Page 61 - ANTRENMAN BİLGİSİ 12
P. 61

Hareket Sürati: Sporcunun başlangıç noktasından hareketini tamamladığı bitiş noktasına kadar geçen   •  Parça Yöntemi (Analitik Yöntem): Hedeflenen hareket süratine ulaşmada parçadan bütüne gidile-
 süre içindeki süratidir (Şekil 4.5).  rek tümevarım ilkesi uygulanır. İlk önce hareket bir uyaran olmadan yavaşa yakın bir hızda yapılır.
 Algılama Sürati: Algılama hızıyla vücudun duruş pozisyonuna ve işlevsel olarak hareketin doğru bir   Daha sonra uyaran devreye sokularak amaca yönelik çalışma yapılır. Böylece uyarana, çıkış hareketi
 şekilde yapılacağı pozisyona geçiş sağlanır. Algılama süratinin yüksek olması hareketi kolaylaştırarak bu   tepkisi oluşturulur. Alçak çıkış buna örnek verilebilir.
 evrenin daha kısa zamanda tamamlanmasını sağlar.  •  Duyuşsal Yöntem: Süratle yapılan hareketler zaman bölümlerine ayrılır. Her zaman bölümünde ha-
 Reaksiyon Sürati: Duyu organları tarafından alınan uyarıcıya verilen tepkinin sayısal değeridir. Duyu   reketler hissedilerek yapılır. Zaman bölümlerindeki hareket farklılıkları böylece ortaya çıkarılır. Hare-
 organlarının reaksiyon süreleri birbirinden farklılık gösterir. Görsel reaksiyon süresi 0,15-0,20 saniye, işitsel   ket farklılıklarını hisseden sporcu daha yüksek tepki süratine ulaşır. Bu kısımda birbirini takip eden
 reaksiyon süresi 0,12-0,27 saniye ve dokunma reaksiyon süresi de 0,09-0,18 saniye arasındadır.  aşamalı çalışmalar uygulanır:
 •  Basit Reaksiyon: Tek bir uyaran tepki oluşturulur. Merkezî sinir sistemin uyaranı değerlendirme sü-  1. Aşama: Sporcu, hareketi azami süratle uygular. Tamamlanan her hareket sonrasında sporcunun
 resi kısadır. Örneğin 100 m takoz çıkışı yapan bir atletin sese göstermiş olduğu reaksiyondur.  derecesi söylenir.
 •  Kombine Reaksiyon: Birden fazla uyaran tepki oluşturulur. Merkezî sinir sisteminin uyarana cevap   2. Aşama: Bu kısım, çalışmanın en önemli bölümüdür. Sporcunun yaptığı hareket tamamlandığında
 verme süresi uzundur. Örneğin basketbolda savunma kombine reaksiyonu, verimli bir antrenmanla   yaptığı dereceyi tahmin etmesi istenir ve gerçek derecesiyle karşılaştırılır. Böylece hedeflenen zaman algısı
 %30-40 seviyesinde iyileştirilebilir.  oluşturulur.
 İvmelenme Sürati: Süratin zamana göre değişimini ifade eder. Hareketin bitiş ve başlangıç hızları far-  3. Aşama: Bu bölümde aynı hareketin farklı sürelerde çalışılması antrenör tarafından tespit edilir. Farklı
 kının süreye bölümüyle elde edilir.   hareket sürelerine göre tepki sürati serbestçe düzenlenir. Böylece değişik zaman periyotlarıyla zaman al-
            gısı geliştirilmiş olur.
 İvme sürati = Son sürat - İlk sürat / Zaman



 Ortalama Sürat: Gidilen mesafenin hangi süratte ne kadar süre içinde kat edildiği önemlidir. Mesafe   1. ETKİNLİK   ANTRENMANIN VÜCUT ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
 sürati ile mesafe süresinin çarpımı alınan yolu verir. Böylece toplam yol bulunur. Bulunan toplam yol, toplam
 süreye bölünerek ortalama sürat hesaplanır (Şekil 4.6).  Atletizm yarışmalarında  arkadaşlarınızın koştuğu mesafeyi ve süreyi tespit ediniz. Elde ettiğiniz
              verileri kullanarak koşu süratlerini hesaplayınız. Ulaştığınız sonuçları aşağıdaki boşluğa yazarak
              öğretmeniniz rehberliğinde arkadaşlarınızla paylaşınız.
 Yol  Toplam Yol  ..................................................................................................................................................................
 Alınan Yol  Sürat =  Ortalama Sürat =  ..................................................................................................................................................................
 Zaman  Toplam Zaman
              ..................................................................................................................................................................
              ..................................................................................................................................................................
              ..................................................................................................................................................................
              ..................................................................................................................................................................
 Sürat  Geçen Zaman  ..................................................................................................................................................................
              ..................................................................................................................................................................
              ..................................................................................................................................................................
 Şekil 4.6: Ortalama sürat
              ..................................................................................................................................................................
 Maksimum Sürat: İvmeli hareketle ulaşabilecek en büyük sürattir.   ..................................................................................................................................................................
              ..................................................................................................................................................................
 B) Antrenman Bilimine Göre Sürat  ..................................................................................................................................................................
 Reaksiyon Sürati: “Fizyolojiye göre sürat”te yapılmış tanımla aynı içeriğe sahiptir.  ..................................................................................................................................................................
 Bireysel  Hareketin  Sürati:  Vücut  bölümlerinin  hareketi  uygularken  oluşturduğu  sürattir.  Voleybolda   ..................................................................................................................................................................
 smaç vuruşunda kolun sürati buna örnek verilebilir.  ..................................................................................................................................................................
 Hareketin Frekansı: Bir hareketin birim zaman içinde kaç defa tekrarlandığının ölçümüdür.   ..................................................................................................................................................................
 Hareketi Devam Ettirebilme Yeteneği: Bir hareketin sürdürülebilme yetisidir.  ..................................................................................................................................................................

 Sürat Antrenman Yöntemleri  ..................................................................................................................................................................
 •  Tekrar Yöntemi: Bir uyaranla başlanıp çok kez tekrarla geliştirilen bir yöntemdir. Bu yöntem çalışma-  ..................................................................................................................................................................
 ya yeni başlayanlarda etkilidir. Uyaranlara adaptasyondan dolayı uyaranlar zamanla değiştirilmelidir.   ..................................................................................................................................................................
              ..................................................................................................................................................................
 Basit reaksiyonun ön planda olduğu spor çeşitlerinde bu yöntem kullanılır. Özellikle çıkışla beraber   ..................................................................................................................................................................
 ivmeyle sürat kazanılan sporlarda bu yöntem tercih edilir. Gelişimsel sürdürülebilirlik açısından ilk   ..................................................................................................................................................................
 gelişimden sonra analitik yönteme geçilir.





 58                                                                59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66