Page 217 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
        P. 217
     E) Halkn saəlk, eəitim ve öəretim alanlarndaki  Ǿ
                        ihtiyaçlarnn karʏlanmasnda
                     EK 3: Tarih 10 (10.7.5. - Anlama) Ders Planı Örneği           Öğretim Programı Okuryazarlığı
                      SORU 8:
                      Osmanl Devleti,Ǿʏehirlerin kuru luʏu, ʏekillenmesi ve geliʏme si, bir ksm sosyal tesislerin inʏas ile yakndan alakaldr. Osmanl
                      Devleti, ʏehirlerde te sis edilen imaretlere, ihtiyaç sahibi her inanç ve milletten kimselerinǾgelme sini saəlamʏtr. ɨmaretlerin yan sra
                      dinî eserler (cami, mescit, tekke, türbe, zaviye), medrese, han, hamam, has tane, çarʏ, frn, boyahane, salhane, su yollar ve kanali -
                      zasyon gibi bir ʏehrin ʏekillenmesinde rol oynayacak tesislerin yaplmasyla bu alanda geliʏme kaydedilmiʏtir.
                      Bu bilgiyeǾgöre;
                      I. Osmanl sosyal bir devlettir,
                      II. Osmanlda dinîǾhoʏgörü vardr,
                      III. Osmanl Devletinde ʏehircilik anlayʏ geliʏmiʏtir,
                      IV. Osmanl Devleti’ndeǾdinîǾmimari geliʏmemiʏtir
                      yarglarndanǾhangilerine ulaʏlabilir?
                        A) I ve II                       B) II ve IV
                        C) III ve IV                     D) I, II ve III
                        E) II, III ve IV              Ǿ
                      SORU 9:
                      Vakflar, toplumun kaynaʏmasnda, birbirini kabullenmesinde ve dayanʏma içerisinde yaʏamasnda önemli bir yere sahiptir.
                      Osmanl Devleti’nde ayr bir yere sahip vakf kültürü farkl alanlarda faaliyet gösterdi. Medreseler üzerinden eəitime katk yapmak,
                      fakir aile kzlarnn çeyizlerini almak, kimsesizlere sahip çkmak, bölgesindeki ihtiyac olanlar doyurmak, yolculara ve seyyahlara
                      yiyecek vermek, hacca gidemeyenlerin hacca gitmesini saəlamak, sokaklar düzenlemek, kaldrmlarn yaplmasna yardm etmek
                 5-DEĞERLENDİRME  Bu bilgilere göre vakflarla ilgili;
                      gibi birçok alanda hizmet vermiʏti.
                      I. Birlikte yaʏama kültürünü geliʏtirmiʏtir,
                      II. Birçok alanda faaliyet göstermiʏtir,
                      III. Toplumsal yaʏamn temelinde yer almʏtr
                      yarglarndan hangilerine ulaʏlabilir?
                        A) Yalnz I                      B) Yalnz II
                        C) I ve II                       D) II ve III
                        E) I, II ve III               Ǿ
                      SORU 10:
                      Vakf sayesinde medresenin hoca ve talebele ri, külliyenin diəer görevlileri, çevrenin fakirleri ve yolcular yemek saatlerinde imarette
                      bir araya geliyor ve bu da bil gi akʏn saəlyordu. Böylece herkes örgün eəitim alma imkân bulamasa da külliyelerde
                      gerçekleʏtirilen sürekli yaygn eəitim sayesinde ülkenin her yannda ortak bir kültür oluʏuyordu.
                      Buna göre, aʏaədaki yarglardan hangisine ulaʏlamaz?
                        A) Külliyenin ana yapsnn medrese olduəu  B) Külliyenin birçok alanda iʏleve sahip olduəu
                        C) Snrlar aʏan dinî baəlar kurulduəu  D) Ortak kültür oluʏumunu etkilediəi
                        E) Belirli kiʏilerin yarar için kullanlmadə
                    1-E    2-E     3-C   4-D   5-B   6-A   7-D    8-D   9-E   10-A
                                                  KONTROL ET!
                                   Ortaöəretim Genel Müdürlüəü Öəretim Materyalleri ve ɨçerik Geliʏtirme Daire Baʏkanlə
              YAZARLAR: Arzu KORKMAZ
                                                                                                         215 215





