Page 98 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 98
Öğretim Programı Okuryazarlığı EK 1: Matematik 9 (9.1.1.2.-Anlama) Ders Planı Örneği
Vaviyen bağlantısı ile oluşturulan devre, aydınlatma sağlayan bir lamba veya bir grup lambanın elektrik bağlan-
tısının iki farklı anahtar yardımı ile açılıp kapanmasını sağlar. Şekil 3'te verilen devre tahtaya çizilir. Bu devre-
nin vaviyen devre olarak isimlendirildiği ifade edilir. Anahtarların 1 ve 2 konumlarına göre lambanın yanmama
durumunun bileşik önerme yardımıyla ifade edilebileceği vurgulanır (Anahtarlar sadece 1 ya da 2 konumunda
bulunabilir.).
Burada gerçek hayatta karşılaşılan bir problemi çözmek için matematiksel düşünme tar-
zını geliştirmeye yönelik bir uygulama olan vaviyen bağlantısı ile aydınlatma sağlayan bir
lambanın iki farklı anahtar yardımıyla açılıp kapanması durumu verilmiştir. Bu durum insan
hayatına kolaylık getiren teknolojik bir uygulamadır. Kullanılan vaviyen bağlantısı ile oluş-
turulan devredeki anahtarların konumlarına göre lambanın yanma veya yanmama durumu
bileşik önermeler kullanılarak ifade edilmektedir. Böylece bileşik önermeler kullanılarak
matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide yetkinliklerin işe koşulması hedeflenmiştir.
Anahtarın 1 konumu Anahtarın 1 konumu
A anahtarı A anahtarı
Lamba
Anahtarın 2 konumu Anahtarın 2 konumu
2-GÜDÜLEME
Şekil 3: Vaviyen Bağlantısı
Öğretmen r ile s önermelerini aşağıdaki gibi yazar:
r: “A anahtarı 1 konumundadır.”
s: “B anahtarı 1 konumundadır.”
Daha sonra Şekil 3'teki lambanın yanmama durumunun anahtarların “r ya da s” bileşik önermesi ile ifade edilen
konum ile ilişkili olduğu söylenir. Devre tamamlanamayınca lambanın yanmayacağı öğrencilere vurgulanır.
Daha sonra Şekil 3'teki devrenin altına aşağıdaki tablo çizilir. Burada lambanın yanmama durumunun r ile s
önermelerinin doğruluk değerlerine göre belirleneceği ifade edilir. Buna göre öğrencilerin tabloyu doldurma-
ları sağlanır (Lambanın yanmama durumu 1, yanma durumu ise 0 olarak alınır.).
r s r ya da s
(Lambanın yanmama durumu)
1 1
1 0
0 1
0 0
96