Page 220 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 220

Öğretim Programı Okuryazarlığı               EK 3: Tarih 12 (12.1.2. - Çözümleme) Ders Planı Örneği


                 B)  İttihat ve Terakki’nin, meşrutiyetin ilan edilmesi için çalışmasının nedeni nedir? Açıklayınız.
                 C)  İttihat ve Terakki Cemiyeti meşrutiyet yerine cumhuriyetin ilan edilmesi için çalışabilir miydi? Açıklayınız.
                 Öğretmen, giriş kısmında yer alan sorularla öğrencilere gerekli ön bilgileri verir. Aşağıdaki metni öğrencilere
                 okuyarak onlardan soruları cevaplamalarını ister.
                 2.    İtalya,  siyasi  birlikteliğini  ve  Sanayi  Devrimi’ni  geç  tamamlamış  böylelikle  sömürgecilik  yarışına  da  geç
                    katılmıştır. Bu nedenle İtalya, Osmanlının Kuzey Afrika’daki son ve savunmasız toprağı olan Trablusgarp’ı
                    işgal eder.  Mustafa Kemal, Trablusgarp’ın İtalya tarafından işgal edilmesi üzerine bazı gönüllü subaylarla
                    beraber Trablusgarp’ı işgalden kurtarmak için yola çıkar.  Bir süre Urla’da karantinada kalırlar. Bu dönemde
                    arkadaşı Fuat’a (Bulca) bir mektup yazar. Mektupta Trablusgarp’taki amaçlarının “ebedi bir mücadele sahası
                    açmak” olduğunu belirterek kendisinin nerede olduğunun duyurulmamasını ister ve satırlarını şöyle sürdü-
                    rür: “Vatanı kurtarmak için şimdiye kadar olduğundan fazla gayret ve fedakârlık elzemdir… Beni unutmayın”.
                 Not: Alıntı düzenlenmiştir.
 TÜRKİYE CUMHURİYETİ                                     TÜRKİYE CUMHURİYETİ
 2  İNKILAP TARİHİ 12                                    İNKILAP TARİHİ 12   3
                  Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
 ve ATATÜRÇÜLÜK    Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  Kaynak: https://ataturkansiklopedisi.gov.tr/bilgi/trablusgarp-savasinda-ataturk/
                                                         ve ATATÜRÇÜLÜK
                   1. ÜNİTE > 20. Yüzyıl Başlarında Osmanlı Devleti  Kazanım 12.1.2: 20. yüzyıl başlarında Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik
                                         durumunu analiz eder.
                   ve Dünya
 1.  Metinden hareketle Osmanlı Devleti’nin eğitim sistemi hakkında hangi çıkarımlarda bulunabilirsi-  Yukarıdaki metin öğrencilere okunduktan sonra öğretmen öğrencilerin aşağıdaki soruyu cevaplamalarını is-
                                             Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
                   Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı-Eleştirel Düşünme Becerisi
 niz?            ter.
                   Etkinlik İsmi  Balkan Savaşlarının sonuçlarını analiz edebilme  20 dk.
                                       KAYBEDİLEN RUMELİ DİYARI
              2-KEŞFETME    Yönerge  Aşağıda verilen haritaları ve metni göz önünde bulundurarak soruları cevaplayınız.
                                                                        Bireysel
                   Amacı
                 Yukarıdaki metinde Mustafa Kemal ve silah arkadaşlarının hangi yönleri vurgulanmaktadır? Açıklayınız.
 2.  Mustafa Kemal’in bir lider olarak yetişmesinde öğrenim gördüğü okulların rolü hakkında neler   Öğretmen,  Mustafa  Kemal  ve
 söyleyebilirsiniz?                                                            silah   arkadaşlarının   gönül-
                                                                               lü  olarak  savaşa  katılmalarını
                                                                               vurgulayarak  öğrencilerin  “va-
                                                                               tanseverlik”  değeriyle  bağdaş-
 3.  Mustafa Kemal’in öğrenim gördüğü şehirlerin günümüzde hangi ülkelerin sınırları içerisinde yer   tırmalarını  sağlar.  Öğretmen,
 aldığını aşağıdaki harita üzerinde gösteriniz.                                Vatanı  kurtarmak  için  şimdiye
                                                                               kadar  olduğundan  fazla  gayret
 Polonya
 Çekya  Ukrayna  Rusya                                                         ve  fedakârlık  elzemdir,  sözüne
 Slovakya
 Avusturya  Macaristan  Moldova                                                dikkat çekerek öğrencilerin “va-
 Slovenya  Romanya
 Hırvatistan                                                                   tanseverlik,  yardımseverlik  ve
 Bosna  Sırbistan
 Hersek              Harita 1: Balkan Savaşları öncesinde Osmanlı Devleti ve  Harita 2: Balkan Savaşları sonrasında Osmanlı Devleti ve  sorumluluk”  değerlerine  ulaş-
 İtalya  Karadağ Kosava Bulgaristan  Karadeniz  Balkan devletlerinin sınırları  Balkan devletlerinin sınırları
 Makedonya  Gürcistan                                                          masında onlara rehberlik eder.
