Page 171 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 171
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 1: Matematik 11 (11.7.1.3.-Uygulama) Ders Planı Örneği
Daha sonra öğrencilerin soruda verilen bilgilerin düzenli bir şekilde yazmaları gerektiği belirtilerek aşağıda
verilen ifadelerin öğretmen rehberliğinde yazmaları sağlanır:
Kız öğrenciler A kümesi ve s(A)=14
2-KEŞFETME Kızılay’a bağış yapanlar B kümesi ve s(B)=18
Sınıftaki tüm öğrenciler kümesi E ve s(E)=32 olarak açıklandıktan sonra
P(A)=14/32 , P(B)=18/32 , P(A∩B)=8/32
olarak hesaplanır ve keşfedilen eşitlikte yerine yazılarak sonuca ulaşılır.
P(A∪B)=14/32+18/32-8/32=3/4
Tahminî Süre: 40 dakika
ÖRNEK
Art arda 2 kez atılan bir madenî paranın ikinci atışta tura gelme olasılığını ağaç diyagramı yardımıyla bulunuz.
ÖRNEK
Spor yapmaya karar veren 20 kişilik bir arkadaş grubunun ilgilendikleri spor dalları ve spora ne kadar sıklıkla
gittikleri aşağıdaki tabloda verilmiştir:
3-AÇIKLAMA Spor Yapma Sıklığı Yüzme Kondisyon
Haftada 2 gün
2 kişi
2 kişi
Haftada 3 gün
4 kişi
3 kişi
Haftada 4 gün 2 kişi 3 kişi
Buna göre bu gruptan rastgele seçilen bir kişinin haftada en az 3 gün spor yapması veya yüzme sporu ile
ilgilenmesi olasılığı kaçtır? (Ağaç diyagramı ve klasik yolla iki farklı şekilde çözülür.)
Aşağıdaki örnekleri öğrencilerin çözebilmesi için öğrencilere ipuçları verilir ve daha sonra sonuca gidilir.
Bileşik olasılık içeren farklı durumlar ile ilgili problemler ile karşılaşıldığında çözüm öğrenciye hemen verilmez.
Daha kalıcı öğrenme sağlamak ve öğrencilerin muhakeme becerilerini geliştirmek amacıyla öğrencilerin önceki
öğrenmeler kullanılarak yaklaşımlarda bulunmaları, gerektiğinde öğretmen tarafından verilecek küçük ipuçları ile
öğrencinin çözüm yolunda kendisinin ilerlemesi ve sonuca kendisinin varması hedeflenmektedir.
Öğrencilerin bileşik olasılık sorularını farklı yollarla çözebileceğini göstermek için verilen örnek ağaç diyagramı
yöntemiyle çözülür.
İlk örneğin ağaç diyagramı (şeması) ile verilmesi “11.7.1.3. Bileşik olayı açıklayarak gerçekleşme olasılığını hesaplar.”
kazanımı için yapılan “ a) Ağaç şemasından yararlanılır.” açıklamasının bir gereğidir. Bir sonraki örnekte de bu şema
türünden yararlanılması beklenmektedir.
Açıklama bölümünde öğrencilerin öğrendiklerini pekiştirmek için çözdükleri örnekler incelendiğinde tamamının
en fazla üç aşamalı olaydan meydana geldiği, “ve, veya” bağlaçlarıyla oluşturulduğu görülmektedir. Ayrıca günlük
hayatla ilişkilendirilen bu örnekler, ilgili kazanımın b, c ve ç açıklamalarının bir gereği olarak yazılmıştır. Eleştirel
düşünme becerisi sebep-sonuç ilişkilerini bulma, benzerlik ve farklılıkları tespit etme gibi aşamalardan oluşmak-
tadır. Bu örnekler yardımıyla farklı problemler ile karşılaşan öğrenciler bu aşamalardan geçerek eleştirel düşünme
becerilerinin gelişmesi beklenmektedir. Ayrıca öğrencilerin karşılaştıkları problemle ilgili mevcut bilgileri kullanabil-
me, ulaşılması gereken bilgi / verileri belirleyerek ulaşma ve çözüm yolları üretme gibi problem çözme becerileri ile
matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide temel yetkinlikler geliştirmeleri beklenmektedir.
170
170