Page 331 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 331
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 4: Kimya 11 (11.3.2.2.-Uygulama) Ders Planı Örneği
Tahminî Süre: 10 dakika
Bu bölümde öğretmen, öğrencilerden şimdiye kadar öğrendikleri bilgileri günlük hayat ile ilişkilendirmeleri-
ni ister. Bu nedenle öğretmen, öğrencilerin günlük hayatta karşılaştıkları bazı karışım örneklerinde bulunan
madde miktarlarını uygun derişim birimi ile ifade etmelerini sağlamak için aşağıdaki tabloyu doldurmalarını
ister. Karışım Hangi Derişim Türüyle İfade Edilebilir?
5-İLİŞKİLERNDİRME 100 g kefirde 5 g karbonhidrat bulunur.
Kandaki CRP oranı 0 ile 5 mg/L arasında olmalıdır.
500 mL’lik bir içme suyunda 0,5 mg klor iyonu vardır.
200 mL kolonyada 160 mL etil alkol bulunur.
Dekstroz serumlarda bir litrede 100 g glikoz (C H O )
6 12 6
çözünmüştür.
1 kg suda 58 g yemek tuzunun çözünmesiyle kaynama
noktası yaklaşık 1 C artar. (NaCl = 58 g/mol)
o
Öğretmen sınıfı iki gruba ayırır. Hazırlamış olduğu kâğıtlara farklı derişim türlerinde çözeltiler yazar ve bir ka-
vanoza koyar. Her gruptan sırasıyla bir öğrenci çıkarak kavanozdan bir kâğıt çeker. Üzerinde yazılı olan çözel-
tinin hazırlanışını 1 dakikada anlatarak çözeltiyi arkadaşlarının tahmin etmesini sağlar. Öğretmenin hazırlamış
olduğu kâğıtlar aşağıdaki gibidir:
0,5 M KOH çözeltisi 2 molal NaOH çözeltisi Kütlece %35’lik tuzlu su Hacimce %40’lık asetik
6-PAYLAŞMA (KOH = 56 g/mol) (NaOH = 40 g/mol)
asit çözeltisi
çözeltisi
Mol kesri ½ olan metil
200 ppm C vitamini içe- 0,1 M H SO çözeltisi alkol su karışımı 5 ppm iyot içeren
ren çözelti 2 4 çözelti
(H SO = 98 g/mol) (CH OH = 32g/mol, H O =
2
3
2
4
18 g/mol)
Etkinlik sonunda öğretmen anlatımdaki eksiklikleri veya yanlışlıkları düzeltir.
Paylaşma bölümünde verilen oyun sayesinde öğrencilerin kendilerini sözlü ifade edebilmeleri, beden dilini kullanabilmeleri
düşünülmektedir. Dinleme ve konuşma yeteneklerinin ön plana çıkması ile ana dilde yetkinlik ve iletişim becerilerinin gelişmesi
beklenmektedir. Ayrıca grup içi çalışmalarda görev ve sorumluluk bilincinin oluşması, grup üyelerine karşı saygılı olma iş birliği
becerisini geliştirecektir.
Öğrencilerin seçmiş olduğu kâğıttaki çözeltiyi hazırlaması için uygun bir yol belirleyebilmesi eleştirel düşünme becerisini ge-
liştirecektir. Anlatımında seri ve pratik hesap yapabilmesi ölçme becerisini geliştirirken zamanı planlama ve verimli kullana-
bilmesi öz denetimini geliştirecektir.
Örnek olarak sunulan karışımlar, öğrencilerin günlük yaşamla ilişki kurabilmelerini sağlamaya yarayacak ve günlük hayatta
karşılaşma ihtimalleri yüksek olan örnekler arasından seçilmiştir. Ana amacı geri bildirim vermek olan süreç değerlendirme
de işe koşulmuştur.
330
330