Page 28 - ANTRENMAN BİLGİSİ 12
P. 28

Yapılan araştırmalardan elde edilen ortak sonuca göre küçük yaşlarda branşlaşma ile sporcuların erken
               yaşlarda performans artışı sergiledikleri fakat ilerleyen yaşlarda profesyonellik aşamasında aynı başarıyı
               yansıtamadıkları  görülmüştür.  Spora  daha  geç  ve  çok  yönlü  katılımla  başlayanların  ise  erken  yaşlarda
               başarısız fakat profesyonel yaş aşamasında çok daha verimli oldukları tespit edilmiştir. Çok yönlü katılım
               sayesinde sporcu uzun vadede sakatlık, monotonluk, sürantrenman gibi olumsuzlukları daha az yaşar.
                  Yapılan spor dalına özgü kabiliyetlerin kazanımlarına ek olarak farklı beceri ve motor hareketlerin kaza-
               nımı, çok yönlü katılım antrenmanı uygulayan  kişilerde görülür.
                  Antrenmanda Bireysellik
                  Sporcunun biyomotorik özelliklerini göz önünde bulundurup ek-
               siklerine yönelik antrenmanlar yapmasıdır (Görsel 2.4).
                  Antrenör  tarafından  hazırlanan  antrenman  programı,  takımın
               hedeflerine yönelik ve sporcuların bireysel özellikleri dikkate alı-
               narak oluşturulmalıdır. Her sporcunun fiziksel ve teknik becerisine
               göre takım antrenman programı şekillenir.
                  1960’lardan günümüze kadar gelen süreçte, jimnastik ve yüz-
               me gibi bazı spor branşlarında spora başlama yaşı, kabul gören
               yaş düzeylerinden daha da aşağılara inmiştir. Bu branşlarda spora   Görsel 2.4: Bireysel antrenman
               başlama  yaşının  aşağıya  çekilmesinin,  sporcu  gelişim  düzeyine
               katkı sağladığı görülmüştür. Koşu, kürek ve bisiklet gibi daha çok kuvvete dayalı sporlarda ise spora baş-
               lama yaşının aşağıya çekilmesinin gelişim sürecinde olumsuz etkilerinin olduğu tespit edilmiştir. Takvim
               yaşından ziyade biyolojik yaş daha önemlidir. Çünkü yaşa göre biyolojik gelişim erken tamamlanabilir. Bu
               da sporcuya ilgilenilen branşa takvim yaşından daha önce başlama fırsatı verir.
                  Her sporcunun anatomik yapısı ve fiziksel yeterlilikleri farklı olduğu için antrenör tarafından uygulanacak
               çalışma programında bireysel farklılıklar görülebilir. Bunun yanı sıra sporcunun içinde bulunduğu psikolojik
               ve fizyolojik durum ile çevre ve cinsiyet gibi faktörler de bireysel antrenman programı yapılırken göz önünde
               bulundurulmalıdır. Örneğin kadınların anatomik ve fizyolojik yapısı erkeklerden farklı olduğu için uygula-
               nacak  antrenman  programında  bu  durum  dikkate  alınmalıdır.  Çocuk  ve  gençlerin  antrenmanları  düşük
               kapsam ve orta şiddette olmalı, antrenman planlamasında çocukların sinir sistemi ve duygusal geçişleri
               göz önüne alınmalıdır.
                  Sporcunun sosyal yaşantısı, ikamet ettiği yerin antrenman yapılacak yere uzaklığı gibi faktörlerin topar-
               lanma süresini etkileyebileceği düşünülerek bu faktörler antrenman programının içinde değerlendirilmelidir.
                  Antrenmanda bireysellik daha çok hastalık veya sakatlık yaşamış sporculara tavsiye edilmektedir.




                  Antrenmanda Çeşitlilik

                   Üst düzey antrenman programlarında çalışma süresinin
               uzunluğu, tekrar sayısının fazlalığından kaynaklı sporcu sıkıl-
               ması ve konsantrasyon bozukluğu gibi olumsuzluklara neden
               olabilir.  Bu  olumsuzluklara  özellikle  uzun  süreli  dayanıklılık
               gerektiren yüzme, bisiklet, koşu ve kürek gibi spor branşların-
               da daha çok rastlanır. Antrenmanda, antrenörün çok yönlü ve
               donanımlı  olması  bu  gibi  problemlerin  önüne  geçilmesinde
               etkili olur (Görsel 2.5).
                  Antrenör,  sporcunun  biyomotorik  özelliklerinin  gelişebil-
               mesi için hep aynı hareket dizisini uygulamamalıdır. Bunun
               yerine, farklı hareket sistematiği, geliştirilmesi istenen moto-
               rik özelliğe göre hedef bölge değiştirilmeden uygulanmalıdır.
                                                                               Görsel 2.5: Çeşitli branşlar





                                                              26
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33