Page 205 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 205

Öğretim Programı Okuryazarlığı              EK 2: Fizik 9 (9.4.3.1.-Değerlendirme) Ders Planı Örneği


                Tahminî Süre: 10 dakika
                 Daha önce öğrendikleri su döngüsü olayı ile ilgili bir açıklama yapılır.
                 Güneş enerjisi suyu ısıtarak ısı enerjisine dönüşür, ısı alan su buharı yükseklik kazanır ve bulutları oluşturur.
                 Bulutlar da karşılaştığı soğuk hava kitlesine ısı vererek yağmur, kar, dolu gibi yağış türlerine dönüşür.


                   Su döngüsü olayında,
                1. Su buharı yükselirken hangi mekanik enerji türü artmaktadır? Neden?
             2-KEŞFETME  2. Buluttan düşmeye başlayan bir yağmur damlasının hangi tür mekanik enerjisi azalmakta ve hangi tür me-

                  kanik enerjisi artmaktadır? Nedeniyle açıklayınız.
                3. Su döngüsü olayında karşılaşılan enerji türleri hangileri olabilir? Bu enerji türlerinin tamamı mekanik enerji
                  midir? Açıklayınız.
                4. Su döngüsü sürecindeki enerji türlerini sırasıyla belirtiniz.

                 Yukarıdaki soruların cevapları öğretmen tarafından kısaca açıklanır ve 4. sorunun cevabında güneş enerjisi,
                 ısı enerjisi, mekanik enerji (yükseklikten dolayı yer çekimi potansiyel enerjisi ve hareketinden dolayı öteleme
                 kinetik enerjisi) olduğu ve bu enerji türlerinin birinden diğerine dönüştüğü çıkarımı fark ettirilir.


                Tahminî Süre: 30 dakika

                Öğretmen, dersin buraya kadar olan kısmında enerji dönüşümü ile ilgili ifade edebilecekleri bilgilerin neler oldu-
                ğunu sınıfa sorar. Ardından istekli öğrencilerden birkaçına elde ettiği bilgileri ifade etmeleri için söz verir.

                 Daha sonra aşağıda genel ağ adresi verilen benzetim açılarak verilen yönerge uygulanır.
             3-AÇIKLAMA  2.  Giriş ikonuna basınız.
                1.  https://phet.colorado.edu/sims/html/energy-skate-park/latest/energy-skate-park_tr.html  genel  ağ  ad-
                  resini bilgisayarda ya da etkileşimli tahtada açınız.


                3.  Sol üst köşedeki “Enerji” yazısının yanındaki “+” işaretine basınız. Sonrasında sol alt köşedeki “Izgara” yazı-
                  sının önündeki bölümü tik olacak şekilde işaretleyiniz.
                4.  Kaykayın hemen altındaki kırmızı işareti “4” rakamının hizasında olacak şekilde kaykay pistine yerleştiriniz.
                  Sağ taraftaki ayarlar bölümünde sürtünmenin en az yani sıfır olduğuna dikkat çekilecek. (Not: Sağ taraftaki
                  değerler başlangıçtaki gibi kalacak. Burada bir değişiklik yapılmayacak.)


            Bu bölümde daha önceki öğrenmeler hatırlatıldıktan sonra soru-cevap kullanılarak öğrencilerin düşüncelerini ifade ederken ileti-
            şim becerilerinin artırılması hedeflenmiştir.
            Önceki öğrenmeleri ile bu bölümde öğrenecekleri bilgiler arasında ilişkiyi kurabilmeleri hedeflenmiştir.
            Yine soru cevap yöntemi ile öğrencilerin süreci sorgulamaları ve sonrasında çıkarımlar yapması amaçlanmıştır. Bu yöntemle keş-
            fetme basamağında süreç değerlendirme amaçlanmıştır.


            Yönergenin bu maddesi ile öğrencilerin gözlem yapma, verileri kaydetme, ölçüm yapma becerilerini geliştirmek amaçlanmıştır.


            Öğrencilerin bilgilerini ifade ederken iletişim becerilerinin artması, yanlış ya da eksik öğrenmelerin tespit edilmesi amaçlanmıştır.
            Etkinlikte gösterip yaptırma tekniği ile verilen yönergeleri öğrencilerin uygulaması ve bu uygulamalar sonrasında verileri analiz
            ederek etkinlik sorularına cevap vermelerine olanak tanınır. Ayrıca simülasyon kullanılarak bilim ve teknolojide temel yetkinlikleri
            ile dijital yetkinliklerinin artırılması amaçlanmıştır.



      204
    204
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210