Page 96 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 96

Öğretim Programı Okuryazarlığı               EK 1: Matematik 9 (9.1.1.2.-Anlama) Ders Planı Örneği


           BÖLÜM 2: Öğrenme Öğretme Süreci

                Tahminî Süre: 10 dakika
                Aşağıda linki verilen Matematik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabında “KİM DAHA UZUN?” adlı 10. çalışmadan
                alınan giriş metni düzenlenerek öğrencilere yöneltilir. Bu sayede ve, veya, ya da bağlaçları ile kurulan bileşik
                önermelerle ilgili öğrencilerin gerçek hayatta karşılaşabilecekleri bir durum hakkında bilgi paylaşımı yapılarak
                bir öğrenme ortamı oluşturulur.
                  https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/beceri_temelli/9/matematik/index.
                  html#p=15


                              Bu soruda alan becerilerinden muhakeme becerisi işe koşulmuştur. Bu
                             sayede öğrencinin bileşik önerme ile ilgili akıl yürütme, bilgi veya varsa-
                             yımları kullanarak mantığa yatkın çıkarımlarda bulunması hedeflenmiştir.
                             Ayrıca öğrenciler bu durumu dikkatle inceleyecek, ilişkilendirmeler yapa-
                              cak ve elde ettiği genellemelerle ulaşılan sonucu değerlendirebilecektir.





                  Hakan, Mert, Özgür ile Aydın'ın boyları ölçülmüş; boy uzunlukları  karışık olarak 168 cm, 172 cm, 178 cm ve
                  186 cm verilmiş. Hangi uzunluğun kime ait olduğunun belirlenebilmesi için p, q, r ve s önermeleri verilmiştir:
                  p: "En kısa boylu Hakan değildir ya da en uzun boylu Mert değildir."
             1-DİKKAT ÇEKME  q: "Aydın, Mert'ten kısa değildir ve en uzun boylu olan Mert'tir"

                  r: "Özgür, Hakan'dan kısadır."
                  s: "En uzun boylu Mert değildir veya Aydın, Hakan'dan uzundur.
                  Bu önermelerden sadece biri yanlıştır. Yanlış olan bu önerme q önermesi olduğuna göre Hakan, Mert, Özgür
                  ve Aydın'ın boy uzunluklarını belirleyiniz.



                Öğrenciler verdikleri yanıtları arkadaşlarıyla paylaşır. Bundan sonra öğretmen öğrencilere, bu sorunun akıl
                yürütme yöntemi kullanılarak çözüldüğünü ve bu yöntemin çözüm sürecini uzattığını belirtir. Ayrıca mantık
                konusundaki bileşik önermeler kavramının öğrenilmesiyle bu gibi durumları matematiksel olarak daha kısa
                sürede ve daha kolay bir şekilde çözülebileceği ifade edilir.




                                 Bu  soru  ile  öğrencilerin,  "Bileşik  Önermeler"  konusuna  ilişkin
                                 güdülenmesini sağlamak ve günlük hayat bağlantısının sağlan-
                                 masıyla derse karşı motivasyonlarının artması beklenmektedir.
                                 Öğrencilere  cevaplarının  süreç  içinde  değerlendirilerek  dönüt
                                 verme imkânı vermektedir. Ayrıca bu soruda düşünce, görüş ve
                                 duyguların sözlü olarak ifade edilmesiyle öğrencilerin ana dilde
                                 iletişim yetkinliğini gerçekleştirmesi amaçlanmaktadır.











      94
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101