Page 49 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 49
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Alan Hedef (Kazanım) Kullanılabilecek Öğretim Yöntem-
Alan Açıklama
Basamağı Örneği Teknikleri
Altı şapkalı düşünme tekniğinde altı fark-
lı renkte şapka vardır ve her bir şapkanın
farklı anlamı vardır. Örneğin siyah şapka
kötümserliği temsil eder, beyaz şapka ta-
rafsızlığı ve objektifliği temsil eder. Bu tek-
nikle bu kazanım işlenirken belirlenen altı
öğrencinin her biri bir şapkayı temsil eder
ve temsil ettiği şapkanın özelliklerine uy-
gun konuya daha önceden hazırlanır. Daha
sonra sınıfta bu altı öğrenci tahtaya gelir ve
temsil ettiği şapkanın özelliklerine uygun
olarak olayı değerlendirir.
Görüş geliştirme tekniği ile de bu kazanım
işlenebilir. Bu teknik için üzerinde uzlaşma
Ölçütlere ve Türkiye toprakla- sağlanamayan bir konu belirlenmesi gerek-
standartlara dayalı rının kullanımını
Değerlen- mektedir. Bu kazanım için “Türkiye tarıma
Bilişsel yargıya varma, verimlilik açısın-
dirme elverişli arazilerini etkili ve verimli kullan-
denetleme ve eleş- dan değerlen- maktadır.” konusu belirlenebilir. Tartışmaya
tirme. dirir.
açık bir konudur. Bu durumu destekleyen de
desteklemeyen de olacaktır, hatta kararsız
kalan öğrenciler de olacaktır. Konu tahtaya
yazıldıktan sonra sınıftaki öğrencilere bu dü-
şünceye katılıp katılmadıkları sorulur, gerek-
çeleri ile birlikte fikirlerini açıklamaları istenir.
Örnek olay yöntemi ile de bu kazanım işle-
nebilir. Örnek olay yönteminde gerçek veya
gerçekleşmesi muhtemel bir durum sınıf
ortamına getirilir ve üzerine tartışılır, konu-
şulur. Türkiye’deki tarım arazilerinin verimli
kullanımı ile ilgili bir rapor/haber veya dü-
şünce sınıfa sunulur. Bunun üzerine sınıfça
durumun değerlendirilmesi yapılır.
7E modelinin paylaşma ve değerlendirme
aşamaları bu süreçte öğrencilerin iş birliği
içerisinde birbirlerinden fikir alışverişi yap-
maları sağlanarak çalışmanın üzerine tek-
rar düşünmeleri sağlanır ve davranış deği-
şikliği sağlanır.
Tasarım odaklı düşünme yöntemi ile oluş-
turduğu bilgi birikimleri ile yenilikçi empatik
fikirler üretir. Bu süreçte oluşabilecek tüm
sorunlara yönelik en iyi çözümü belirlemeye
çalışır ve en iyiye ulaşana kadar test eder.
47