Page 210 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 210

EK 2: Fizik 9 (9.4.3.1.-Değerlendirme) Ders Planı Örneği       Öğretim Programı Okuryazarlığı


                   Tahminî Süre: 20 dakika
                   DEĞERLENDİRME SORULARI
                   1.  Devridaim makineleri bir kez harekete başlatıldığında kendi kendine sonsuza kadar çalışabilen makineleri
                     tanımlar. Tarih boyunca birçok devridaim makinesi tasarımı yapılmıştır. Bu şekilde ilk hareketi verildikten
                     sonra sonsuza kadar çalışıp çalışamayacağını nedenleri ile belirtiniz. (Cevap: İlk hareket verildiğinde sis-
                     tem mekanik enerjiye sahip olur. Sürtünmesiz sistemlerde mekanik enerji korunur. Ancak sürtünme ne-
                     deniyle mekanik enerji ısı enerjisine dönüşeceği için tasarlanması planlanan devridaim makineleri sonsuza
                     kadar hareketine devam edemez.)
                     Aşağıda verilen numaralandırılmış kutucuklarda bazı enerji türleri verilmiştir. Kutucuk numaralarını kul-
                     lanarak 2-5. soruları cevaplayınız. Aynı kutucuk numarasını bir veya birden fazla sorunun cevabı için
                     kullanabilirsiniz.
                       1. Öteleme Kinetik  2. Yükseklik Potansiyel  3. Kimyasal           4. Işık
                     5. Esneklik Potansiyel  6. Elektrik Enerjisi     7. Isı              8. Ses
                   2.  Yukarıdakilerden hangileri pille çalışan bir radyodaki enerji dönüşümlerindeki türlerdendir?
                                                                                         (Cevap: 3, 6, 7, 8)
                   3.  Yukarıdakilerden hangileri Dünya’nın atmosferine giren bir gök taşının (meteor) sahip olduğu enerji türle-
                     rindendir?                                                          (Cevap: 1, 2, 4, 7)
               5-DEĞERLENDİRME  4.   partmanın zemin katından üste katlara doğru hareket etmekte olan asansör sisteminde yukarıdaki enerji



                     türlerinden hangileri vardır?
                                                                                         (Cevap: 1, 2, 6, 7)

                   5.  Yerden belli bir yükseklikten bırakılan basketbol topunun yere her çarpmasından sonra çıktığı yüksekliğin
                     sürekli azaldığı ve sonunda artık sekmediği görülüyor.
                     Bu olayla ilgili olarak verilen
                     I.  Sistemdeki toplam mekanik enerji korunmuştur.
                     II.  Topun bir süre sonra durması sürtünme nedeniyle gerçekleşmiştir.
                     III.  Başlangıçta var olan mekanik enerjinin tamamı ısı enerjisine dönüşmüştür.
                     önermelerinden hangileri doğrudur? (Topun yere çarpması sırasında çıkan ses enerjisini ihmal ediniz.)
                     A) Yalnız I                    B) Yalnız II                    C) Yalnız III                    D) I ve II                    E) II ve III
                                                                                              (Cevap: E)

                   6.  I.  Yatay zemindeki bir cisme yola paralel bir kuvvet uygulandığında yapılan işin tamamı mekanik enerjiye
                        dönüşür.
                     II.  Hareket hâlinde iken frenine basılan arabada frenleme nedeniyle mekanik enerji ısı enerjisine dönüşür.
                     III. Hareket hâlindeki bir cismin hızı artıyorsa mekanik enerjisi de artar.

                     Yukarıdaki iş ve enerji ile ilgili verilen ifadelerden hangileri kesinlikle doğrudur?
                     A) Yalnız I                    B) Yalnız II                    C) Yalnız III                    D) II ve III                    E) I, II ve III
                                                                                              (Cevap: B)

                Yapılandırılmış grid, ölçme araçlarından biri olup şans faktörünü en aza indiren yöntemlerinden birisidir. 3-6. sorularda yapılandı-
                rılmış grid kullanılarak öğrenmelerin gerçekleşip gerçekleşmediğini kontrol amaçlı sorulmuştur. Eksik öğrenmelerin tamamlan-
                ması, varsa kavram yanılgılarının düzeltilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca kutucuklardaki kavramların birden fazla soru ile ilişkilendiri-
                lebileceğini göstermek amaçlanmıştır.

                Açık uçlu soru ile öğrencilerin fikirlerini ifade etmeleri ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir.
                9.4.3.1. kazanımı için yapılan “a” açıklamasına yönelik oluşturulmuştur.

                                                                                                        209
                                                                                                         209
   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214   215