Page 32 - ANTRENMAN BİLGİSİ 12
P. 32
2.2. Antrenmanın Etkileri
Antrenman, oksijenli (aerob) ve oksijensiz (anaerob) ka-
pasiteyi artırır ve vücutta biriken laktik asit miktarını azaltır.
Antrenman sayesinde vücudun iskelet kas bütünlüğü sağ-
lamlaştırılır. Böylece yapılan branşa uygun vücut kompo-
zisyonu gerçekleştirilir. Vücut koordinasyonu sağlanır. Psi-
kolojik, zihinsel, motorik, teknik ve taktik özellikler geliştirilir
(Görsel 2.10).
Görsel 2.10: Antrenmanlı sporcu
Antrenmana Uyum
Düzenli antrenmanların etkileri sonucunda organizma deği-
şen koşullara adaptasyon sağlar. Bu süreç antrenmana uyum
olarak tanımlanır. Sporcu kendi organlarının işlevlerini seçmiş
olduğu branşın gereklerine uydurmaya çalışır. Uyum süresi
uzadıkça elde edilen verim düzeyinde de artış sağlanır. Yük-
sek düzeyde yüklenmeler organizmada bir değişime sebebiyet
verir. İlgilenilen branş ne kadar karmaşık ve zorsa uyum süresi
o kadar fazladır (Görsel 2.11). Bu uyum sürecinde genel olarak
tüm sporcularda sinir-kas (nöro-muscular), kalp-kan-dolaşım ve
biyokimyasal yapılarda değişimler görülür (Astrand ve Rodahl,
1970; Matthews ve Fox, 1976). Fiziksel gelişimle bağlantılı
olarak psikolojik farklılıklar da ortaya çıkar. Görsel 2.11: Antrenmana uyum
Yapılan antrenmanın çeşidine göre adaptasyonlar farklılık gösterir. Örneğin anaerobik antrenmanlar
kasta bulunan enerji depolarının artışını sağlayarak kas gücünün gelişimine katkıda bulunur. Organizmanın
asit-baz dengesinin toleransını geliştirerek belirli bir süre laktik asit ortamında çalışılmasına yardımcı olur.
Enerji depolarının tam anlamıyla kullanımını sağlar. Aerobik dayanıklılık antrenmanlarında ise kalp-damar
sistemini ve kasların daha çok ATP sentezlemesini geliştirir.
2. ETKİNLİK ANTRENMANIN VÜCUT ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Antrenmanın insan vücuduna etkilerini bilişim teknolojilerinden yararlanarak araştırınız. Elde
ettiğiniz bilgileri aşağıdaki boşluğa yazarak öğretmeniniz gözetiminde arkadaşlarınızla paylaşınız.
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
30