Page 219 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 219
Tarih 12 (12.1.2. - Çözümleme) Ders Planı Örneği EK 3: Tarih 12 (12.1.2. - Çözümleme) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
2. BÖLÜM: Öğrenme Öğretme Süreci
Süre: 10 dk.
1. Dersin girişinde öğretmen “Hasta adam Osmanlı” yazılı bir afişle sınıfa girer, öğrencilerin hazır bulunuşluk
derecelerini ölçmek ve onlarda merak uyandırmak için öğrencilere aşağıdaki soruları sorar:
Osmanlı Devleti için yapılan bu yakıştırmanın amacı nedir? Bu yakıştırmanın doğruluğunu tartışınız.
2. Daha sonra öğretmen, derste işlenecek siyasi gelişmelerin olduğu bir kronolojik tabloyu akıllı tahtaya yan-
sıtarak işlenecek dersin içeriğinden öğrencileri haberdar eder.
II. Meşrutiyet'in 31 Mart Olayı Trablusgarp Uşi Antlaşması
ilanı 1908 1909 Savaşı 1911 1912
1-GİRİŞ
I. Balkan Londra Bâbıâli Baskını II. Balkan
Savaşı 1912 Antlaşması 1913 Savaşı 1912
1913
Bu soruda öğretmen, öğrencilerin ta-
rihsel olayları zamanla ilgili yanılgıya
Atina Antlaşması İstanbul Antlaşması Bükreş Antlaşması düşmeden açıklamalarını sağlayarak
1913 1913 1913
öğrencilere “kronolojik düşünme bece-
risini” kazandırmayı amaçlamaktadır.
Öğretmen daha sonra öğrencilere aşağıdaki soruyu sorar:
1908’den 1913 yılına kadar kronolojik olarak verilen yukarıdaki olaylar göz önüne alındığında Osmanlı Devleti
daha çok hangi sorunla uğraşmıştır?
Dersin girişinde öğretmenin “tartışma” yöntemini kullanmasının amacı “ 11. sınıf Osmanlı Devleti’nin siyasi varlığına yönelik
iç ve dış tehditleri analiz eder.” kazanımını öğrencilere hatırlatarak onların işlenecek kazanımla ilişki kurmalarını sağla-
maktır. Tartışma yönteminde öğrenciler farklı görüşlere saygıyı ve etkili iletişimi öğrenecektir. Tartışmanın odak noktası,
20. yüzyılda Osmanlı Devleti’nin içinde bulunduğu sosyal, ekonomik ve siyasi durumun dünyadaki gelişmelerden bağımsız
olmadığına, öğrencilerin topladıkları verilerden ulaşmasıdır. Bu da öğrencinin “çıkarım yapma becerisini” geliştirecektir.
Süre: 15 dk.
• Giriş kısmında yer alan sorularla öğretmen, öğrencilere gerekli ön bilgileri verir. Öğretmen daha sonra
aşağıdaki metni okuyarak onlardan soruları cevaplandırmalarını ister.
1. Meşrutiyet kelimesi, Türk Dil Kurumuna göre hükümdarlıkla yönetilen bir ülkede hükümdarın başkanlığı
2-KEŞFETME altında parlamento yönetimine dayanan hükmetme biçimidir. Mutlak monarşiden meşrutiyete giden yol
Lale Devri ile başlayıp Tanzimat, Islahat, I. Meşrutiyet ve II. Meşrutiyetin ilanıyla tarihsel sürecini tamam-
lamıştır. Dönemin padişahı II. Abdülhamit, İttihat ve Terakki’nin baskıları sonucu II. Meşrutiyeti ilan etmiş,
parlamentonun yeniden açılmasıyla 32 yıllık saltanat dönemi sona ermiştir.
Yukarıdaki metin öğrencilere okunduktan sonra, öğrencilerden aşağıdaki soruları cevaplamaları istenir.
A) Parlamento, demokratik bir toplum olabilmek için gerekli midir? Tartışınız.
A seçeneğinde, öğrencilerin demokratik toplumlarda parlamenter sistemlerin neden önemli olduğunu öğrenmeleri için
tartışma yönteminden yararlanır. Öğretmen, öğrencilere kendilerini ifade edebilecekleri bir sınıf ortamı sağlayarak öğ-
rencilerin farklı fikirlere saygı duymalarını, fikirlerini karşı tarafa kanıt göstererek kendilerini ifade etmelerinde onlara reh-
berlik eder.
217 217