 Ermenistan Azerbaycan
 Arnavutluk
 Türkiye                                 BALKAN SAVAŞLARI
 Yunanistan  Ege Denizi  Kaynak
                    Balkan devletlerinin hepsi, Balkan Savaşlarından az veya çok kazançla çıkmışlardır. Bu savaşlarda
                   https://ogmmateryal.eba.gov.tr/beceri-temelli-kazanim?kod=inkilap-tarihi&s=9&d=63&u=272&k=2688
 Suriye  İran       zarar gören sadece Osmanlı Devleti olup, Avrupa’daki topraklarının %83'ünü, nüfusunun %69'unu
 Akdeniz
                    ve bunlara ilâveten devlet gelirlerinden önemli bir kısmı ile önemli ölçüde bir ziraat potansiyelini
                    kaybetmiştir.
 Irak
                 Yukarıdaki iki haritada Balkan Savaşları öncesi ve sonrasında Osmanlının sahip olduğu topraklar verilmiştir.
 Ürdün              Sayın Enver Ziya Karal, Balkan yenilgisini, Osmanlı Devleti açısından, iç ve dış plân olarak iki ana
                 Osmanlı topraklarındaki bu büyük değişim beraberinde Osmanlının sosyal ve ekonomik durumunu nasıl etki-
                    başlıkta sonuçlandırır. Buna göre, iç plânda dört ana nokta üzerinde durur; 1) Sınırların daralması,
                    2) Prestij kaybı, 3) Ulusçuluk düşüncesinin uyanışı, 4) İttihat ve Terakki Partisi iktidarının kuv-
 Libya           lemiştir? Açıklayınız.
 Mısır              vetlenmesi. Dış planda ise Asya’daki Osmanlı eyaletlerinin paylaşılması fikri ve Doğu Avrupa’da
                    dengesizlik.
                    Bulgaristan ve Yunanistan’a bırakılan topraklarda yaşayan Türkler, yapılan antlaşma hükümlerine
                    aykırı olarak idaresi altına girdikleri devletlerin hükümetleri veya ahalisi tarafından baskılara uğ-
                    radılar ve gördükleri zulüm yüzünden bütün maddî varlıklarını bırakıp Osmanlı ülkesine sığınmak
 4.  Albert Einstein’ın “Bir ülkenin geleceği, o ülke insanlarının göreceği eğitime bağlıdır.” Sözlerini   zorunda kaldılar.
 Atatürk’ü göz önünde bulundurarak eğitimin önemiyle ilgili kısa bir metin yazınız.  C seçeneğinde, geçmişte yapılan uygulamaların ve alınan kararların alternatiflerinin öğrenciler tarafından değer-
                    1912 Ekiminden 1913 Ağustosu’na kadar yaklaşık on ay devam eden bu darbe sadece Osmanlı
                    Devlet’ini değil, Balkan ve bütün  Avrupa Büyük  Devletleri’ni  yakından ilgilendirmiş ve
               lendirilmesi amaçlanmaktadır. Böylece öğrencilerde “tarihsel sorun analizi ve karar verme becerisinin” geliştirilmesi
                    etkilemiştir.  Rekabet  ve çıkar  çatışması  içerisinde  bulunan devletler, Balkanlardaki  bu bunalım
               amaçlanmaktadır.
                    dolayısıyla bir defa daha karşılaşmışlar, bu da bloklar arasındaki gerginliği artırmış ve silahlanma
                    yarışını hızlandırmıştır. Bu nedenlerden  Balkan Savaşları veya Balkan Bunalımı, I. Dünya
                    Savaşı’nın ateşlenmesine zemin hazırlamış, bu da Osmanlı Devleti’nin sonunu yaklaştırmıştır.
               B seçeneğinde öğretmen, Meşrutiyete giden sürecin tarihsel kökenlerini öğrencilerin hatırlaması sağlar. Daha sonra
                                      Ahmet Halaçoğlu, Balkan Savaşları ( 1912-1913) (Metin düzenlenerek alınmıştır.)
               yıkılma sürecince olan devleti kurtarmak için İttihat ve Terakki’nin sorumluluk duygusuyla hareket ettiği vurgulanır.
 6                                                                         7
 Hazırlayan: Gül KOÇ
       218
      218
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225