Page 31 - ANTRENMAN BİLGİSİ 12
P. 31

Basamaklı Yüklenme
 Basamaklı yüklenme olan dalgalı (kademe kademe) artış,   1. ETKİNLİK   BULMACA ÇÖZELİM
 doğrusal artıştan farklı olarak sporcunun toparlanmasına fır-  Soldan Sağa
 sat verir (Görsel 2.9). Basamaklı yüklenme bu yönden daha   5. Müsabaka sırasında yapılan branşın gerekliliklerine uygun seviyede teknik, taktik, kondisyon vb.
 verimlidir (Hare, 1982; Ozolin, 1971). Basamaklı yöntemde   özelliklerin sporcuya kazandırılması için tasarlanmış faaliyetlerin belirli yöntemlerle uygulamaya
 yüklenme evresi tamamlanıp dinlenme evresine geçilir. Böy-  geçirilmesi ne denir?
 lece zihinsel açıdan toparlanılarak bir sonraki antrenmanda   6. Basamaklı yüklenme yönteminde yüklenme evresi tamamlandıktan sonra hangi evreye geçilir?
 verim artışı sağlanır. Sporcudan beklenen performans ön-  7. Kuvvete dayalı sporlarda spora başlama yaşının aşağıya çekilmesinin olumsuz yönde etkilediği
 ceden belirlenmeli ve ona göre çalışma programı hazırlan-  branşlardan biridir.
 malıdır. Çalışma programında hedef iyi ayarlanmalı, spor-  9. Bireysel antrenman programında göz önünde bulundurulması gereken faktörlerden biridir.
 cuyu sakatlanma durumuna ya da sürantrenman düzeyine   Yukarıdan Aşağıya
 getirmemelidir. Fiziksel olarak daha iyi verim alınması için bu   Görsel 2.9: Basamaklama yük artışı  1. Antrenmandan üst düzey verim almak için antrenman öncesi hazır bulunuşluk aşamalarından
 antrenman biçiminin döngüsel olarak birkaç defa gerçekleşmesi gereklidir. Farklı antrenman şekilleriyle de   biridir.
 ortaklaşa olarak mikrodöngü içinde hareket edilebilir.   2. Kısa süreli artan yüklenme biçimiyle çalışılan spor branşlarından biridir.
               3. 1960’lardan günümüze kadar gelen süreçte spora başlama yaşının, kabul gören yaş düzeylerin-
               den daha da aşağılara indiği spor branşları biridir.
               4. Biyomotorik gelişimde yapılan sportif çalışma devamlılığına göre günden güne gelişim gösteren
 4
 YÜKLENME  Orta  2  3  5  8. Halter spor branşındaki sporcunun baskın özelliği nedir?
 Yüksek
               özellik nedir?
                                                          1
 Düşük
 1
 Şekil 2.2: Mikrodöngü                              2
 Beş haftalık bir antrenman döneminin çizgisel şemasında dikey çizgi yüklenme düzeyindeki artışı ve ya-
 tay çizgi haftalık (mikrodöngüdeki) uyumu göstermektedir. Dördüncü basamağa kadar mikrodöngü artırılır.   3  4
 Beşinci basamaktan sonraki evrede yüklenme durdurulur ya da azaltılır (Şekil 2.2).

                                             5
 Antrenman                   6
 ANTRENMAN   YÜKLENMESİ  Verim            7
 Yüklenme Eğrisi





 Şekil 2.3: Antrenman yüklenmesi ile verim değişimi arasındaki sürekli ilişki  8
 Antrenmanda yüklenme eğrisi olarak ifade edildiğinde grafik çizgisinin yükselip alçalan bir dalga bo-
 yunca yukarı bir eğimle devam ettiği görülür (Şekil 2.3). Elde edilen verim de buna bağlı olarak yukarı   9
 yönlü, düzgün, doğrusal bir hareket izler. Biyomotorik gelişimde yapılan sportif çalışma devamlılığına göre
 esneklik günden güne, kuvvet haftadan haftaya, hız aydan aya, dayanıklılık ise yıldan yıla artar tezi öne
 sürülmüştür (Şekil 2.4) (Ozolin, 1971).


             DÜŞÜNELİM-YAZALIM

              Farklı spor müsabakaları sırasında güven duyma, etik davranma, öz denetim gibi tutum ve davranışla-
 Bütünleşik   Hareketlilik  Kuvvet  Dayanıklılık  rın yer aldığı olayları örnekler vererek yazınız.
 Sporlar      ..................................................................................................................................................................
 Şekil 2.4: Antrenman yüklenmesi ile uyum arasındaki göreceli değişim
              ..................................................................................................................................................................
 Antrenman döngüsü sadece kendi zaman dilimi kapsamı içinde değil, geniş bir perspektifte değerlendi-  ..................................................................................................................................................................
 rilmelidir. Hedef, yıldan yıla gelişim göstermeli ve buna göre değerlendirilmelidir. Sovyet sporcular üzerinde   ..................................................................................................................................................................
 yapılan bir araştırma sonucuna göre antrenmanların her yıl bir önceki yıla göre %20-40 artırılması gerekliliği   ..................................................................................................................................................................
 savunulmaktadır. Eğer bu artış sağlanmazsa sporcu gelişiminin durması söz konusudur (Matwejew, 1965).     ..................................................................................................................................................................






 28                                                                29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36