Page 98 - Öğretim Programı Okuryazarlığı
P. 98

Öğretim Programı Okuryazarlığı               EK 1: Matematik 9 (9.1.1.2.-Anlama) Ders Planı Örneği


                Vaviyen bağlantısı ile oluşturulan devre, aydınlatma sağlayan bir lamba veya bir grup lambanın elektrik bağlan-
                tısının iki farklı anahtar yardımı ile açılıp kapanmasını sağlar. Şekil 3'te verilen devre tahtaya çizilir. Bu devre-
                nin vaviyen devre olarak isimlendirildiği ifade edilir. Anahtarların 1 ve 2 konumlarına göre lambanın yanmama
                durumunun bileşik önerme yardımıyla ifade edilebileceği vurgulanır (Anahtarlar sadece 1 ya da 2 konumunda
                bulunabilir.).



                         Burada gerçek hayatta karşılaşılan bir problemi çözmek için matematiksel düşünme tar-
                         zını geliştirmeye yönelik bir uygulama olan vaviyen bağlantısı ile aydınlatma sağlayan bir
                         lambanın iki farklı anahtar yardımıyla açılıp kapanması durumu verilmiştir. Bu durum insan
                         hayatına kolaylık getiren teknolojik bir uygulamadır. Kullanılan vaviyen bağlantısı ile oluş-
                         turulan devredeki anahtarların konumlarına göre lambanın yanma veya yanmama durumu
                         bileşik  önermeler  kullanılarak  ifade  edilmektedir.  Böylece  bileşik  önermeler  kullanılarak
                         matematiksel yetkinlik ve bilim/teknolojide yetkinliklerin işe koşulması hedeflenmiştir.




                                            Anahtarın 1 konumu        Anahtarın 1 konumu
                                         A anahtarı   A anahtarı





                                                                       Lamba
                                         Anahtarın 2 konumu        Anahtarın 2 konumu
            2-GÜDÜLEME




                                                Şekil 3: Vaviyen Bağlantısı
                                      Öğretmen r ile s önermelerini aşağıdaki gibi yazar:



                                              r: “A anahtarı 1 konumundadır.”

                                              s: “B anahtarı 1 konumundadır.”


                Daha sonra Şekil 3'teki lambanın yanmama durumunun anahtarların  “r ya da s” bileşik önermesi ile ifade edilen
                konum  ile  ilişkili  olduğu  söylenir.  Devre  tamamlanamayınca  lambanın  yanmayacağı  öğrencilere  vurgulanır.
                Daha sonra Şekil 3'teki devrenin altına aşağıdaki tablo çizilir. Burada lambanın yanmama durumunun r ile s
                önermelerinin doğruluk değerlerine göre belirleneceği ifade edilir. Buna göre öğrencilerin tabloyu doldurma-
                ları sağlanır (Lambanın yanmama durumu 1, yanma durumu ise 0 olarak alınır.).



                                      r           s               r ya da s
                                                         (Lambanın yanmama durumu)

                                      1           1
                                      1           0
                                      0           1
                                      0           0




      96
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103