Page 96 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 96
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 1: Matematik 9 (9.1.1.2.-Anlama) Ders Planı Örneği
BÖLÜM 2: Öğrenme Öğretme Süreci
Tahminî Süre: 10 dakika
Aşağıda linki verilen Matematik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabında “KİM DAHA UZUN?” adlı 10. çalışmadan
alınan giriş metni düzenlenerek öğrencilere yöneltilir. Bu sayede ve, veya, ya da bağlaçları ile kurulan bileşik
önermelerle ilgili öğrencilerin gerçek hayatta karşılaşabilecekleri bir durum hakkında bilgi paylaşımı yapılarak
bir öğrenme ortamı oluşturulur.
https://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/beceri_temelli/9/matematik/index.
html#p=15
Bu soruda alan becerilerinden muhakeme becerisi işe koşulmuştur. Bu
sayede öğrencinin bileşik önerme ile ilgili akıl yürütme, bilgi veya varsa-
yımları kullanarak mantığa yatkın çıkarımlarda bulunması hedeflenmiştir.
Ayrıca öğrenciler bu durumu dikkatle inceleyecek, ilişkilendirmeler yapa-
cak ve elde ettiği genellemelerle ulaşılan sonucu değerlendirebilecektir.
Hakan, Mert, Özgür ile Aydın'ın boyları ölçülmüş; boy uzunlukları karışık olarak 168 cm, 172 cm, 178 cm ve
186 cm verilmiş. Hangi uzunluğun kime ait olduğunun belirlenebilmesi için p, q, r ve s önermeleri verilmiştir:
p: "En kısa boylu Hakan değildir ya da en uzun boylu Mert değildir."
1-DİKKAT ÇEKME q: "Aydın, Mert'ten kısa değildir ve en uzun boylu olan Mert'tir"
r: "Özgür, Hakan'dan kısadır."
s: "En uzun boylu Mert değildir veya Aydın, Hakan'dan uzundur.
Bu önermelerden sadece biri yanlıştır. Yanlış olan bu önerme q önermesi olduğuna göre Hakan, Mert, Özgür
ve Aydın'ın boy uzunluklarını belirleyiniz.
Öğrenciler verdikleri yanıtları arkadaşlarıyla paylaşır. Bundan sonra öğretmen öğrencilere, bu sorunun akıl
yürütme yöntemi kullanılarak çözüldüğünü ve bu yöntemin çözüm sürecini uzattığını belirtir. Ayrıca mantık
konusundaki bileşik önermeler kavramının öğrenilmesiyle bu gibi durumları matematiksel olarak daha kısa
sürede ve daha kolay bir şekilde çözülebileceği ifade edilir.
Bu soru ile öğrencilerin, "Bileşik Önermeler" konusuna ilişkin
güdülenmesini sağlamak ve günlük hayat bağlantısının sağlan-
masıyla derse karşı motivasyonlarının artması beklenmektedir.
Öğrencilere cevaplarının süreç içinde değerlendirilerek dönüt
verme imkânı vermektedir. Ayrıca bu soruda düşünce, görüş ve
duyguların sözlü olarak ifade edilmesiyle öğrencilerin ana dilde
iletişim yetkinliğini gerçekleştirmesi amaçlanmaktadır.
94