Page 221 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 221

TÜRKİYE CUMHURİYETİ
 2
 İNKILAP TARİHİ 12
                                                                       İNKILAP TARİHİ 12
 ve ATATÜRÇÜLÜK
                                                                       ve ATATÜRÇÜLÜK
                                                  Kazanım 12.1.2: 20. yüzyıl başlarında Osmanlı Devleti’nin siyasi, sosyal ve ekonomik
                     1. ÜNİTE > 20. Yüzyıl Başlarında Osmanlı Devleti
                                                  durumunu analiz eder.
                     ve Dünya
 Metinden hareketle Osmanlı Devleti’nin eğitim sistemi hakkında hangi çıkarımlarda bulunabilirsi-
 1.
                                                       Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
                     Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı-Eleştirel Düşünme Becerisi
 niz?
                     Etkinlik İsmi
                                                                                          Bireysel
                     Amacı
                              Balkan Savaşlarının sonuçlarını analiz edebilme
                            Aşağıda verilen haritaları ve metni göz önünde bulundurarak soruları cevaplayınız.
                      Yönerge
 Mustafa Kemal’in bir lider olarak yetişmesinde öğrenim gördüğü okulların rolü hakkında neler
 2.
 söyleyebilirsiniz?
 Mustafa Kemal’in öğrenim gördüğü şehirlerin günümüzde hangi ülkelerin sınırları içerisinde yer
 3.
 aldığını aşağıdaki harita üzerinde gösteriniz.
 Polonya  Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  KAYBEDİLEN RUMELİ DİYARI  TÜRKİYE CUMHURİYETİ  20 dk.  3
 Çekya  Ukrayna  Rusya
 Slovakya
 Avusturya  Macaristan  Moldova  EK 3: Tarih 12 (12.1.2. - Çözümleme) Ders Planı Örneği  Öğretim Programı Okuryazarlığı
 Slovenya  Romanya
 Hırvatistan
 Bosna  Sırbistan       Harita 1: Balkan Savaşları öncesinde Osmanlı Devleti ve  Harita 2: Balkan Savaşları sonrasında Osmanlı Devleti ve
 Hersek             3.  Aşağıdaki metin öğretmen tarafından sesli olarak okunur.
 İtalya  Karadağ Kosava  Bulgaristan  Karadeniz  Balkan devletlerinin sınırları  Balkan devletlerinin sınırları
 Makedonya  Gürcistan
 Ermenistan Azerbaycan
 Arnavutluk
 Türkiye                                          BALKAN SAVAŞLARI
 Yunanistan  Ege Denizi
                       Balkan devletlerinin hepsi, Balkan Savaşlarından az veya çok kazançla çıkmışlardır. Bu savaşlarda
 Suriye  İran          zarar gören sadece Osmanlı Devleti olup, Avrupa’daki topraklarının %83'ünü, nüfusunun %69'unu
 Akdeniz
                       ve bunlara ilâveten devlet gelirlerinden önemli bir kısmı ile önemli ölçüde bir ziraat potansiyelini
 Irak                  kaybetmiştir.
 Ürdün                 Sayın Enver Ziya Karal, Balkan yenilgisini, Osmanlı Devleti açısından, iç ve dış plân olarak iki ana
                       başlıkta sonuçlandırır. Buna göre, iç plânda dört ana nokta üzerinde durur; 1) Sınırların daralması,
 Libya                 2) Prestij kaybı, 3) Ulusçuluk düşüncesinin uyanışı, 4) İttihat ve Terakki Partisi iktidarının kuv-
 Mısır                 vetlenmesi. Dış planda ise Asya’daki Osmanlı eyaletlerinin paylaşılması fikri ve Doğu Avrupa’da
                       dengesizlik.
                       Bulgaristan ve Yunanistan’a bırakılan topraklarda yaşayan Türkler, yapılan antlaşma hükümlerine
                       aykırı olarak idaresi altına girdikleri devletlerin hükümetleri veya ahalisi tarafından baskılara uğ-
                 2-KEŞFETME    1912 Ekiminden 1913 Ağustosu’na kadar yaklaşık on ay devam eden bu darbe sadece Osmanlı
 4.  Albert Einstein’ın “Bir ülkenin geleceği, o ülke insanlarının göreceği eğitime bağlıdır.” Sözlerini   radılar ve gördükleri zulüm yüzünden bütün maddî varlıklarını bırakıp Osmanlı ülkesine sığınmak
                       zorunda kaldılar.
 Atatürk’ü göz önünde bulundurarak eğitimin önemiyle ilgili kısa bir metin yazınız.
                       Devlet’ini değil, Balkan ve bütün  Avrupa Büyük  Devletleri’ni  yakından ilgilendirmiş ve
                       etkilemiştir.  Rekabet  ve çıkar  çatışması  içerisinde  bulunan  devletler, Balkanlardaki  bu bunalım
                       dolayısıyla bir defa daha karşılaşmışlar, bu da bloklar arasındaki gerginliği artırmış ve silahlanma
                       yarışını hızlandırmıştır. Bu nedenlerden  Balkan Savaşları veya Balkan Bunalımı, I. Dünya
                       Savaşı’nın ateşlenmesine zemin hazırlamış, bu da Osmanlı Devleti’nin sonunu yaklaştırmıştır.
                                              Ahmet Halaçoğlu, Balkan Savaşları ( 1912-1913) (Metin düzenlenerek alınmıştır.)
 6                  Yukarıda verilen metne göre Anadolu’daki nüfus değişimi ne tür sorunları beraberinde getirmiştir? Açıklayınız.
                                                                                              7
 Hazırlayan: Gül KOÇ
                    4.  20. yüzyılın sonlarına doğru gelindiğinde üst üste savaşların yaşandığı, sınırları içinde sürekli bağımsızlık
                       ayaklanmaların çıktığı, dış ticarette büyük borçlar edindiği, batılı devletlerin pazarı hâline getirilen göçler-
                       den nüfusu hızla artan bir devletin hükümdarı olduğunuzu düşününüz.
                    A)  Yukarıda verilen sorunlardan öncelikle hangisini çözerdiniz? Gerekçenizi belirtiniz.
                    B)  Belirlediğiniz sorun ya da sorunları çözmek için nasıl bir yol izlerdiniz? Aşamalarını belirtiniz.
                    Balkan Savaşları sonrası oluşan göçlerin Anadolu’da neden olduğu sosyal ve ekonomik durumu, öğrencilerin öğ-
                    renmeleri sağlanır. Öğrencilerin, Osmanlı Devleti’nde Hilal-i Ahmer’in (Kızılay) “sorumluluk” duygusuyla göçmenlerin
                    ihtiyaçlarını karşılamaya çalıştığına vurgu yapılır.
                    Sorunun amacı öğrencinin 20. yüzyılın sonlarına doğru dünyadaki değişimleri kavramasını sağlamaktır. Söz konusu
                    dönemde öğrencilerin geçmiş olaylara ilişkin elde ettiği veriler ve dönemin şartlarını dikkate alarak kendi tarih anlatı-
                    sını oluşturması, öğrencide “tarihsel empatiyi” geliştirecektir. A seçeneğinde öğrencinin sorunları çözme önceliğini, B
                    seçeneğinde ise sorunları çözme yöntemini belirtmelerini istemenin temel amacı öğrencilerde karşılaşılan bir duruma
                    uygun, doğru kararlar verebilme yani “karar verme becerisini” geliştirmeyi amaçlamaktadır.













                                                                                                         219 219
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226