Page 217 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 217
E) Halkn saəlk, eəitim ve öəretim alanlarndaki Ǿ
ihtiyaçlarnn karʏlanmasnda
EK 3: Tarih 10 (10.7.5. - Anlama) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
SORU 8:
Osmanl Devleti,Ǿʏehirlerin kuru luʏu, ʏekillenmesi ve geliʏme si, bir ksm sosyal tesislerin inʏas ile yakndan alakaldr. Osmanl
Devleti, ʏehirlerde te sis edilen imaretlere, ihtiyaç sahibi her inanç ve milletten kimselerinǾgelme sini saəlamʏtr. ɨmaretlerin yan sra
dinî eserler (cami, mescit, tekke, türbe, zaviye), medrese, han, hamam, has tane, çarʏ, frn, boyahane, salhane, su yollar ve kanali -
zasyon gibi bir ʏehrin ʏekillenmesinde rol oynayacak tesislerin yaplmasyla bu alanda geliʏme kaydedilmiʏtir.
Bu bilgiyeǾgöre;
I. Osmanl sosyal bir devlettir,
II. Osmanlda dinîǾhoʏgörü vardr,
III. Osmanl Devletinde ʏehircilik anlayʏ geliʏmiʏtir,
IV. Osmanl Devleti’ndeǾdinîǾmimari geliʏmemiʏtir
yarglarndanǾhangilerine ulaʏlabilir?
A) I ve II B) II ve IV
C) III ve IV D) I, II ve III
E) II, III ve IV Ǿ
SORU 9:
Vakflar, toplumun kaynaʏmasnda, birbirini kabullenmesinde ve dayanʏma içerisinde yaʏamasnda önemli bir yere sahiptir.
Osmanl Devleti’nde ayr bir yere sahip vakf kültürü farkl alanlarda faaliyet gösterdi. Medreseler üzerinden eəitime katk yapmak,
fakir aile kzlarnn çeyizlerini almak, kimsesizlere sahip çkmak, bölgesindeki ihtiyac olanlar doyurmak, yolculara ve seyyahlara
yiyecek vermek, hacca gidemeyenlerin hacca gitmesini saəlamak, sokaklar düzenlemek, kaldrmlarn yaplmasna yardm etmek
5-DEĞERLENDİRME Bu bilgilere göre vakflarla ilgili;
gibi birçok alanda hizmet vermiʏti.
I. Birlikte yaʏama kültürünü geliʏtirmiʏtir,
II. Birçok alanda faaliyet göstermiʏtir,
III. Toplumsal yaʏamn temelinde yer almʏtr
yarglarndan hangilerine ulaʏlabilir?
A) Yalnz I B) Yalnz II
C) I ve II D) II ve III
E) I, II ve III Ǿ
SORU 10:
Vakf sayesinde medresenin hoca ve talebele ri, külliyenin diəer görevlileri, çevrenin fakirleri ve yolcular yemek saatlerinde imarette
bir araya geliyor ve bu da bil gi akʏn saəlyordu. Böylece herkes örgün eəitim alma imkân bulamasa da külliyelerde
gerçekleʏtirilen sürekli yaygn eəitim sayesinde ülkenin her yannda ortak bir kültür oluʏuyordu.
Buna göre, aʏaədaki yarglardan hangisine ulaʏlamaz?
A) Külliyenin ana yapsnn medrese olduəu B) Külliyenin birçok alanda iʏleve sahip olduəu
C) Snrlar aʏan dinî baəlar kurulduəu D) Ortak kültür oluʏumunu etkilediəi
E) Belirli kiʏilerin yarar için kullanlmadə
1-E 2-E 3-C 4-D 5-B 6-A 7-D 8-D 9-E 10-A
KONTROL ET!
Ortaöəretim Genel Müdürlüəü Öəretim Materyalleri ve ɨçerik Geliʏtirme Daire Baʏkanlə
YAZARLAR: Arzu KORKMAZ
215 215