Page 209 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 209
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 2: Fizik 9 (9.4.3.1.-Değerlendirme) Ders Planı Örneği
Tahminî Süre: 10 dakika
Edinilen kazanımın diğer disiplinlerle de ilişkili olduğunu kavratmak için aşağıdaki örnek durumlarla ilgili so-
rulara yer verilir.
1. ÖRNEK
Yandaki görselde bir barajda elde edilen elektrik enerjisinin şe-
hirdeki binalara taşınması modellenmiştir. Bu barajların yapımın-
da birçok meslek grubu bir arada çalışır. Bunlardan bazıları inşa-
BARAJ at mühendisleri, meteoroloji mühendisleri, elektrik mühendisleri,
şehir planlamacıları olarak sıralanabilir. Baraj yapımında kullanı-
Çıkış
kapısı lacak nehirlerin ve su kaynaklarının bulunduğu yerlerin, bu nehir-
Nehir Nehir lerdeki su kapasitelerinin incelenmesi, araştırılması coğrafyanın
konusudur. Bu da bir barajın yapımında farklı meslek gruplarının
Türbin
Nehir bir arada çalışması ve bu meslek gruplarına ait disiplinlerin birbi-
HİDROELEKTRİK SANTRAL
ri ile ilişkilendirilmesi ile mümkün olur.
1. Görselde verilen barajdan bu enerjinin tüketim yerine kadar olan süreçteki enerji dönüşümlerini sırasıyla
yazınız.
⟶ ⟶
2. Barajda elde edilen elektrik enerjisinin tüketimi sırasında kullanılan bazı elektrikli cihazlar verilmiştir.
4-DERİNLEŞME • Radyo:
Elektrik enerjisinin bu elektrikli cihazlarda dönüştüğü enerji türlerini yazınız. Cevabınız birden fazla enerji
türü içerebilir.
• Televizyon:
• Mikser:
• Asansör:
• Flamanlı ampul:
2. ÖRNEK
1800’lü yıllarda buhar makineleri icat edilmiştir. Buhar makinelerinin icat
edilmesinden kısa bir süre sonra ilk buharlı lokomotifler kullanılmaya
başlanmıştır. Bu trenlerde kullanılan buhar motoru pistonları sağa ve
sola hareket ettirerek tekerleklerin sürekli dönüşünü sağlamış ve treni
hareket ettirebilmiştir. Sanayi Devrimi'nde önemli bir rolü olan buharlı
trenler zamanla yerini dizel motorlu (motorinle çalışan) ve elektrik mo-
torlu trenlere bırakmıştır.
Buharlı trenlerin kömürün yakılması ile çalıştığını da dikkate alarak tre-
nin hareketinin sağlanması sürecindeki enerji dönüşümlerini yazınız.
3. ÖRNEK
Yerleşim yerlerinden uzak ev, iş yeri gibi kullanım alanlarında ya da karavan gibi mobil yaşam alanlarında geli-
şen teknolojiyle güneş panelleri sıklıkla kullanılmaya başlanmıştır.
Güneş enerjisi panellerinin kullanıldığı bir evde çalıştırılan çamaşır makinesi için enerji dönüşümleri nelerdir?
Bu dönüşümler sırasında mekanik enerjide kayıp oluşur mu? Açıklayınız.
9.4.3.1 kazanımının öngördüğü öğrenmeleri pekiştirmek amacıyla açık uçlu soru kullanılmıştır.
Kazanımın öngördüğü öğrenmenin sürece yönelik değerlendirilmesi için örnek durumlar ve sorular kullanılmıştır. Öğretmenin
sınıftaki cevaplara göre öğrenme eksikliklerini tespit etmesi ve bu eksiklikleri telafi etmesi amaçlanmıştır.
Bu örnekte günlük yaşamda karşılaşabilecekleri bir durum kullanılarak öğrencilerin buharlı trenin hareketi sırasında meydana
gelen enerji dönüşümlerinin incelenmesi ve inceleme sonrasında ulaştığı bilgileri ifade ederek iletişim becerilerinin geliştirilmesi
amaçlanmıştır.
208
208