Page 171 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 171

Öğretim Programı Okuryazarlığı             EK 1: Matematik 11  (11.7.1.3.-Uygulama) Ders Planı Örneği


                Daha sonra öğrencilerin soruda verilen bilgilerin düzenli bir şekilde yazmaları gerektiği belirtilerek aşağıda
                verilen ifadelerin öğretmen rehberliğinde yazmaları sağlanır:
                Kız öğrenciler A kümesi ve s(A)=14
             2-KEŞFETME  Kızılay’a bağış yapanlar B kümesi ve s(B)=18

                Sınıftaki tüm öğrenciler kümesi E ve s(E)=32 olarak açıklandıktan sonra

                                           P(A)=14/32 , P(B)=18/32 , P(A∩B)=8/32
                olarak hesaplanır ve keşfedilen eşitlikte yerine yazılarak sonuca ulaşılır.
                                              P(A∪B)=14/32+18/32-8/32=3/4


                Tahminî Süre: 40 dakika
                ÖRNEK
                Art arda 2 kez atılan bir madenî paranın ikinci atışta tura gelme olasılığını ağaç diyagramı yardımıyla bulunuz.

                ÖRNEK
                Spor yapmaya karar veren 20 kişilik bir arkadaş grubunun ilgilendikleri spor dalları ve spora ne kadar sıklıkla
                gittikleri aşağıdaki tabloda verilmiştir:
             3-AÇIKLAMA  Spor Yapma Sıklığı            Yüzme                     Kondisyon


                        Haftada 2 gün
                                                        2 kişi
                                                                                   2 kişi
                        Haftada 3 gün
                                                        4 kişi
                                                                                   3 kişi
                        Haftada 4 gün                   2 kişi                     3 kişi
                Buna göre bu gruptan rastgele seçilen bir kişinin haftada en az 3 gün spor yapması veya yüzme sporu ile
                ilgilenmesi olasılığı kaçtır? (Ağaç diyagramı ve klasik yolla iki farklı şekilde çözülür.)
                Aşağıdaki örnekleri öğrencilerin çözebilmesi için öğrencilere ipuçları verilir ve daha sonra sonuca gidilir.




                  Bileşik olasılık içeren farklı durumlar ile ilgili problemler ile karşılaşıldığında çözüm öğrenciye hemen verilmez.
                  Daha kalıcı öğrenme sağlamak ve öğrencilerin muhakeme becerilerini geliştirmek amacıyla öğrencilerin önceki
                  öğrenmeler kullanılarak yaklaşımlarda bulunmaları, gerektiğinde öğretmen tarafından verilecek küçük ipuçları ile
                  öğrencinin çözüm yolunda kendisinin ilerlemesi ve sonuca kendisinin varması hedeflenmektedir.


                  Öğrencilerin bileşik olasılık sorularını farklı yollarla çözebileceğini göstermek için verilen örnek ağaç diyagramı
                  yöntemiyle çözülür.
                  İlk örneğin ağaç diyagramı (şeması) ile verilmesi “11.7.1.3. Bileşik olayı açıklayarak gerçekleşme olasılığını hesaplar.”
                  kazanımı için yapılan “ a) Ağaç şemasından yararlanılır.” açıklamasının bir gereğidir. Bir sonraki örnekte de bu şema
                  türünden yararlanılması beklenmektedir.


                  Açıklama  bölümünde  öğrencilerin  öğrendiklerini  pekiştirmek  için  çözdükleri  örnekler  incelendiğinde  tamamının
                  en fazla üç aşamalı olaydan meydana geldiği, “ve, veya” bağlaçlarıyla oluşturulduğu görülmektedir. Ayrıca günlük
                  hayatla ilişkilendirilen bu örnekler, ilgili kazanımın b, c ve ç açıklamalarının bir gereği olarak yazılmıştır. Eleştirel
                  düşünme becerisi sebep-sonuç ilişkilerini bulma, benzerlik ve farklılıkları tespit etme gibi aşamalardan oluşmak-
                  tadır. Bu örnekler yardımıyla farklı problemler ile karşılaşan öğrenciler bu aşamalardan geçerek eleştirel düşünme
                  becerilerinin gelişmesi beklenmektedir. Ayrıca öğrencilerin karşılaştıkları problemle ilgili mevcut bilgileri kullanabil-
                  me, ulaşılması gereken bilgi / verileri belirleyerek ulaşma ve çözüm yolları üretme gibi problem çözme becerileri ile
                  matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide temel yetkinlikler geliştirmeleri beklenmektedir.



      170
    170
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176