Page 49 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 49

Öğretim Programı Okuryazarlığı


                         Alan                       Hedef (Kazanım)    Kullanılabilecek Öğretim Yöntem-
               Alan                   Açıklama
                       Basamağı                         Örneği                   Teknikleri
                                                                    Altı  şapkalı  düşünme  tekniğinde  altı  fark-
                                                                    lı  renkte  şapka  vardır  ve  her  bir  şapkanın
                                                                    farklı  anlamı  vardır.  Örneğin  siyah  şapka
                                                                    kötümserliği  temsil  eder,  beyaz  şapka  ta-
                                                                    rafsızlığı ve objektifliği temsil eder. Bu tek-
                                                                    nikle  bu  kazanım  işlenirken  belirlenen  altı
                                                                    öğrencinin her biri bir şapkayı temsil eder
                                                                    ve  temsil  ettiği  şapkanın  özelliklerine  uy-
                                                                    gun konuya daha önceden hazırlanır. Daha
                                                                    sonra sınıfta bu altı öğrenci tahtaya gelir ve
                                                                    temsil  ettiği  şapkanın  özelliklerine  uygun
                                                                    olarak olayı değerlendirir.
                                                                    Görüş  geliştirme  tekniği  ile  de  bu  kazanım
                                                                    işlenebilir.  Bu  teknik  için  üzerinde  uzlaşma
                                  Ölçütlere ve      Türkiye toprakla-  sağlanamayan  bir  konu  belirlenmesi  gerek-
                                  standartlara dayalı   rının kullanımını
                       Değerlen-                                    mektedir.  Bu  kazanım  için  “Türkiye  tarıma
             Bilişsel             yargıya varma,    verimlilik açısın-
                       dirme                                        elverişli  arazilerini  etkili  ve  verimli  kullan-
                                  denetleme ve eleş-  dan değerlen-  maktadır.”  konusu  belirlenebilir.  Tartışmaya
                                  tirme.            dirir.
                                                                    açık bir konudur. Bu durumu destekleyen de
                                                                    desteklemeyen  de  olacaktır,  hatta  kararsız
                                                                    kalan  öğrenciler  de  olacaktır.  Konu  tahtaya
                                                                    yazıldıktan sonra sınıftaki öğrencilere bu dü-
                                                                    şünceye katılıp katılmadıkları sorulur, gerek-
                                                                    çeleri ile birlikte fikirlerini açıklamaları istenir.
                                                                    Örnek olay yöntemi ile de bu kazanım işle-
                                                                    nebilir. Örnek olay yönteminde gerçek veya
                                                                    gerçekleşmesi  muhtemel  bir  durum  sınıf
                                                                    ortamına getirilir ve üzerine tartışılır, konu-
                                                                    şulur. Türkiye’deki tarım arazilerinin verimli
                                                                    kullanımı  ile  ilgili  bir  rapor/haber  veya  dü-
                                                                    şünce sınıfa sunulur. Bunun üzerine sınıfça
                                                                    durumun değerlendirilmesi yapılır.

                                                                    7E  modelinin  paylaşma  ve  değerlendirme
                                                                    aşamaları bu süreçte öğrencilerin iş birliği
                                                                    içerisinde birbirlerinden fikir alışverişi yap-
                                                                    maları  sağlanarak  çalışmanın  üzerine  tek-
                                                                    rar düşünmeleri sağlanır ve davranış deği-
                                                                    şikliği sağlanır.

                                                                    Tasarım odaklı düşünme yöntemi ile oluş-
                                                                    turduğu bilgi birikimleri ile yenilikçi empatik
                                                                    fikirler üretir. Bu süreçte oluşabilecek tüm
                                                                    sorunlara yönelik en iyi çözümü belirlemeye
                                                                    çalışır ve en iyiye ulaşana kadar test eder.



                                                                                                        47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54