Page 217 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 217

E) HalkŠn saəlŠk, eəitim ve öəretim alanlarŠndaki  Ǿ
                        ihtiyaçlarŠnŠn karʏŠlanmasŠnda
                     EK 3: Tarih 10 (10.7.5. - Anlama) Ders Planı Örneği           Öğretim Programı Okuryazarlığı


                      SORU 8:
                      OsmanlŠ Devleti,Ǿʏehirlerin kuru luʏu, ʏekillenmesi ve geliʏme si, bir kŠsŠm sosyal tesislerin inʏasŠ ile yakŠndan alakalŠdŠr. OsmanlŠ
                      Devleti, ʏehirlerde te sis edilen imaretlere, ihtiyaç sahibi her inanç ve milletten kimselerinǾgelme sini saəlamŠʏtŠr. ɨmaretlerin yanŠ sŠra
                      dinî eserler (cami, mescit, tekke, türbe, zaviye), medrese, han, hamam, has tane, çarʏŠ, fŠrŠn, boyahane, salhane, su yollarŠ ve kanali -
                      zasyon gibi bir ʏehrin ʏekillenmesinde rol oynayacak tesislerin yapŠlmasŠyla bu alanda geliʏme kaydedilmiʏtir.
                      Bu bilgiyeǾgöre;
                      I. OsmanlŠ sosyal bir devlettir,
                      II. OsmanlŠda dinîǾhoʏgörü vardŠr,
                      III. OsmanlŠ Devletinde ʏehircilik anlayŠʏŠ geliʏmiʏtir,
                      IV. OsmanlŠ Devleti’ndeǾdinîǾmimari geliʏmemiʏtir
                      yargŠlarŠndanǾhangilerine ulaʏŠlabilir?
                        A) I ve II                       B) II ve IV
                        C) III ve IV                     D) I, II ve III
                        E) II, III ve IV              Ǿ


                      SORU 9:
                      VakŠflar, toplumun kaynaʏmasŠnda, birbirini kabullenmesinde ve dayanŠʏma içerisinde yaʏamasŠnda önemli bir yere sahiptir.
                      OsmanlŠ Devleti’nde ayrŠ bir yere sahip vakŠf kültürü farklŠ alanlarda faaliyet gösterdi. Medreseler üzerinden eəitime katkŠ yapmak,
                      fakir aile kŠzlarŠnŠn çeyizlerini almak, kimsesizlere sahip çŠkmak, bölgesindeki ihtiyacŠ olanlarŠ doyurmak, yolculara ve seyyahlara
                      yiyecek vermek, hacca gidemeyenlerin hacca gitmesini saəlamak, sokaklarŠ düzenlemek, kaldŠrŠmlarŠn yapŠlmasŠna yardŠm etmek
                 5-DEĞERLENDİRME  Bu bilgilere göre vakŠflarla ilgili;
                      gibi birçok alanda hizmet vermiʏti.

                      I. Birlikte yaʏama kültürünü geliʏtirmiʏtir,
                      II. Birçok alanda faaliyet göstermiʏtir,
                      III. Toplumsal yaʏamŠn temelinde yer almŠʏtŠr
                      yargŠlarŠndan hangilerine ulaʏŠlabilir?
                        A) YalnŠz I                      B) YalnŠz II
                        C) I ve II                       D) II ve III
                        E) I, II ve III               Ǿ


                      SORU 10:
                      VakŠf sayesinde medresenin hoca ve talebele ri, külliyenin diəer görevlileri, çevrenin fakirleri ve yolcular yemek saatlerinde imarette
                      bir araya geliyor ve bu da bil gi akŠʏŠnŠ saəlŠyordu. Böylece herkes örgün eəitim alma imkânŠ bulamasa da külliyelerde
                      gerçekleʏtirilen sürekli yaygŠn eəitim sayesinde ülkenin her yanŠnda ortak bir kültür oluʏuyordu.
                      Buna göre, aʏaəŠdaki yargŠlardan hangisine ulaʏŠlamaz?
                        A) Külliyenin ana yapŠsŠnŠn medrese olduəu  B) Külliyenin birçok alanda iʏleve sahip olduəu
                        C) SŠnŠrlarŠ aʏan dinî baəlar kurulduəu  D) Ortak kültür oluʏumunu etkilediəi
                        E) Belirli kiʏilerin yararŠ için kullanŠlmadŠəŠ


                    1-E    2-E     3-C   4-D   5-B   6-A   7-D    8-D   9-E   10-A
                                                  KONTROL ET!

                                   Ortaöəretim Genel Müdürlüəü Öəretim Materyalleri ve ɨçerik Geliʏtirme Daire BaʏkanlŠəŠ







              YAZARLAR: Arzu KORKMAZ



                                                                                                         215 215
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222