Page 199 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 199

Öğretim Programı Okuryazarlığı                EK 2: Fizik 9 (9.4.1.2.-Uygulama) Ders Planı Örneği


                1.  Ahmet odasını daha kullanışlı hâle getirmek için eşyaların yerini değiştirmek için odasındaki kitaplığı 2 m
                   kenara almak istemektedir.



                      F = 250 N








                Ahmet, sürtünmelerin önemsenmediği yatay düzlemde durmakta olan 30 kg kütleli kitaplığa yatay düzleme
                paralel 250 N büyüklüğünde kuvvet uygulayarak şekildeki gibi 2 m hareket ettirmiştir. Ahmet’in yaptığı iş kaç
                J olur?

                Çözüm

                 W=F.x
                     =250.2
                     =500 J
             2-DERSIN IŞLENIŞI    2.  Sürtünmesiz düzlemdeki m kütleli K cismi F kuvvetiyle x kadar hareket ettiriliyor.
                İlk sorunun çözümü yapıldıktan sonra diğer soruları öğrencilerin çözmesi istenir.


                            K

                                        F

                 Yatay      m
                 düzlem

                                             x

                K cisminin kazandığı enerjinin artması için
                  I.  F kuvvetinin büyüklüğünü artırmak
                  II.  x mesafesini artırmak
                  III.  m kütlesini azaltmak

                işlemlerinden hangileri yapılmalıdır?
                Çözüm
                İş enerji teoremine göre yapılan iş cisimde depolanan enerjiye eşittir.
                İş, matematiksel modelinden bulunduğu için
                  I.  Kuvvetin büyüklüğü artırılırsa yapılan iş artar buna bağlı olarak da cismin kazandığı enerji artar.
                  II.  X mesafesi artırılırsa yapılan iş artar, buna bağlı olarak da cismin kazandığı enerji artar.

                  III.  Cismin kütlesinin artması ya da azalması sürtünmeler önemsenmediği için cismin kazandığı enerjiyi de-
                    ğiştirmez.


               Çözümleme becerisi bütünü parçalara ayırarak parçalar arasındaki ilişkileri belirlemeyi ifade eder. Bu sorular ile öğ-
               renciye çözümleme becerisi kazandırılarak derse aktif katılımı amaçlanmıştır.

               2-5. sorular öğretmen tarafından  kazanıma yönelik öğrencilere soruları yönelterek süreç değerlendirmesi amaç-
               lanmıştır. Öğretmen aldığı cevaplara göre öğrenme eksiklikliklerini tespit ederek  diğer soruya veya bölüme geçmeyi
               hedeflenmiştir.



      198
    198
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204