Page 225 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 225

EK 3: Tarih 12 (12.1.2. - Çözümleme) Ders Planı Örneği      Öğretim Programı Okuryazarlığı


                    Ek 1: Sözlük
                     Finansman    Bir girişime işleyebilmesi, gelişebilmesi için gereken para ve krediyi sağlama işi.

                     Bütçe        Devletin, bir kuruluşun, bir aile veya bir kimsenin gelecekteki belirli bir süre için tasarladığı
                                  gelir ve giderlerinin tümü.

                     Tedavül      Dolanım.
                     Tahvil       Devletin veya özel bir kuruluşun ödünç para almak için çıkardığı, değişik dönemlerde belirli
                                  oranlarda faiz getiren yazılı senet.

                     İstikraz     Borçlanma.
                 3-AÇIKLAMA  Cari  Geçerli olan, yürürlükte olan.

                                  İşletmek için bir yere ödünç verilen paraya karşılık alınan kâr, getiri, ürem, nema.
                     Faiz
                    Kaynak: https://sozluk.gov.tr
                    Yukarıda verilen iki tabloda 1854/1874 tarihleri arasında Osmanlının dış borç aldığı ülkeler ve bu paraları nereye
                    harcadığını gösteren tablolar verilmiştir. Öğretmen tabloyu akıllı tahtaya yansıtır. Daha sonra öğrencilerden
                    aşağıda verilen soruları tablolardan yararlanarak cevaplandırmalarını ister.

                    A)  Osmanlı Devleti, 1854/1874 tarihleri arasında aldığı dış borçları daha çok hangi alanda harcamıştır? Neden?
                    B)  1854/1874 tarihleri arasında Osmanlının ilk dış borcu İngiltere’den alması Osmanlı-İngiltere ilişkisi hakkında
                       ne ifade eder? Açıklayınız.

                    C)  Dış borç miktarının artması, toplumsal ve ekonomik hayat üzerinde nasıl etkiler doğurur? Açıklayınız.



                  Öğrencilerin tablo okuma ve yorumlama becerisini geliştirerek dış borçların hangi ülkelerden, neden, ne zaman ve ne
                  kadar alındığını öğrencilerin kavraması amaçlanır.


                  Öğrencinin derste öğrendiği siyasi, sosyal ve ekonomik problemleri kendi cümleleriyle ifade etmeleri sağlanarak  öğ-
                  rencilerde “problem çözme becerisi” geliştirmek amaçlanmaktadır.


                   Bu soruda öğrencilerin önceki derslerde öğrendiği denge siyasetiyle ilişki kurması beklenmektedir. Söz konusu dö-
                   nemde Rusya’nın yayılmacı politikasından İngiltere ile iyi ilişkiler kurduğu öğrenciler tarafından hatırlanarak konuyu
                   vurgulamaları sağlanır.


                    Süre: 15 dk.
                    1.  Tarihte varsayımda bulunmak bir olayın nedenini ve sonucunu değiştiremez. Ancak dönemin koşullarına
                 4-DERİNLEŞTİRME   ğıdaki soruları bu ifadeden hareketle cevaplandırınız.
                       bağlı kalmak şartıyla varsayımda bulunmak, olayları farklı bakış açıları üretmesi açısından önemlidir. Aşa-


                       A)  Hasta adamı iyileştirmek için Osmanlı’da hangi fikir akımları ortaya çıkmıştır? Farklı fikir akımlarının or-
                         taya çıkması neyin göstergesidir?
                       B)  Sizce, Osmanlı Devleti’nde ortaya çıkan fikir akımlarından hangisi Osmanlı Devleti’ni kurtarabilirdi? Ge-
                         rekçenizi yazınız.

                  Farklı fikir akımlarının geçmişte yaşamış insanların farklı bakış açıları olabileceğine kanıt olarak gösteren öğrencide
                  tarihsel analiz ve yorum becerisini geliştirecektir.


                  Öğretmen bu soruyla Osmanlı Devleti’ni dağılmaktan kurtarmak için ortaya çıkan fikir akımlarını ve bu akımların top-
                  lumda ne denli etkili olduğunu ölçmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin farklı tahminler yürüterek “tahmin yürütme bece-
                  risi” geliştirilmeye çalışılır.
                                                                                                         223 223
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230