Page 343 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 343

Öğretim Programı Okuryazarlığı              EK 4: Kimya 11  (11.3.5.1.-Çözümleme) Ders Planı Örneği


                Tahminî Süre: 40 dakika
                Ölçme değerlendirme kapsamında öğretmen aşağıdaki uygulamaları gerçekleştirir.

                •  Öğrencilere aşağıdaki sorular yöneltilir:
                1.  Ekzotermik çözünme nedir? Açıklayınız.
                2.  Endotermik çözünen bir katının seyreltik çözeltisini daha derişik hâle getirmek için neler yapılabilir?
                  Açıklayınız.
                3.  Bir X katısı ile çözelti hazırlanmak isteniyor. 25 °C’de 150 g suya 60 g X atılıyor. X katısının 15 g’ı çözün-
                  meden kalıyor. Buna göre bu katının 25 °C’de çözünürlüğü kaçtır?
                4. Çözünme denklemi X(k) + su → X(suda) + ısı
                şeklinde olan X katısının doymamış çözeltisini doymuş hâle getirebilmek için neler yapılabilir?
                5.  Katı ve sıvıların basınçla çözünürlüğü nasıl değişir? Bunun sebebi sizce nedir?
                6.  Gazların basıncı arttıkça çözünürlüğü nasıl değişir? Bunun sebebi sizce nedir?
                Aşağıdaki eğitsel oyun oynatılır.
                Merdiven Oyunu
                Öğrenci oyuna zeminden başlayacaktır. Aşağıda verilen bilgilerin doğruluğu kontrol edilerek bilgi doğru ise bir
                basamak yukarı çıkar. Verilen bilgi yanlış ise bir basamak aşağı iner (Figür zeminde ise yerinde kalır.).
            5-DEĞERLENDİRME












                Bilgiler
                1.  Katıların çözünürlüğü sıcaklık arttıkça genellikle artar.
                2.  Doymamış bir çözeltiye, aynı basınç ve sıcaklıkta bir miktar çözünen eklenirse çözünürlük artar.
                3.  Seyreltik bir çözeltiye çözünen ilave edilerek çözelti derişik hâle getirilebilir.
                4.
                 Sıcaklık (°C)      Çözünürlük (g/100 g su)
                 10                 40

                 20                 70
                Yukarıdaki tabloya göre 10 °C’de 400 gram suda 100 gram X katısı çözünüyor. Sıcaklık 20 °C’ye çıkarıldı-
                ğında çözeltinin doymuş olması için 180 gram katı eklenmelidir.
                5.  1 kg çözücüde çözünen maddenin mol sayısı molalitedir.
                6.  Doymuş bir çözeltiye bir miktar daha çözünen ilave edilirse çözelti kütlesi artar.
                7.  Gazların çözünürlüğü sıcaklık arttıkça azalır.
            Öğrencilerin kendi ifadeleriyle yanıtlayacağı soruların kullanılmasındaki temel amaç, çözünürlüğün sıcaklık ve basınçla ilişkisi-
            nin açıklanmasına olanak tanımaktır.
            Ölçme ve değerlendirme için farklı uygulamaların gerçekleştirilmesindeki temel amaç öğrenci farklılığının dikkate alınmasıdır.
            Çünkü farklı ölçme araçlarının kullanılmasının farklı öğrenme özelliklerine sahip öğrencilerin kazanımı edinme düzeylerini gös-
            termesi açısından öğretmenlere kolaylık sağlayacağı düşünülmektedir.

            Ölçme değerlendirme uygulaması olarak eğitsel oyunlardan faydalanılmasının daha eğlenceli ve dikkat çekici bir ölçme-de-
            ğerlendirme sürecinin yürütülmesine katkı sunacağı düşünülmektedir. Bu eğitsel oyun temelde doğru-yanlış etkinliğidir. Veri-
            len ifadelerin doğruluğunun ya da yanlışlığının belirlenmesi temeline dayanmaktadır. Buradaki süreçte farklı olan, sıradan bir
            doğru-yanlış uygulamasının oyunlaştırılması ve bir değerle (dostluk) ilişkilendirilmesidir. Bu eğitsel oyun yardımıyla öğrencilerin
            kazanımla ilgili düzeyleri ölçülürken dostluk değeriyle ilgili de farkındalıklarının artırılması amaçlanmaktadır.

      342
    342
   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348