Page 29 - ANTRENMAN BİLGİSİ 12
P. 29

Yapılan araştırmalardan elde edilen ortak sonuca göre küçük yaşlarda branşlaşma ile sporcuların erken   Örneğin yüzme ile ilgilenen sporcuların antrenman sonrası yaklaşık yirmi dk. su topu oynaması antrenma-
 yaşlarda performans artışı sergiledikleri fakat ilerleyen yaşlarda profesyonellik aşamasında aynı başarıyı   na farklı bir yaklaşım ve eğlenceli bir boyut katar. Antrenör programını bunun gibi çeşitli alıştırmalarla oluş-
 yansıtamadıkları  görülmüştür.  Spora  daha  geç  ve  çok  yönlü  katılımla  başlayanların  ise  erken  yaşlarda   turmalıdır. Bu programlar sayesinde sporcu yaptığı çalışmadan hem zevk alır hem de antrenör sporcunun
 başarısız fakat profesyonel yaş aşamasında çok daha verimli oldukları tespit edilmiştir. Çok yönlü katılım   gelişimine katkı sağlamış olur.
 sayesinde sporcu uzun vadede sakatlık, monotonluk, sürantrenman gibi olumsuzlukları daha az yaşar.
 Yapılan spor dalına özgü kabiliyetlerin kazanımlarına ek olarak farklı beceri ve motor hareketlerin kaza-  Aşamalı ve Artırmalı Yüklenme
 nımı, çok yönlü katılım antrenmanı uygulayan  kişilerde görülür.  Her sporcunun motorik özellik düzeyleri birbirinden fark-
 Antrenmanda Bireysellik  lıdır. En alt düzeyden en üst düzeye kadar kişinin motorik   5 X 35
 Sporcunun biyomotorik özelliklerini göz önünde bulundurup ek-  özelliklerine  göre  antrenman  düzeyinde  kademeli  bir  artış   5. set
 siklerine yönelik antrenmanlar yapmasıdır (Görsel 2.4).  yapılmalıdır (Görsel 2.6). Bu ilkenin temeli şu görüşlere da-  4. set  6 X 25
 Antrenör  tarafından  hazırlanan  antrenman  programı,  takımın   yanmaktadır: Antrenman  sürecinde,  organizmanın  işlevsel
 hedeflerine yönelik ve sporcuların bireysel özellikleri dikkate alı-  verimliliği ve iş yapma kapasitesi, uzun bir zaman zarfında   3. set  7 X 20
 narak oluşturulmalıdır. Her sporcunun fiziksel ve teknik becerisine   derece derece artmaktadır (Ozolin, 1971). Sporcunun per-
 göre takım antrenman programı şekillenir.  formansındaki artış için uzun süreli antrenman ve uyum ge-  2. set  8 X 15
 1960’lardan günümüze kadar gelen süreçte, jimnastik ve yüz-  reklidir [Astrand (Esrınt) ve Rodahl (Rodal), 1970].  1. set  10 X 10
 me gibi bazı spor branşlarında spora başlama yaşı, kabul gören   Antrenmanda kademeli artışla beraber fiziksel ve zihinsel
 yaş düzeylerinden daha da aşağılara inmiştir. Bu branşlarda spora   Görsel 2.4: Bireysel antrenman  zorlanmaya vücudun vermiş olduğu tepki psikolojik gelişime   tekrar sayısı  ağırlık (kg)
 başlama  yaşının  aşağıya  çekilmesinin,  sporcu  gelişim  düzeyine   de katkı sağlar. Aşamalı ve artırmalı yüklenme ilkesi bütün
 katkı sağladığı görülmüştür. Koşu, kürek ve bisiklet gibi daha çok kuvvete dayalı sporlarda ise spora baş-  spor branşlarında antrenman bilgisinin yapı taşını oluşturur.   Görsel 2.6: Aşamalı yüklenme
 lama yaşının aşağıya çekilmesinin gelişim sürecinde olumsuz etkilerinin olduğu tespit edilmiştir. Takvim   Bu  yüklenme  biçimi  ölçülü  (standart),  aşırı  ve  basamaklı
 yaşından ziyade biyolojik yaş daha önemlidir. Çünkü yaşa göre biyolojik gelişim erken tamamlanabilir. Bu   yüklenme başlıklarında incelenir.
 da sporcuya ilgilenilen branşa takvim yaşından daha önce başlama fırsatı verir.
 Her sporcunun anatomik yapısı ve fiziksel yeterlilikleri farklı olduğu için antrenör tarafından uygulanacak     Ölçülü (Standart) Yüklenme
 çalışma programında bireysel farklılıklar görülebilir. Bunun yanı sıra sporcunun içinde bulunduğu psikolojik   Spor branşlarının çoğunda antrenörler tarafından kabul
 ve fizyolojik durum ile çevre ve cinsiyet gibi faktörler de bireysel antrenman programı yapılırken göz önünde   gören  bir  yüklenme  biçimidir.  Genellikle  müsabaka  öncesi
 bulundurulmalıdır. Örneğin kadınların anatomik ve fizyolojik yapısı erkeklerden farklı olduğu için uygula-  dönemde (hazırlık aşaması) belirli bir yoğunlukta kademeli
 nacak  antrenman  programında  bu  durum  dikkate  alınmalıdır.  Çocuk  ve  gençlerin  antrenmanları  düşük   bir artış uygulanır (Görsel 2.7). Müsabaka döneminde spor-
 kapsam ve orta şiddette olmalı, antrenman planlamasında çocukların sinir sistemi ve duygusal geçişleri   cuların  fiziksel  yoğunluğunun  artmasıyla  beraber  standart
 göz önüne alınmalıdır.    yüklenmedeki  kademeli  artış  durağan  hâle  gelir.  Özellikle
 Sporcunun sosyal yaşantısı, ikamet ettiği yerin antrenman yapılacak yere uzaklığı gibi faktörlerin topar-  müsabaka döneminin ikinci yarısında standart yüklenmeden
 lanma süresini etkileyebileceği düşünülerek bu faktörler antrenman programının içinde değerlendirilmelidir.   elde  edilen  verim  düşer. Antrenman  yoğunluğu  ve  şiddeti
 Antrenmanda bireysellik daha çok hastalık veya sakatlık yaşamış sporculara tavsiye edilmektedir.  yıldan yıla bir artış göstermediğinde elde edilen verim du-
            rağanlaşır.
                                                                           Görsel 2.7: Ölçülü yüklenme

