Page 203 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 203
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 2 EK 2: Fizik 9 (9.4.3.1.-Değerlendirme) Ders Planı Örneği
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Fizik 9 (9.4.3.1.-Değerlendirme)
BÖLÜM 1: Genel Bilgiler
Ders Fizik Sınıf Düzeyi 9. Sınıf Süre 2 ders saati
Öğrenme Alanı / Ünite / Konu Enerji / Enerjinin Korunumu ve Enerji Dönüşümleri
Kazanım(lar) 9.4.3.1. Enerjinin bir biçimden diğer bir biçime (mekanik, ısı, ışık, ses gibi)
dönüşümünde toplam enerjinin korunduğu çıkarımını yapar.
a) Sürtünmeden dolayı enerjinin tamamının hedeflenen enerji biçimine dönüştü-
rülemeyeceği vurgulanır.
b) Enerji dönüşüm hesaplamalarına girilmez.
Anahtar Kavramlar Mekanik enerji, enerji korunumu, enerji dönüşümü
Öğretim Yöntem / Teknikleri Düz anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma
Gerekli Materyaller • Genel ağa bağlanan bilgisayar veya etkileşimli tahta
• Enerjinin korunumu ve dönüşümü ile ilgili simülasyon
https://phet.colorado.edu/sims/html/energy-skate-park/latest/energy-skate-
park_tr.html
• Beceri temelli kitaptaki örnekleri incelemek ve çözmek için
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/beceri_
temelli/9/fizik/index.html
• Konu ile ilgili örnek sorulara ulaşmak için
https://odsgm.meb.gov.tr/www/9-sinif-kazanim-testleri/icerik/685
Disiplinler Arası İlişkiler Coğrafya dersindeki hava ve iklim olayları ile ilişkilendirilir.
Mühendislik mesleği ile ilişkilendirilir.
Kök Değerler Saygı, sorumluluk
Anahtar Yetkinlikler Ana dilde iletişim, bilim/teknolojide temel yetkinlikler, dijital yetkinlik, sosyal ve
vatandaşlıkla ilgili yetkinlikler
Beceriler Gözlem yapma, verileri Kaydetme, ölçüm yapma, fen okuryazarlık becerileri,
sorgulama, inceleme, çıkarım yapma, yorumlama
Simülasyon; gerçek durumlara gidilemediği zaman ve ortamlarda kullanılan, aslının yerine yapayı konularak uygulanan öğret-
me tekniğidir. Sınıf içinde öğrencilerin bir olayı gerçekmiş gibi ele alıp üzerinde eğitici çalışma yapmalarına olanak sağlar. Kul-
lanılması planlanan simülasyon zamandan tasarruf edilmesi, ekonomik olması, gerçek durumun sebep olabileceği tehlikeleri
ortadan kaldırmak amacıyla öğretim sürecinde kullanılmıştır.
Düz anlatım, öğretmenin ders plan ve öğretim tasarımı çerçevesinde konuyu sözel ifadeleriyle anlatmasıdır. Kazanımları ak-
tarmak, kavram yanılgılarını düzeltmek için kullanılmıştır.
Soru-cevap, öğretmenin soru sorarak öğrencilerini düşündürmesi ve öğrencilerin bu düşünceleri sözlü ya da yazılı olarak ifade
etmesine dayanmaktadır. Öğrencilerin öğrenme sürecinde daha aktif olmalarını sağlamak, dikkat çekmek, güdülemek amacı
ile kullanılmıştır.
Gösterip yaptırma bir işlemin, bir deneyin nasıl yapıldığını, bir araç-gerecin ya da bir makinenin nasıl çalıştığını öğretmenin önce
uygulama yaparak, göstererek ve açıklayarak sonra da öğrenciye yaptırarak (yaparak-yaşayarak) öğrenmeyi sağladığı bir yöntem-
dir. Öğrencilerin, öğretmenin gösterdiği yönergelere uyarak yeni öğrenmeleri gerçekleştirebilmesi hedeflendiği için kullanılmıştır.
Ders öğretim programındaki anahtar kavramlardan kazanım 9.4.3.1’de geçen kavramlar alınmıştır.
Ders öğretim programında enerji ünitesi için öngörülen süre 18 ders saati olup 9.4.3.1 kazanımına yıllık planda 2 ders saati
ayrıldığı için planın 2 ders saatinde işlenmesi öngörülmüştür.
202
202