Page 204 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 204

EK 2: Fizik 9 (9.4.3.1.-Değerlendirme) Ders Planı Örneği       Öğretim Programı Okuryazarlığı


             BÖLÜM 2: Öğrenme Öğretme Süreci

                   Tahminî Süre: 10 dakika
                   HAVA OLAYLARI
                   Günlük olaylar ve coğrafyadaki hava olayları ile fizik bilimi arasında ilişki kurabilmek için öğretmen tarafından
                   aşağıdaki giriş ve dikkat çekme soruları öğrencilere yöneltilir. Cevap vermek isteyen öğrencilerden birkaçına
                   söz hakkı tanınır.
                   Günlük hayatta evden dışarı çıkarken giyilecek kıyafetlerin seçiminde ve diğer eşyaların seçiminde (şapka, eldi-
                   ven, şemsiye, güneş gözlüğü gibi) bazı koşullar dikkate alınır. Bu seçimlerde en çok dikkat edilen durum sizce
                   nedir? Neden?

                   Televizyon, sosyal medya ve mobil uygulamalar yardımıyla hava durumunun takip edilmesinin nedenleri neler
                   olabilir?
                   Hava olaylarının meydana gelmesinde enerjinin etkisi olabilir mi? Nasıl?

                   Soruların cevapları alındıktan sonra aşağıdaki içerik öğretmen tarafından öğrencilere verilir.
                   Atmosferde oluşan nem, yağış, rüzgâr ve meteoroloji ile alakalı meydana gelen tüm olaylara hava olayı denir. Bu
                   olaylardan bazıları yağmur, dolu, kar, fırtına ve hortumdur. Yeryüzünün herhangi bir yerinde hava olaylarına bağlı
                   olarak gerçekleşen etkilerin uzun yılların ortalamasına dayanan durumuna ise iklim denir. Coğrafya derslerinde
                   gördüğünüz hava olayları ve iklim kavramlarının açıklaması fizik bilimindeki bilgiler kullanılarak yapılır.

               1-GİRİŞ   Günlük olaylar ve coğrafyadaki hava olayları ile fizik bilimi arasında ilişki kurabilmek için öğretmen tarafından
                   aşağıdaki giriş ve dikkat çekme soruları öğrencilere yöneltilir. Cevap vermek isteyen öğrencilerden birkaçına
                   söz hakkı tanınır.

                   HORTUM
                   Atmosferde gerçekleşen hava olaylarından birisi de hortumdur. Bazı hava akımları (rüzgârlar) belli bir yönde yol
                   alırken bazıları ise (hortumlar) kendi ekseni etrafında döner. Hava akımlarının kendi ekseni etrafında dönenle-
                   rinin en küçüklerine şeytan kulesi, ortancalarına hortum, en büyükleri ve en kuvvetlilerine ise kasırga denir.

                   Hortumlar, aşağısında sıcak ve nemli hava, yukarısında ise soğuk ve kuru hava bulunan ortamlarda soğuk hava
                   ile sıcak havanın aniden yer değiştirmesiyle oluşur.

                   Hortumlar rastladıkları her şeyi içlerine doğru çeker. Böylece hava, su, toz ve yabancı maddelerden oluşan ve
                   kendi etrafında hızla dönen bir sütun hâlini alırlar. Çoğu hortum yarım saatten fazla sürmez hatta bazıları yalnız-
                   ca birkaç dakika içinde yok olur. (Kaynak: https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/yapay-hortum-olusturalim  ve
                   sozluk.gov.tr )
                   Hortum olayını enerji ile nasıl ilişkilendirebilirsiniz? Hortumun oluşmasında gerekli enerjinin ana kaynağı ne ola-
                   bilir?

                   Güneş ışığı altında kalan cisimlerin sıcaklığında neden bir artış olur? Bu değişimde enerjinin etkisi nasıl bir etkisi
                   olabilir?
                   Cevaplar alındıktan sonra “Hava olaylarının gerçekleşmesinin tamamı enerji ile açıklanabilir.” denilerek öğrenci-
                   lerin merak ettiği örnek hava olayları üzerinden kısa açıklamalar yapılır.

              Bu bölümde öğretim yöntem ve tekniklerinden soru-cevap tekniği ve düz anlatım yöntemi kullanılarak öğrencilerin düşünce-
              lerini ifade edebilmeleri, iletişim becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Fizik ile coğrafya disiplini arasında ilişki kurmasını
              sağlamak amaçlanmıştır.

              Coğrafya dersinde gördükleri hava olaylarından birisi ana hatlarıyla açıklanarak merak uyandırılması, öğrencinin dikkatinin çekilmesi
              ve sonrasında coğrafyada gördükleri hava olaylarının fizik bilimi ile açıklanabileceğini fark etmeleri için ön hazırlık yapılmıştır.

                                                                                                        203
                                                                                                         203
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209