Page 339 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 339
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 4: Kimya 11 (11.3.5.1.-Çözümleme) Ders Planı Örneği
Öğretmen öğrencilerin aşağıdaki görselleri ve grafikleri incelemelerini ister.
düşük basınç yüksek basınç
Basınç arttırılırsa
x gazı
P P
1 2
su
Görsel 1: Pistonlu kapta su ile dengede bulunan X gazı
16
0,03 14
Çözünürlük (g/100 g su) 25 °C 0,02 oksijen azot Çözünürlük (g/100 g su) 10 Çözünebilen oksijen
12
0,025
8
0,015
6
0,01
4
2-KEŞFETME 0,005 1 2 3 4 Basınç 5 2 0 10 20 30 40 Sıcaklı (°C)
0
50
60
Grafik 3: a) Gazların çözünürlük basın ilişkisi b) Gazların çözünürlük sıcaklık ilişkisi
4V Sürtünmesiz piston
2V
V
Şekerli su
Çözünmemiş şeker
Görsel 2: Pistonlu kapta dibinde katısı bulunan şekerli su
Öğrenciler grafik ve görselleri inceledikten sonra öğrencilere aşağıdaki sorular sorulur:
“Görsel 1’de yer alan pistonlu kapta su ile dengede bulunan X gazının basıncı artırıldığında ne gibi bir de-
ğişiklik olur? P ve P birbirine eşit değildir. Bunun nedeni ne olabilir?”
1
2
“Görsel 2’deki piston 2V noktasına getiriliyor. Kabın dibine bulunan çözünmemiş şeker miktarında bir
değişme olmuyor. Bunun nedeni ne olabilir?”
11.3.5.1. kazanımına ait c açıklamasına yönelik olarak öğrencilere gazların basınç ve sıcaklıkla değişimlerini gösteren gra-
fikler sunulmuş ve bu grafikler görsellerle desteklenmiştir. Böylelikle öğrencilerin çıkarım yapma becerisinin geliştirmesi
amaçlanmıştır.
Burada öğrencilerin çözünürlüğün basınçla ilişkisini açıklamalarını sağlamak için soru-cevap tekniği kullanılmıştır. Soru-ce-
vap tekniğinin öğrencilerin bildiklerini ve çıkarımlarını ifade etmelerine imkân tanıması açısından etkili olduğu düşünülmekte-
dir ve sürecin değerlendirilmesine imkan vereceği düşünülmektedir.
338
338