Page 339 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 339

Öğretim Programı Okuryazarlığı              EK 4: Kimya 11  (11.3.5.1.-Çözümleme) Ders Planı Örneği


                 Öğretmen öğrencilerin aşağıdaki görselleri ve grafikleri incelemelerini ister.


                                       düşük basınç                  yüksek  basınç
                                                     Basınç arttırılırsa
                                      x gazı
                                                    P           P
                                                     1           2
                                      su
                                       Görsel 1:  Pistonlu kapta su ile dengede bulunan X gazı


                                                               16
                         0,03                                  14
                       Çözünürlük (g/100 g su) 25 °C  0,02  oksijen azot  Çözünürlük (g/100 g su)   10  Çözünebilen oksijen
                                                               12
                         0,025
                                                               8
                         0,015
                                                               6
                         0,01
                                                               4

            2-KEŞFETME   0,005   1   2    3   4 Basınç 5       2 0   10  20  30  40  Sıcaklı (°C)
                           0
                                                                                      50
                                                                                          60

                           Grafik 3: a) Gazların çözünürlük basın ilişkisi b) Gazların çözünürlük sıcaklık ilişkisi


                                           4V               Sürtünmesiz piston

                                           2V

                                           V
                                                            Şekerli su




                                                   Çözünmemiş şeker

                                      Görsel 2: Pistonlu kapta dibinde katısı bulunan şekerli su

                Öğrenciler grafik ve görselleri inceledikten sonra öğrencilere aşağıdaki sorular sorulur:
                “Görsel 1’de yer alan pistonlu kapta su ile dengede bulunan X gazının basıncı artırıldığında ne gibi bir de-
                ğişiklik olur? P  ve P  birbirine eşit değildir. Bunun nedeni ne olabilir?”
                            1
                                2
                “Görsel 2’deki piston 2V noktasına getiriliyor. Kabın dibine bulunan çözünmemiş şeker miktarında bir
                değişme olmuyor. Bunun nedeni ne olabilir?”

             11.3.5.1. kazanımına ait c açıklamasına yönelik olarak öğrencilere gazların basınç ve sıcaklıkla değişimlerini gösteren gra-
             fikler sunulmuş ve bu grafikler görsellerle desteklenmiştir. Böylelikle öğrencilerin çıkarım yapma becerisinin geliştirmesi
             amaçlanmıştır.


             Burada öğrencilerin çözünürlüğün basınçla ilişkisini açıklamalarını sağlamak için soru-cevap tekniği kullanılmıştır. Soru-ce-
             vap tekniğinin öğrencilerin bildiklerini ve çıkarımlarını ifade etmelerine imkân tanıması açısından etkili olduğu düşünülmekte-
             dir ve sürecin değerlendirilmesine imkan vereceği düşünülmektedir.


      338
    338
   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343   344