Page 337 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 337

Öğretim Programı Okuryazarlığı              EK 4: Kimya 11  (11.3.5.1.-Çözümleme) Ders Planı Örneği


           BÖLÜM 2: Öğrenme Öğretme Süreci

                Tahminî Süre: 20 dakika
                Aşağıda  yer alan sorulardaki ifadelerle ilgili öğrencilerin fikirlerini belirtmeleri istenir.
                  1.  Reçel veya şerbet yapılırken hazırlanan karışım neden kaynatılır? Şerbet bir süre bekletildiğinde şeker-
                     lenme olur. Bunun nedeni sizce nedir?
                  2.  Gazlı içecek şişelerinin üzerinde “Soğuk içiniz.” ibaresi neden yazılır?
                  3.  Balıkların serin sularda sıcak sulara oranla daha uzun yaşamasının nedeni ne olabilir?
                  4.  Kapağı açılan gazlı içeceklerde kabarcıklar neden oluşur?
                  5.  Gazlı içecekler genellikle plastik şişelerde satılır. Bu şişeler satın alındığında çok sert olur. Bunun ne-
                     deni sizce nedir?
                  6.  Bir dalgıç çok derine daldığında yüzeye aniden çıkarsa vurgun yer. Bunun nedeni ne olabilir?
                Aşağıdaki  metin ve grafik, etkileşimli tahtada açılır. Öğrencilerin metni okuyarak grafiği incelemesi istenir
                ve onlara “Yaz ve kış aylarında suda çözünmüş oksijen miktarları nasıl değişir? Bunun sebebi neler olabilir?”
                soruları yöneltilir. Fikirlerini belirtmeleri istenir.

                                                           “Çevresel  durumun  en  önemli  göstergelerinden  biri
                                                           deniz  suyunda  çözünmüş  oksijen  miktarıdır.  Ekosis-
                                                           tem  sağlığı  açısından  ara  ve  dip  sularda  çözünmüş
             1-GİRİŞ                                       oksijenin 4-5 mg/L seviyelerinde olduğu bilinir. Oksije-
                                                           nin alt sularda giderek azalması (derin dip sularda ve
                                                           körfez içleri alt/dip sularda) canlı hayatın son bulması
                                                           ve hidrojen sülfür oluşumu tehdidini giderek artırmak-
                                                           tadır  .  Çevre,  Şehircilik  ve  İklim  Değişikliği  Bakanlığı
                                                           Laboratuvar,  Ölçüm  ve  İzleme  Dairesi  Başkanlığınca
                                                           “Denizlerde Bütünleşik Kirlilik İzleme Çalışması” TÜBİ-
                                                           TAK-MAM’ın  koordinasyonunda  yürütülmektedir.  Bu
                                                           kapsamda Akdeniz, Ege Denizi, Marmara Denizi ve Ka-
                   Grafik 1: Akdeniz’de 2014-2019 yıllarında çözünmüş   radeniz’de izleme çalışmaları ile denizlerimizin kalite-
                               oksijen değerleri           leri  ve  kirlilik  durumları  çeşitli  göstergelerle  ortaya
                                                           konulmaktadır. Akdeniz’de yaz döneminde yüzey suyu
                                                           oksijen  doygunluk  seviyeleri  %97-112  seviyesindedir
                                                           ve konsantrasyon değerleri 4.20-8.33 mg/L arasında
                                                           değişmiştir (Grafik 1).”

                Öğretmen öğrencilere “Soda şişesi çalkalandığında neden fışkırır?” diye sorar. Öğrencilerin bu soru ile ilgili fi-
                kirlerini belirtmelerini ister. Daha sonra etkileşimli tahtadan aşağıdaki bağlantı ile makale açılır. Öğretmen ma-
                kaleyi öğrencilere okur. https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/soda-sisesini-calkaladigimizda-neden-fiskirir


            Hazır bulunuşluk, öğrenme için gerekli olan ön bilgi, beceri ve tutumlara sahip olmaktır. Bu sorularla dikkati çekme, güdüleme
            ve hazır bulunuşluk düzeyinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Sorularda öğrencilerden akıl yürütme, benzerlik ve farklılıkları tespit
            edip yorumlama, sonuç çıkarma gibi süreçler beklendiği için eleştirel düşünme becerisi ile ilişkilendirilebilir.

            Bu etkinlikte, gazların çözünürlüğünün sıcaklıkla nasıl değiştiğinin fark edilmesi ve bu konuya öğrencilerin dikkatinin çekilmesi
            hedeflenmiştir. Bu nedenle sunulan metinle birlikte öğrencilere bir grafiğin sunulmasının öğrencilerin çıkarım yapma becerisini
            desteklemesi amaçlanmıştır. Çünkü verilen grafikteki değişimin ne anlama geldiğinin bilinmesi, grafik çiziminin anlamlandı-
            rılmasını gerektirmektedir. Burada öğrenciden beklenen, grafiği inceleyerek bu değişimle ilgili çıkarımlarda bulunabilmesidir.


            Gazların basınç azaltıldığında çözünürlüklerinin nasıl değiştiğinin fark edilmesi için ise öğrencilere günlük hayattan bir örnek
            sunulmuştur.  11.3.5.1. kazanımıyla ilişkili olarak öğrencilerin çözünürlüğün basınçla ilişkisini açıklayabilmeleri için onlara
            günlük hayattan örnekler sunmanın etkili olacağı düşünülmektedir. Öğrencilerin bu örnekle ilgili hatalı öğrenme ihtimallerine
            karşı ise öğrencilere makale sunulmuştur.

      336
    336
   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342