Page 328 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 328

EK 4: Kimya 11  (11.3.2.2.-Uygulama) Ders Planı Örneği        Öğretim Programı Okuryazarlığı


                   Tahminî Süre: 50 dakika
                   Öğretmen sınıfı 4 gruba ayırır. Her gruba farklı derişim birimlerine ait malzemeler koyar. Her grubun aşağıda
                   belirtilen görevi yapmasını sağlar. Öğretmenin oluşturduğu gruplar ve görevleri aşağıda verilmiştir:
                    1. Grubun Görevi: El dezenfektanı
                      35 mL etil alkolü bir mezür yardımıyla ölçerek 50 mL’lik balon jojeye aktarınız. Üzerine 1 damla limon esan-
                      sı damlatınız. Ölçü çizgisine kadar dikkatlice saf su ilave ediniz ve çalkalayınız. Hazırladığınız çözeltinin
                      hacimce yüzde kaç etil alkol içerdiğini hesaplayınız. Çözeltinizi uygun şekilde şişeleyiniz.
                    2. Grubun Görevi: Turşu suyu
                      25 g yemek tuzunu dikkatlice tartarak 600 mL’lik behere aktarınız. Üzerine 475 mL saf su ilave ederek
                      tuzun tamamı çözünene kadar karıştırınız. Hazırladığınız karışımın üzerine 100 g sirke ilave ediniz. Hazır-
                      ladığınız çözeltinin kütlece yüzde kaç tuz ve sirke içerdiğini hesaplayınız. Çözeltinizi uygun şekilde şişe-
                      leyiniz. (d  = 1 g/mL)
                             su
                    3. Grubun Görevi: Antifriz
                      155 g etilen glikolü (C H O ) dikkatli bir şekilde tartarak 500 mL’lik bir behere alınız. Üzerine 270 mL saf
                                      2 6 2
                      su ilave ediniz. Hazırladığınız çözeltide etilen glikolün mol kesri 1/7 olduğuna göre mol kesrini ifade eden
                      formülü yazınız. Çözeltinizi uygun şekilde şişeleyiniz. (d  = 1 g/mL, C:12, H:1, O:16)
                                                                su
                    4. Grubun Görevi: Standart çözelti
               2-KEŞFETME  su ilave ederek katının tamamen çözünmesini sağlayınız. Daha sonra ölçü çizgisine kadar saf su ilave
                      8 g NaOH katısını dikkatli bir şekilde tartarak 250 mL’lik bir balon jojeye aktarınız. Üzerine bir miktar saf

                      ederek çalkalayınız. Hazırladığınız çözeltinin kaç mol/L olduğunu hesaplayınız. Çözeltinizi uygun şekilde
                      şişeleyiniz. (Na:23, O:16, H:1)

                      Öğretmen süreç boyunca gruplar arasında dolaşarak öğrencilere rehberlik yapar. Her öğrencinin aktif bir
                      şekilde katılımı için öğrencileri teşvik eder.

                      Öğretmen etkinlik sonunda her gruba “Çözelti Hazırlama Kontrol Formu” dağıtarak grupların formları dol-
                      durmalarını ister. Öğretmen böylelikle hem öğrencilere çözelti hazırlamada dikkat etmeleri gerekenler
                      konusunda vurgu yapmış olur hem de süreci değerlendirmiş olur.

                                                 Çözelti Hazırlama Kontrol Formu
                                                Kriterler                              Evet    Hayır
                    Tartım yaparken dara aldın mı?
                    İlave ettiğin maddeyi doğru bir şekilde uygun kaba aktardın mı?
                    Ölçü çizgisine dikkat ettin mi?
                    Hesaplamaları doğru bir şekilde yaptın mı?
                    Hazırladığın çözeltiyi etiketledin mi?
                    Deney malzemelerinin temizliğine dikkat ettin mi?

               Öğrencilerin formu doldurmaları süreç içerisinde kendilerini değerlendirmeleri ve öz denetime katkı sağlaması hedeflenmiştir.
               Öğretim süreci devam ederken öğrenme eksiklerini belirlemek ve gidermek için değerlendirme yapılmıştır.

               Her gruba verilen yönergede birer hesaplama işlemine yer verilmiştir. Bunun sebebi 11.3.2.2. kazanımı için yapılan açıklamada
               “Derişimle ilgili hesaplamalar yapılarak hesaplamalarda molarite ve molalite yanında kütlece yüzde, hacimce yüzde, mol kesri
               ve ppm kavramları da kullanılır.” ifadesine yer verilmesidir. Bu açıklama gereği, öğrencilerden hesaplama yapmaları beklenerek
               ilgili kavramların (molarite, molalite, kütlece yüzde vb.) kullanımı sağlanmaya çalışılmıştır.

               Bu bölümde iş birlikli öğrenme ile bütün sınıfın tüm çalışmalara katılması ve aktif olarak görev alması hedeflenmiştir.
               Öğretmenin sınıfı gruplara ayırması ile öğrenciler ortak bir hedef için birlik içinde hareket edecekler, bireysel ve grup sorumlu-
               luklarını üstleneceklerdir. Paylaşma, karar verme, sorumluluk alma, birbirlerine karşı saygı duymayı öğreneceklerdir. Bu sayede
               iletişim ve iş birliği becerilerinin gelişmesi beklenmektedir. Grup çalışmasının öğrencilerde saygı, öz denetim ve sorumluluk
               değerlerini ön plana çıkarması öngörülmektedir.
               Ayrıca bu bölümde yapacağı hesaplamalarla matematik dersinde öğrenmiş olduğu oran orantı konusu ile ilişki kurabileceği için
               öğrencinin matematiksel yetkinliğinin gelişeceği düşünülmüştür.
                                                                                                        327
                                                                                                         327
                                                                                                         327
   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333