Page 209 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 209

Öğretim Programı Okuryazarlığı              EK 2: Fizik 9 (9.4.3.1.-Değerlendirme) Ders Planı Örneği


                Tahminî Süre: 10 dakika
                Edinilen kazanımın diğer disiplinlerle de ilişkili olduğunu kavratmak için aşağıdaki örnek durumlarla ilgili so-
                rulara yer verilir.
                1. ÖRNEK
                                                   Yandaki görselde bir barajda elde edilen elektrik enerjisinin şe-
                                                   hirdeki binalara taşınması modellenmiştir. Bu barajların yapımın-
                                                   da birçok meslek grubu bir arada çalışır. Bunlardan bazıları inşa-
                                          BARAJ    at mühendisleri, meteoroloji mühendisleri, elektrik mühendisleri,
                                                   şehir planlamacıları olarak sıralanabilir. Baraj yapımında kullanı-
                                              Çıkış
                                              kapısı  lacak nehirlerin ve su kaynaklarının bulunduğu yerlerin, bu nehir-
                                    Nehir     Nehir  lerdeki su kapasitelerinin incelenmesi, araştırılması coğrafyanın
                                                   konusudur. Bu da bir barajın yapımında farklı meslek gruplarının
                           Türbin
                 Nehir                             bir arada çalışması ve bu meslek gruplarına ait disiplinlerin birbi-
                                    HİDROELEKTRİK SANTRAL
                                                   ri ile ilişkilendirilmesi ile mümkün olur.
                1.  Görselde verilen barajdan bu enerjinin tüketim yerine kadar olan süreçteki enerji dönüşümlerini sırasıyla
                   yazınız.
                                            ⟶                          ⟶
                2.  Barajda  elde  edilen  elektrik  enerjisinin  tüketimi  sırasında  kullanılan  bazı  elektrikli  cihazlar  verilmiştir.
             4-DERİNLEŞME  •  Radyo:
                   Elektrik enerjisinin bu elektrikli cihazlarda dönüştüğü enerji türlerini yazınız. Cevabınız birden fazla enerji
                   türü içerebilir.


                •  Televizyon:
                •  Mikser:
                •  Asansör:
                •  Flamanlı ampul:

                2. ÖRNEK
                                               1800’lü yıllarda buhar makineleri icat edilmiştir. Buhar makinelerinin icat
                                              edilmesinden  kısa  bir  süre  sonra  ilk  buharlı  lokomotifler  kullanılmaya
                                              başlanmıştır.  Bu  trenlerde  kullanılan  buhar  motoru  pistonları  sağa  ve
                                              sola hareket ettirerek tekerleklerin sürekli dönüşünü sağlamış ve treni
                                              hareket ettirebilmiştir. Sanayi Devrimi'nde önemli bir rolü olan buharlı
                                              trenler zamanla yerini dizel motorlu (motorinle çalışan) ve elektrik mo-
                                              torlu trenlere bırakmıştır.
                                              Buharlı trenlerin kömürün yakılması ile çalıştığını da dikkate alarak tre-
                                              nin hareketinin sağlanması sürecindeki enerji dönüşümlerini yazınız.
                3. ÖRNEK
                Yerleşim yerlerinden uzak ev, iş yeri gibi kullanım alanlarında ya da karavan gibi mobil yaşam alanlarında geli-
                şen teknolojiyle güneş panelleri sıklıkla kullanılmaya başlanmıştır.
                Güneş enerjisi panellerinin kullanıldığı bir evde çalıştırılan çamaşır makinesi için enerji dönüşümleri nelerdir?
                Bu dönüşümler sırasında mekanik enerjide kayıp oluşur mu? Açıklayınız.

            9.4.3.1 kazanımının öngördüğü öğrenmeleri pekiştirmek amacıyla açık uçlu soru kullanılmıştır.
            Kazanımın öngördüğü öğrenmenin sürece yönelik değerlendirilmesi için  örnek durumlar ve sorular kullanılmıştır.  Öğretmenin
            sınıftaki cevaplara göre öğrenme eksikliklerini tespit etmesi ve bu eksiklikleri telafi etmesi amaçlanmıştır.

            Bu örnekte günlük yaşamda karşılaşabilecekleri bir durum kullanılarak öğrencilerin buharlı trenin hareketi sırasında meydana
            gelen enerji dönüşümlerinin incelenmesi ve inceleme sonrasında ulaştığı bilgileri ifade ederek iletişim becerilerinin geliştirilmesi
            amaçlanmıştır.

      208
    208
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214