Page 338 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 338

EK 4: Kimya 11  (11.3.5.1.-Çözümleme) Ders Planı Örneği        Öğretim Programı Okuryazarlığı


                   Tahminî Süre: 35 dakika
                   Öğretmen  öğrencileri 4-6 kişilik heterojen gruplara ayırır. Öğrencilerin öğretmen gözetiminde aşağıdaki de-
                   ney basamaklarını uygulamaları sağlanır.
                     1.  İki ayrı behere 100’er mL saf su alınız.

                     2.  Suyun sıcaklığı 70 °C olana kadar beherleri ısıtınız.
                     3.  Beherlerden birine 40 g NaCl ekleyerek iyice karıştırınız. Diğer behere de 135 gram KNO  ekleyerek iyice
                                                                                          3
                       karıştırınız.
                     4.  İki beherdeki çözeltiyi de ayrı ayrı buz banyosunda soğutunuz.
                     5.  Gözlemlerinizi kaydediniz.
                   Öğretmen deney sonunda öğrencilerine “Hazırlanan bu iki çözeltide ne gibi bir değişiklik oldu? Herhangi bir
                   çökme var mı? Çökme varsa bunun sebebi nedir?” sorularını yönelterek deney ile ilgili gözlemlerini paylaşma-
                   larını ister.

                   Öğretmen etkileşimli tahtada aşağıdaki grafiği açarak öğrencilerin maddelerin çözünürlüklerinin sıcaklıkla
                   değişimini incelemelerini ister. Öğretmen öğrencilere “Bütün katı türlerinin sıcaklık arttıkça çözünürlüğü ar-
                   tar mı?” sorusunu yöneltir.
               2-KEŞFETME






















                                    Grafik 2: Bazı katı türlerinin çözünürlüklerinin sıcaklıkla değişimi


                   Öğretmen  sınıfa iki tane gazlı içecek şişesi getirerek öğrencilerin dikkatlice izlemelerini ister. İçecek şişe-
                   lerinden biri soğuk diğeri ise oda sıcaklığının biraz üzerindedir. Öğretmen sessiz bir ortamda her iki şişeyi
                   açtıktan sonra öğrencilere “Şişeleri açarken çıkan ses ve içeceklerin görünümü aynı mıdır?” sorusunu yöneltir.
                   Ardından pH metre kullanarak iki şişedeki çözeltinin pH’ı ölçülür. Öğrencilere “Şişelerdeki içeceklerin pH’ı aynı
                   mıdır?” sorusu yöneltilir ve öğrencilerin cevaplamaları istenir.

               Bu deney etkinliği, 11.3.5.1. kazanımı için yapılan “a. Farklı tuzların sıcaklığa bağlı çözünürlük eğrilerinin yorumlanması sağlanır.”
               açıklamasının bir gereği olarak tasarlanmıştır. Sıcaklığa bağlı çözünürlük eğrilerinin sunulmasından önce deney yönteminin
               kullanılmasındaki temel amaç, öğrencilerin bu değişimi yaparak ve yaşayarak deneyimlemelerini sağlamaktır. Bu amaçla, çö-
               zücünün yüksek sıcaklığa kadar ısıtılması, iki farklı kapta iki farklı tuz çözünmesi ve sonra sıcaklığın düşürülmesi planlanmıştır.
               Çözeltilerden sadece birinde çökme gözlenmesi ile kazanımdaki farklı maddelerin çözünme ve çökelme durumunu öğrencinin
               gözlemlemesi hedeflenmiştir. Bu sürecin öğrencilerin sıcaklık ve çözünürlük ilişkisini açıklamalarına katkıda bulunacağı düşü-
               nülmektedir.

               11.3.5.1. kazanımının a açıklaması kapsamında öğrencilere farklı tuzların çözünürlüğünün nasıl değiştiğini gösteren grafik su-
               nulmuştur. Öğrencilerin grafiği inceleyerek çıkarım yapması hedeflenmektedir.

                                                                                                        337
                                                                                                         337
                                                                                                         337
   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343