 Antrenmanda Çeşitlilik
               Aşırı Yüklenme
  Üst düzey antrenman programlarında çalışma süresinin   Aşırı yüklenme ilkesi yaygın olarak kullanılan yüklenme
 uzunluğu, tekrar sayısının fazlalığından kaynaklı sporcu sıkıl-  biçimlerindendir. Bu yüklenmenin matematiksel olarak doğ-
 ması ve konsantrasyon bozukluğu gibi olumsuzluklara neden   rusal  artışla  devam  etmesi  sonucunda  sporcu  performan-
 olabilir.  Bu  olumsuzluklara  özellikle  uzun  süreli  dayanıklılık   sında iyi bir artış gözlemlenmiştir. Vücut geliştirme de kısa
 gerektiren yüzme, bisiklet, koşu ve kürek gibi spor branşların-  süreli artan yüklenme biçimiyle çalışılır.
 da daha çok rastlanır. Antrenmanda, antrenörün çok yönlü ve   Bu yüklenme biçiminde sporcu kendini fizyolojik ve psi-
 donanımlı  olması  bu  gibi  problemlerin  önüne  geçilmesinde   kolojik  olarak  maksimum  düzeyde  zorlamaktadır  (Görsel
 etkili olur (Görsel 2.5).  2.8). Sporcunun kısa süre zarfında, her seferde daha çok
 Antrenör,  sporcunun  biyomotorik  özelliklerinin  gelişebil-  yüklenme gerçekleştirmesi, eşik değere ulaşması ve sürant-
 mesi için hep aynı hareket dizisini uygulamamalıdır. Bunun   rene olmasına neden olur. Bu durum, sporcunun sakatlan-
 yerine, farklı hareket sistematiği, geliştirilmesi istenen moto-  ması ve sporu bırakmasıyla sonuçlanabilir.  Görsel 2.8: Aşırı yüklenme
 rik özelliğe göre hedef bölge değiştirilmeden uygulanmalıdır.
 Görsel 2.5: Çeşitli branşlar





 26                                                                27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34