Page 219 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 219

Tarih 12 (12.1.2. - Çözümleme) Ders Planı Örneği  EK 3: Tarih 12 (12.1.2. - Çözümleme) Ders Planı Örneği  Öğretim Programı Okuryazarlığı


               2. BÖLÜM: Öğrenme Öğretme Süreci

                    Süre: 10 dk.
                    1.  Dersin girişinde öğretmen “Hasta adam Osmanlı” yazılı bir afişle sınıfa girer, öğrencilerin hazır bulunuşluk
                       derecelerini ölçmek ve onlarda merak uyandırmak için öğrencilere aşağıdaki soruları sorar:
                    Osmanlı Devleti için yapılan bu yakıştırmanın amacı nedir? Bu yakıştırmanın doğruluğunu tartışınız.

                    2.  Daha sonra öğretmen, derste işlenecek siyasi gelişmelerin olduğu bir kronolojik tabloyu akıllı tahtaya yan-
                       sıtarak işlenecek dersin içeriğinden öğrencileri haberdar eder.


                      II. Meşrutiyet'in   31 Mart Olayı   Trablusgarp   Uşi Antlaşması
                        ilanı 1908     1909        Savaşı 1911     1912
                 1-GİRİŞ

                        I. Balkan      Londra     Bâbıâli Baskını   II. Balkan
                       Savaşı 1912   Antlaşması      1913        Savaşı 1912
                                       1913
                                                                            Bu soruda öğretmen, öğrencilerin ta-
                                                                            rihsel  olayları  zamanla  ilgili  yanılgıya
                       Atina Antlaşması   İstanbul Antlaşması   Bükreş Antlaşması   düşmeden  açıklamalarını  sağlayarak
                           1913               1913               1913
                                                                            öğrencilere “kronolojik düşünme bece-
                                                                            risini” kazandırmayı amaçlamaktadır.
                    Öğretmen daha sonra öğrencilere aşağıdaki soruyu sorar:
                    1908’den 1913 yılına kadar kronolojik olarak verilen yukarıdaki olaylar göz önüne alındığında Osmanlı Devleti
                    daha çok hangi sorunla uğraşmıştır?


                  Dersin girişinde öğretmenin “tartışma” yöntemini kullanmasının amacı “ 11. sınıf Osmanlı Devleti’nin siyasi varlığına yönelik
                  iç ve dış tehditleri analiz eder.” kazanımını öğrencilere hatırlatarak onların işlenecek kazanımla ilişki kurmalarını sağla-
                  maktır. Tartışma yönteminde öğrenciler farklı görüşlere saygıyı ve etkili iletişimi öğrenecektir. Tartışmanın odak noktası,
                  20. yüzyılda Osmanlı Devleti’nin içinde bulunduğu sosyal, ekonomik ve siyasi durumun dünyadaki gelişmelerden bağımsız
                  olmadığına, öğrencilerin topladıkları verilerden ulaşmasıdır. Bu da öğrencinin “çıkarım yapma becerisini” geliştirecektir.

                    Süre: 15 dk.

                    •  Giriş kısmında yer alan sorularla öğretmen, öğrencilere gerekli ön bilgileri verir. Öğretmen daha sonra
                      aşağıdaki metni okuyarak onlardan soruları cevaplandırmalarını ister.
                      1.  Meşrutiyet kelimesi, Türk Dil Kurumuna göre hükümdarlıkla yönetilen bir ülkede hükümdarın başkanlığı
                 2-KEŞFETME    altında parlamento yönetimine dayanan hükmetme biçimidir. Mutlak monarşiden meşrutiyete giden yol

                        Lale Devri ile başlayıp Tanzimat, Islahat, I. Meşrutiyet ve II. Meşrutiyetin ilanıyla tarihsel sürecini tamam-
                        lamıştır. Dönemin padişahı II. Abdülhamit, İttihat ve Terakki’nin baskıları sonucu II. Meşrutiyeti ilan etmiş,
                        parlamentonun yeniden açılmasıyla 32 yıllık saltanat dönemi sona ermiştir.

                    Yukarıdaki metin öğrencilere okunduktan sonra, öğrencilerden aşağıdaki soruları cevaplamaları istenir.
                    A)  Parlamento, demokratik bir toplum olabilmek için gerekli midir? Tartışınız.




                  A seçeneğinde, öğrencilerin demokratik toplumlarda parlamenter sistemlerin neden önemli olduğunu öğrenmeleri için
                  tartışma yönteminden yararlanır. Öğretmen, öğrencilere kendilerini ifade edebilecekleri bir sınıf ortamı sağlayarak öğ-
                  rencilerin farklı fikirlere saygı duymalarını, fikirlerini karşı tarafa kanıt göstererek kendilerini ifade etmelerinde onlara reh-
                  berlik eder.



                                                                                                         217 217
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224