Page 27 - ANTRENMAN BİLGİSİ 12
P. 27

•  Sporcu, antrenör gözetimi olmaksızın bireysel çalışmalarını kendi yapmalıdır. Bu tür destekleyici ça-
 HAZIRLIK ÇALIŞMALARI  lışmalar bireysel antrenman verimi açısından olumlu etkiye sahiptir. Sporcunun genel motorik özel-
                 liklerinin hızı, yapılan bu çalışmalarla artırılabilir. Böylece sporcu, hedeflerine ulaşmada daha çok
 1. Sizce  sporcular  antrenman  öncesinde  nelere  dikkat   motive olur.
 etmelidir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.  •  Antrenman hedeflerinin belirlenmesindeki bilinçli yaklaşım, sporcunun hedeflerini belirlerken de gös-
 2. Antrenman  çalışmalarında  hangi  yöntemleri  uygulu-  terilmelidir. Bu, sporcunun yarışmaya olan motivasyonunu artıracaktır. Sporcu antrenman zorlukları-
 yorsunuz?  Düşüncelerinizi  arkadaşlarınızla  paylaşı-  nın üstesinden gelmede psikolojik olarak daha güçlü olacaktır.
 nız.          •  Sporcu için hedefler hem ulaşılabilir hem de belirli bir zorluk düzeyinde olmalıdır. Antrenör uzun ve
 3. Kısa zaman aralıklarında yapılan yoğun antrenmanlar   kısa vadeli hedefleri bir program dâhilinde oluşturmalıdır. Sporcu kısa vadeli gerçekleştirilebilir hedef-
 sporcuları  nasıl  etkiler?  Düşüncelerinizi  arkadaşları-  lerle başarıya ulaşmada daha çok motive olur.
 nızla paylaşınız.
               Çok Yönlü Katılım İlkesi
 2.1. Antrenmanın Temel İlkeleri  Bu ilkede farklı spor branşlarındaki baskın motorik özelliklerin tek
            bir potada eritilerek sporcuya kazandırılması amaçlanır (Görsel 2.3).
 Antrenmana Etkin Katılım  Jimnastikçi gibi esnek, halterci gibi güçlü, sprinter gibi süratli, uzun
 Antrenman planlaması yapılırken öncelikle gerçekçi, ula-  mesafe koşucusu kadar dayanıklı olabilme hedeflenir (Tablo 2.1).
 şılabilir amaçlar belirlenir. Antrenör, sporcuları bilgi ve tecrü-
 besiyle belirlenen hedefler doğrultusunda hazırlar. Antrenör,                Görsel 2.3: Çeşitli spor branşları
 sporcunun bağımsız yaratıcı rolünü göz önüne alarak spor-  Tablo 2.1:  Motorik Özelliklerin Yaş Gruplarına Göre Dağılımı
 cuyla antrenman programını oluşturmalı ve bu programı tar-        Yaş Grupları
 tışmalıdır.   Görsel 2.1: Antrenmana etkin katılım  MOTORİK ÖZELLİKLER  10-12  12-14  14-16  16-18  18-20  20 ve
 Antrenmandan üst düzey verim alınabilmesi için sporcuların antrenman öncesi psikolojik, fizyolojik ve   ötesi
 zihinsel açıdan antrenmana hazır olması gerekir. Bu süreçte boş zaman ve toparlanma dönemleri iyi ayar-  Maksimal kuvvet  +  ++  +++
 lanmalıdır.  Bu uzun süreçteki aktif katılım, programlanan saatlerle sınırlı kalmamalıdır.
 Antrenman sonrası elde edilen sonuçlardan hareketle antrenman düzeyi ve metodu gözden geçirilir.   Çabuk kuvvet  +  +  ++  +++
 Ulaşılan bulgular ışığında gerekirse antrenman programı tekrar düzenlenir. Elde edilen dönütlerdeki kişisel   Kuvvette devamlılık  +  +  ++++
 verilerden sporcu kendi öznel değerlendirmesini yaparak olumlu yönde geri dönüşüm sağlamış olur.   Aerobik dayanıklılık  +  ++  ++  +++
 Etkili ve verimli antrenman düzeyine ulaşmak ve sporcu sakatlanmalarının önüne geçmek için sporcu-
 ların her antrenmanda etkin katılıma, dinlenme sürelerine ve düzenli beslenmeye dikkat etmeleri gerek-  Anaerobik dayanıklılık  +  ++  +++
 mektedir (Görsel 2.1). Böylece sporcunun yapılan antrenmandan üst düzey verim alması sağlanmış olur.   Reaksiyon sürati  +  ++  ++  +++
              Asimetrik sürat                           +         ++        +++

  Antrenmana Etkin Katılımda Dikkat Edilecek Hususlar  Simetrik sürat  +  ++  +++
 •  Sporcu, yetilerine göre antrenör eşliğinde hedefle-  Hareketlilik (esneklik)  ++  +++
 rini belirlemeli, bu süreçte etkin rol almalıdır (Gör-
 sel 2.2).     İŞARETLERİN AÇIKLAMASI
 •  Sporcu, uzun ve kısa süreli antrenman planlarını   +       : Dikkatli (sakınarak) başlama (1-2 haftada)
 inceleyerek  bu süreçte de etkin rol almalıdır. Spor-  ++    : Arttırılan antrenman
 cunun planlama yetisi yüksek olmalıdır. Spora yeni   +++    : Yüksek performans antrenmanı
 başlayanlara  nazaran  aktif  deneyimli  sporcular      : Devamlı olarak artan yükte çalışmalar
 bu  sürece  daha  çok  katılmalıdır.  Hatta  deneyimli
 sporculara antrenman programlarının geliştirilmesi   Çok  yönlü  katılım,  eğitimin  birçok  basamağında  ve  sporcu
 için fırsat verilmelidir. Çünkü antrenman sonrasında   Görsel 2.2: Etkin rol alma  etkinliklerinde temel olarak kabul edilir. Çocuk ve gençlerin ant-
 sporcuların antrenman günlüğünde tuttuğu notlar ve programın eleştirel değerlendirmesi bir sonraki   renmanlarında genellikle bu ilke kullanılır. Çok yönlü gelişim ta-  Performans
 programın geliştirilmesine önemli katkı sağlar.  mamlandığı zaman bir üst seviye olan özel (branşa yönelik) ant-  Özel Antrenman
 •  Sporcu, kendi gelişim düzeyini tespit etmek için belirli zaman dilimlerinde gerekli testleri yapmalıdır.   renman düzeyine ulaşılır. Son olarak sporcunun branşıyla ilgili   Çok Yönlü Gelişim
 Elde edilen veriler bir sonraki programın düzenlenmesinde belirleyici olmalıdır.  en yüksek performans düzeyi hedeflenir (Şekil 2.1).
                                                                          Şekil 2.1: Çok yönlü katılımın aşamaları





 24                                                                25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32