Page 176 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 176
EK 1: Matematik 11 (11.7.1.3.-Uygulama) Ders Planı Örneği Öğretim Programı Okuryazarlığı
Yağışlar su döngüsünde önemli bir yere sahiptir. İklim değişikliğine bağlı küresel ortalama sıcaklık artışı ya-
ğış rejimlerinde değişikliklere neden olmaktadır. Küresel ortalama sıcaklık artışları nedeniyle bazı bölgelerde
yüksek buharlaşma ve rüzgâr düzenlerinin değişimi kuraklığa yol açarken bazı bölgelerde şiddetli yağışlara
bağlı olarak ani sel baskınlarına sebep olabilmektedir.
Sıcaklıklardaki artış atmosferin nem tutma kapasitesini artırarak yağışların mevsimsel dağılımına etki etmek-
tedir. Bu durum toprağın nem tutma kapasitesi, yüzey akışı ve yeraltı sularının miktarında değişimlere yol
açmaktadır.
Yüzey akışlarında meydana gelen azalmayla yeraltı suları, baraj ve göl gibi tatlı su kaynaklarında meydana
gelen değişimler insan yaşamı ve ekonomi için bir risk oluşturmaktadır. Tarım, endüstri, turizm ve kentsel
alanlar gibi su tüketiminin ciddi seviyelerde olduğu alanlarda su miktarında ve kalitesinde meydana gelen
değişimler sağlık ve ekonomi açısından ciddi bir sorun teşkil etmektedir. Sizce küresel ısınma ve iklim deği-
şikliği sorununun meydana getirdiği su kaynaklarının yetersizliği probleminin çözümü için bireysel olarak neler
yapılabilir?
Aşağıda verilen tabloda Ankara Su ve Kanalizasyon Genel Müdürlüğünden alınan 30.08.2022 tarihinde Ankara
ilinde bulunan 10 adet barajın kapasitesi ve doluluk oranı verileri gösterilmiştir:
3-DERİNLEŞME ı
Buna göre aşağıda verilen soruları yanıtlayınız.
3
1. Tablodan rastgele seçilen bir barajın kapasitesinin 50 milyon m üstünde veya doluluk oranının %50’nin
altında olma olasılığı kaçtır?
2. Tablodan rastgele seçilen bir barajın kapasitesinin 50 milyon m altında veya doluluk oranının %50’nin
3
altında olması olasılığı kaçtır?
3. Tablodan rastgele seçilen bir barajın İvedik Arıtma Tesisine aktarım yapmış olması ve doluluk oranının
%40’ın altında olma olasılığı kaçtır?
Bu etkinlik sınıfa uygulanırken öğrencilerin çevreye karşı sorumluluk değerleri geliştirebilmek amacıyla küresel ik-
lim değişikliğinin sebepleri, sonuçları ve bu sorunun önüne geçebilmek için yapılması gerekenler konusunda sınıfta bir
tartışma ortamı yaratılır. Tartışma yönteminin, öğrencilerin iklim değişikliğinin olası sonuçlarını farklı bakış açılarından
dinleyerek yorumlamalarına, konu ile ilgili çelişkileri fark etmelerine ve ortaya atılan fikir ve düşüncelerden yola çıka-
rak iklim değişikliğinin olası sonuçlarının nasıl azaltılabileceğine ilişkin bir perspektif geliştirmelerine katkı sağlaması
beklenmektedir.
İlk iki soruda “veya” bağlacı kullanıldıktan sonra bu soruda “ve” bağlacı kullanılarak pekiştirme yapılması amaçlanmıştır.
175
175