine ulaʏŠlabilir?
                      A) YalnŠz I                           B) YalnŠz II
                      C) I ve II                            D) II ve III
                      E) I, II ve III                    Ǿ



                    SORU 10:
                   VakŠf sayesinde medresenin hoca ve talebele ri, külliyenin diəer görevlileri, çevrenin fakirleri ve yolcular yemek saatlerinde imarette
                   bir araya geliyor ve bu da bil gi akŠʏŠnŠ saəlŠyordu. Böylece herkes örgün eəitim alma imkânŠ bulamasa da külliyelerde
                   gerçekleʏtirilen sürekli yaygŠn eəitim sayesinde ülkenin her yanŠnda ortak bir kültür oluʏuyordu.
                   Buna göre, aʏaəŠdaki yargŠlardan hangisine ulaʏŠlamaz?
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221