Page 223 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 223
EK 3: Tarih 12 (12.1.2. - Çözümleme) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
1. Aşağıdaki kavram şemasında Balkan Savaşlarına katılan devletlerin hangileri olduğu sorulmaktadır. Kav-
ram şemasını akıllı tahtaya yansıtarak şemada boş bırakılan yerlere savaşa katılan taraf devletlerinin öğ-
renciler tarafından doldurulması istenir.
Balkan Savaşları
I. Balkan Savaşına II. Balkan Savaşına
katılan devletler katılan devletler
Osmanlı Devleti, Bulgaristan
3-AÇIKLAMA
2. Eba da bulunan Osmanlı Devleti’nde düşünce akımlarını anlata video öğretmen kendi kullanıcı adıyla Eba’ya
giriş yaptıktan sonra aşağıda verilen linkten öğrencilere izletilir.
https://ders.eba.gov.tr/ders/proxy/VCollabPlayer_v0.0.954/index.html#/main/curriculumResource?resour-
ceID=aa577b905bc771f120241998a17cdc36&resourceTypeID=3&loc=0&locID=9a3da6d84bf34f30a46845774a-
ae2a12&showCurriculumPath=false
Video izletildikten sonra öğrencilere aşağıdaki sorular sorulur:
A) Osmanlı Devleti’nde farklı fikir akımları neden ortaya çıkmıştır? Açıklayınız.
B) Farklı fikir akımlarının ortaya çıkması Osmanlı düşünce hayatı hakkında bize ne tür bilgiler verir? Açıklayınız.
C) Türkçülük ve Batıcılık fikir akımlarının ortaya çıkardığı en önemli fırsat sizce ne olmuştur ? Açıklayınız.
Sorunun temel amacı, konunun anlaşılıp anlaşılmadığını belirlemektir.
Soru öğrencilerin konuya hâkimiyet düzeylerini ve ilişki kurma yeteneğini ölçmeyi amaçlamaktadır. Öğrencinin Türk-
çülük ve Batıcılık fikir akımlarının Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasında etkili olduğu çıkarımında bulunması sağlanır.
Böylece öğrencilerin tarihsel olayların yol açtığı fırsatları ve sınırlılıklar hakkında çıkarımda bulunması sağlanarak
“tarihsel analiz ve yorum becerisi” geliştirilir.
Sorunun amacı, öğrencilerin videodan hareketle Osmanlıdaki siyasi fikir akımların oluşumunu sağlayan Osmanlının
düşünce hayatı üzerinde çıkarım yapmalarını sağlamaktır.
221 221