Page 225 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 225
EK 3: Tarih 12 (12.1.2. - Çözümleme) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Ek 1: Sözlük
Finansman Bir girişime işleyebilmesi, gelişebilmesi için gereken para ve krediyi sağlama işi.
Bütçe Devletin, bir kuruluşun, bir aile veya bir kimsenin gelecekteki belirli bir süre için tasarladığı
gelir ve giderlerinin tümü.
Tedavül Dolanım.
Tahvil Devletin veya özel bir kuruluşun ödünç para almak için çıkardığı, değişik dönemlerde belirli
oranlarda faiz getiren yazılı senet.
İstikraz Borçlanma.
3-AÇIKLAMA Cari Geçerli olan, yürürlükte olan.
İşletmek için bir yere ödünç verilen paraya karşılık alınan kâr, getiri, ürem, nema.
Faiz
Kaynak: https://sozluk.gov.tr
Yukarıda verilen iki tabloda 1854/1874 tarihleri arasında Osmanlının dış borç aldığı ülkeler ve bu paraları nereye
harcadığını gösteren tablolar verilmiştir. Öğretmen tabloyu akıllı tahtaya yansıtır. Daha sonra öğrencilerden
aşağıda verilen soruları tablolardan yararlanarak cevaplandırmalarını ister.
A) Osmanlı Devleti, 1854/1874 tarihleri arasında aldığı dış borçları daha çok hangi alanda harcamıştır? Neden?
B) 1854/1874 tarihleri arasında Osmanlının ilk dış borcu İngiltere’den alması Osmanlı-İngiltere ilişkisi hakkında
ne ifade eder? Açıklayınız.
C) Dış borç miktarının artması, toplumsal ve ekonomik hayat üzerinde nasıl etkiler doğurur? Açıklayınız.
Öğrencilerin tablo okuma ve yorumlama becerisini geliştirerek dış borçların hangi ülkelerden, neden, ne zaman ve ne
kadar alındığını öğrencilerin kavraması amaçlanır.
Öğrencinin derste öğrendiği siyasi, sosyal ve ekonomik problemleri kendi cümleleriyle ifade etmeleri sağlanarak öğ-
rencilerde “problem çözme becerisi” geliştirmek amaçlanmaktadır.
Bu soruda öğrencilerin önceki derslerde öğrendiği denge siyasetiyle ilişki kurması beklenmektedir. Söz konusu dö-
nemde Rusya’nın yayılmacı politikasından İngiltere ile iyi ilişkiler kurduğu öğrenciler tarafından hatırlanarak konuyu
vurgulamaları sağlanır.
Süre: 15 dk.
1. Tarihte varsayımda bulunmak bir olayın nedenini ve sonucunu değiştiremez. Ancak dönemin koşullarına
4-DERİNLEŞTİRME ğıdaki soruları bu ifadeden hareketle cevaplandırınız.
bağlı kalmak şartıyla varsayımda bulunmak, olayları farklı bakış açıları üretmesi açısından önemlidir. Aşa-
A) Hasta adamı iyileştirmek için Osmanlı’da hangi fikir akımları ortaya çıkmıştır? Farklı fikir akımlarının or-
taya çıkması neyin göstergesidir?
B) Sizce, Osmanlı Devleti’nde ortaya çıkan fikir akımlarından hangisi Osmanlı Devleti’ni kurtarabilirdi? Ge-
rekçenizi yazınız.
Farklı fikir akımlarının geçmişte yaşamış insanların farklı bakış açıları olabileceğine kanıt olarak gösteren öğrencide
tarihsel analiz ve yorum becerisini geliştirecektir.
Öğretmen bu soruyla Osmanlı Devleti’ni dağılmaktan kurtarmak için ortaya çıkan fikir akımlarını ve bu akımların top-
lumda ne denli etkili olduğunu ölçmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin farklı tahminler yürüterek “tahmin yürütme bece-
risi” geliştirilmeye çalışılır.
223 223